رئیس جمهور سابق کشور آمریکای جنوبی تسلیم شد – RT World News

آلخاندرو تولدو، رئیس جمهور سابق پرو، روز جمعه پس از رد درخواست قاضی برای جلوگیری از استرداد وی به لیما به اتهام دریافت رشوه، خود را به سرویس مارشال های ایالات متحده تسلیم کرد.

دادستان های پرو در سال 2017 حکم بازداشت تولدو را صادر کردند و رئیس جمهور سابق را متهم به دریافت رشوه از شرکت ساخت و ساز برزیلی Odebrecht در زمانی که او بین سال های 2001 تا 2006 بر عهده داشت، نزدیک به 32 میلیون دلار رشوه گرفته بود. او در سال 2019 زندانی شد اما به قید وثیقه آزاد شد و قرار گرفت. تحت بازداشت خانگی در خانه اش در منلو پارک، کالیفرنیا در انتظار رسیدگی به استرداد است.

در اوایل این هفته، این مرد 77 ساله پرونده خود را در دادگاه تجدیدنظر فدرال ناحیه نهم شکست داد و او هیچ گزینه ای برای اجتناب از اعزام به پرو نداشت. تولدو در صورت مجرم شناخته شدن با 20 سال زندان مواجه است. او همه اتهامات را رد کرده است.

مقامات پرو می گویند که دو شاهد می توانند ثابت کنند تولدو در ازای دادن قرارداد ساخت بخشی از بزرگراه بین اقیانوسی که پرو را به برزیل وصل می کند، رشوه دریافت کرده است.


پرو پس از استیضاح و دستگیری رئیس جمهور در هرج و مرج سیاسی فرو می رود

هر رئیس جمهور منتخب پرو از سال 1990 تاکنون با اتهامات فساد روبرو بوده است. آلبرتو فوجیموری، سلف تولدو (1990-2000) مجرم شناخته شد و در حال حاضر در زندان است، در حالی که جانشین او آلن گارسیا در سال 2019 خودکشی کرد، قبل از اینکه بتواند در پرونده اودبرشت دستگیر شود. اولانتا هومالا (2011-2016)، پدرو پابلو کوچینسکی (2016-2018)، مارتین ویزکارا (2018-2020) و پدرو کاستیو (2021-2022) در حال حاضر تحت بازجویی یا محاکمه هستند.

کاستیلو در دسامبر 2022، زمانی که تلاش کرد کنگره را منحل کند و انتخابات جدید برگزار کند، از قدرت برکنار شد. مجلس مقننه قدرتمند رئیس جمهور را استیضاح کرد و دینا بلوارته معاون رئیس جمهور را تا سال 2026 به عنوان جانشین وی معرفی کرد.

اودبرشت در سال 2016 به عنوان بخشی از توافق با دولت آمریکا به پرداخت 788 میلیون دلار رشوه به دولت‌های مختلف آمریکای جنوبی اعتراف کرد. این رسوایی منجر به بزرگترین تحقیقات فساد در تاریخ برزیل شد که به نام Lava Jato (کارواش) شناخته می شود. دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل به دلیل این رسوایی استیضاح شد، در حالی که سلف او، لوئیز ایگناسیو لولا داسیلوا، در زندان به سر برد. با این حال، لولا پس از اینکه دادگاه تجدیدنظر محکومیت او را ناعادلانه اعلام کرد، در سال 2022 دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: