رئیس حقوق سازمان ملل: در هیچ شرایطی واکسیناسیون اجباری خوب نیست

رئیس حقوق سازمان ملل: «در هیچ شرایطی» واکسیناسیون اجباری خوب نیست

میشل باچله گفت: «به هیچ وجه نباید به مردم به زور واکسن تزریق شود.

ژنو:

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه گفت، کشورهایی که در حال بررسی واکسن در مبارزه با کووید-19 هستند باید اطمینان حاصل کنند که به حقوق بشر احترام می گذارند و تاکید کرد که واکسیناسیون اجباری هرگز قابل قبول نیست.

میشل باشله در یک سمینار شورای حقوق بشر از طریق پیام ویدیویی هشدار داد که ملاحظات حقوقی مهمی وجود دارد که باید قبل از اجباری کردن واکسیناسیون در نظر گرفته شود.

او گفت، طبق رونوشت، هر «اجبارات واکسن باید با اصول قانونی، ضرورت، تناسب و عدم تبعیض مطابقت داشته باشد».

در هیچ شرایطی نباید به مردم به اجبار واکسن تزریق شود.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که اهدافی که کشورهایی که در حال بررسی دستورات برای محافظت از زندگی هستند، در حالی که اروپا و سایر مناطق در حال مبارزه با موج های شدید در همه گیری هستند، “البته از بالاترین درجه مشروعیت و اهمیت برخوردار است.”

اما او اصرار داشت که “اجبارات واکسن باید فقط در صورت لزوم برای دستیابی به اهداف قانع کننده بهداشت عمومی به کار گرفته شود”.

“و تنها زمانی باید در نظر گرفته شوند که اقدامات کمتر مداخله جویانه مانند پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی به وضوح نتوانسته است چنین نیازهای بهداشتی را برآورده کند.”

او همچنین تأکید کرد که برای اینکه هر دستوری قابل قبول باشد، کشورها باید اطمینان حاصل کنند که واکسن ها واقعاً در دسترس و مقرون به صرفه هستند.

او گفت: “تا زمانی که همه مردم دسترسی واقعی و عملی به واکسن‌ها نداشته باشند، الزامات واکسن با اصول اساسی حقوق بشر برابری و عدم تبعیض سازگار نخواهد بود.”

باچلت همچنین تاکید کرد که “واکسن های واقعی به کار گرفته شده نیز باید به اندازه کافی ایمن و موثر برای دستیابی به اهداف سلامت عمومی باشند.”

هر رژیم واکسیناسیون اجباری نیز باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا “استثناهای مناسب، مانند مواردی که واکسیناسیون از نظر پزشکی برای یک فرد منع مصرف دارد.”

باچله گفت که می‌تواند محدود کردن برخی از حقوق و آزادی‌ها، از جمله شرطی کردن دسترسی به مدارس، بیمارستان‌ها یا سایر فضاهای عمومی با واکسیناسیون مناسب باشد.

او گفت، اما تزریق اجباری هرگز قابل قبول نبود، “حتی اگر امتناع یک فرد از پیروی از خط مشی واکسیناسیون اجباری ممکن است پیامدهای قانونی دیگر، از جمله، برای مثال، جریمه های مناسب را به دنبال داشته باشد.”

او گفت: «در مواردی که مجازات اعمال می‌شود، باید متناسب بوده و توسط مراجع قضایی بررسی شود».

او اصرار داشت که “تضمینات رویه ای مناسب، از جمله حق درخواست معافیت موجه و حق درخواست تجدید نظر از هر نوع مجازات نزد یک مقام عادلانه و مستقل” وجود داشته باشد.

با نگاه به آینده، مسئول حقوق سازمان ملل گفت که هر دستور واکسن معرفی شده “باید مورد بازبینی رسمی مکرر قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که ضروری، متناسب و بدون تبعیض باقی می مانند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)