رئیس جمهور پاکستان درباره وضعیت پس از دستگیری عمران خان

تظاهرات خشونت آمیز در پاکستان دست کم هشت کشته برجای گذاشته است

اسلام آباد:

عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان روز پنجشنبه از ناآرامی‌ها و ناآرامی‌های سیاسی در این کشور پس از بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور ابراز ناراحتی کرد و از همه دست اندرکاران خواست به جای زورگویی و دستگیری، به دنبال راه‌حل‌های سیاسی باشند.

عمران خان 70 ساله روز سه شنبه در یک پرونده فساد مالی به دستور دفتر ملی پاسخگویی (NAB) توسط تکاوران شبه نظامی دستگیر شد که به اتاقی از دادگاه عالی اسلام آباد که رئیس تحریک انصاف پاکستان در آن حضور داشت، حمله کرد. بیومتریک قبل از رسیدگی به پرونده فساد

عارف علوی، که قبل از اینکه عمران خان رئیس جمهور پاکستان در سال 2018 شود، عضو حزب تحریک انصاف پاکستان بود، در بیانیه ای طولانی در توئیتر گفت که از وضعیت کنونی کشور “هیجان زده، شوکه و عمیقا مضطرب” است.

تظاهرات خشونت‌آمیز منجر به کشته شدن حداقل هشت نفر و زخمی شدن نزدیک به 300 نفر در درگیری‌های بین معترضان و سازمان‌های مجری قانون شد و مقامات را بر آن داشت تا ارتش را در اسلام‌آباد پایتخت کشور و همچنین در استان‌های پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان مستقر کنند. قانون و نظم

بر اساس گزارش ها، لاهور و پیشاور با حوادث آتش سوزی و تیراندازی با بدترین وضعیت مواجه شدند.

عارف علوی در توئیت خود نوشت: «از دست دادن جان انسان‌ها به عنوان پیامدهای متعاقب آن، دلخراش، تأسف‌آور، تأسف‌آور و به‌شدت محکوم است».

وی با اذعان به اعتراضات به عنوان حق قانون اساسی هر شهروند، گفت که باید “همیشه در محدوده قانون باقی بماند.” وی گفت: “طرز آسیب رساندن برخی اشرار به اموال عمومی، به ویژه ساختمان های دولتی و نظامی، محکوم است. ما باید دوباره فکر کنیم و به دنبال راه حل های سیاسی باشیم تا زورگویی و دستگیری. من نگرانی های خود را به رهبری سیاسی و نظامی منتقل کرده ام و امیدوار هستم. این توییت اضافه کرد که وضعیت می تواند بهبود یابد.

در پایان این توییت آمده است: «من قویاً از همه شهروندان کشور می‌خواهم که صلح‌طلب باشند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه سابق پاکستان و از دستیاران نزدیک عمران خان نخست وزیر مخلوع پاکستان نیز روز پنجشنبه دستگیر شد.

در همین حال، دادگاه عالی پاکستان گفته است که بازداشت عمران خان توسط دفتر ملی حسابرسی از دادگاه بدون اجازه ثبت احوال به منزله انکار دسترسی به عدالت بدون ترس و تهدید است که حق هر شهروندی است.

“اگر فردی تسلیم دادگاه شد، پس دستگیری آنها چه معنایی دارد؟” رئیس قوه قضائیه روز پنجشنبه در حالی که به سازمان دیده بان مبارزه با فساد دستور داد تا ظرف یک ساعت عمران خان را معرفی کند و آن را به دلیل “اهانت به دادگاه” مجرم دانست، گفت.

عمران خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داد.

او تنها نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)