دادگاه روسیه دستور بازداشت روزنامه نگار بلغاری را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز صادر کرد

دادگاه روسیه دستور بازداشت روزنامه نگار بلغاری را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز صادر کرد

دادگاه گفت کریستو گروزف به طور غیرقانونی از مرز روسیه عبور کرده است. (نمایندگی)

مسکو:

خبرگزاری ریا گفت، دادگاه مسکو روز جمعه دستور بازداشت غیابی روزنامه‌نگار تحقیقی بلغاری، کریستو گروزف را صادر کرد که گزارش‌های او برای شبکه خبری بلینگکت خشم روسیه را برانگیخت.

دادگاه گفت گروزف به طور غیرقانونی از مرز روسیه عبور کرده است. RIA به نقل از یک منبع مجری قانون گفت که گروزف متهم به تسهیل فرار رومن دوبرخوتوف، سردبیر یک خبرگزاری روسی است که در سال 2021 روسیه را ترک کرد.

دستور روز جمعه سه هفته پس از دستگیری ایوان گرشکویچ روزنامه نگار آمریکایی به اتهام جاسوسی صادر شد.

گروزف مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد کرملین، مسمومیت سرگئی اسکریپال، مامور سابق روسیه و سرنگونی هواپیمای مسافربری MH17 بر فراز شرق اوکراین را بررسی کرده است. روسیه مسئولیت هر یک از این حملات را رد می کند.

گروزف، بازپرس ارشد روسیه برای Bellingcat، همچنین در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین گزارش داده است.

دوبروکوتوف برای The Insider کار می کند که با Bellingcat در پروژه های روسیه همکاری کرده است. پس از حکم دادگاه، گروزف در توییتی نوشت: “همانطور که دوبرخوتوف گفت، “چرا آنها فقط ما را به صورت غیابی مسموم نمی کنند و فقط آن را تمام می کنند”.

گروزف مکان خود را به دلایل امنیتی مخفی نگه می دارد. در دسامبر 2022، وزارت کشور روسیه او را در فهرست تحت تعقیب قرار داد که اعتراض بلغارستان را در پی داشت.

به طور جداگانه، اینترفاکس گفت که وزارت دادگستری روسیه روز جمعه گروزف را به فهرست عوامل خارجی خود اضافه کرده است و او را به توزیع “اطلاعات غیر قابل اعتماد درباره تصمیمات اتخاذ شده توسط مقامات دولتی” متهم کرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)