ایالات متحده همسایه روسیه را به تحریم تهدید می کند – RT World News

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد اگر پروازهای مسافری روسیه-گرجستان از سر گرفته شود، شرکت های گرجستانی ممکن است تحت تحریم قرار گیرند

ایالات متحده به گرجستان هشدار داده است که در صورت از سرگیری پروازهای مستقیم روسیه-گرجستان، شرکت های این کشور ممکن است هدف تحریم ها قرار گیرند و از کشور قفقاز جنوبی خواسته است از افزایش تعامل با مسکو خودداری کنند.

یک نماینده وزارت امور خارجه در بیانیه ای رسمی که روز پنجشنبه به چندین رسانه از جمله “لهجه گرجی” داده شد، خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی خود را ممنوع می کنند.

اگر پروازهای بین روسیه و گرجستان از سر گرفته شود، با توجه به اینکه شرکت‌های فرودگاه‌های گرجستان ممکن است هدف تحریم‌ها قرار گیرند، ما نگران هستیم که هواپیماهایی را که تحت کنترل‌های اضافی واردات و صادرات قرار دارند، ارائه دهند.» سخنگو گفت و افزود که اکنون زمان افزایش تعامل با روسیه نیست.

این بیانیه پس از آن صادر شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه فرمان لغو ممنوعیت پرواز و بازگرداندن سفر بدون روادید برای شهروندان گرجستان را امضا کرد. مسکو در سال 2019 در واکنش به اعتراضات خشونت آمیز ضد روسیه در تفلیس، سفرهای بدون ویزا و پروازهای مستقیم خود را به حالت تعلیق درآورد.


رئیس جمهور گرجستان روسیه را به

با این حال، از 15 می، گرجی ها تنها در صورتی نیاز به ویزا خواهند داشت که قصد داشته باشند بیش از سه ماه برای کار یا تحصیل در روسیه بمانند.

دولت گرجستان از اقدام برای برقراری مجدد ارتباطات هوایی مستقیم با روسیه استقبال کرده است. مقامات تفلیس خاطرنشان کرده اند که به شهروندان گرجستانی ساکن روسیه که تعداد آنها بیش از یک میلیون است، اجازه می دهد “با میهن خود متحد شوند” و زندگی را برای آنها آسان تر کنید.

“البته این از منظر بشردوستانه یک تصمیم مثبت است که می توان از آن استقبال کرد. همه تصمیماتی که زندگی، حرکت و تجارت را برای شهروندان ما آسان تر می کند، البته مثبت است، می توان از آنها استقبال کرد.” ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، گفت.

این اقدام اما با انتقاد آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شده است. پیتر استانو، نماینده سرویس خارجی اتحادیه اروپا، از تفلیس خواسته است به تحریم‌های غرب علیه روسیه پایبند باشد و هرگونه تحریمی را ممنوع کند. “ناامن” پروازهای روسیه از خاک خود.