در گفتگوهای جو بایدن و ولادیمیر پوتین آمریکا و روسیه، سوال کلیدی این است که قصد روسیه در اوکراین چیست؟

در گفتگوهای بایدن و پوتین، مسئله اصلی قصد روسیه در اوکراین است

دو رئیس جمهور فهرستی دلهره آور از تفاوت های دیگر دارند. (فایل)

واشنگتن:

هنگامی که جو بایدن و ولادیمیر پوتین در روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار می‌کنند، دو رئیس‌جمهور باید درباره تاریخچه سوء ظن متقابل مذاکره کنند، زیرا آنها موضوع فوری تشکیل ارتش روسیه در مرز اوکراین را مطرح می‌کنند.

سوال کلیدی مطرح شده بر سر مذاکرات — و موضوع بحث شدید بین تحلیلگران و رهبران سیاسی — این است که آیا پوتین واقعاً ممکن است یک حمله فرامرزی را آغاز کند یا اینکه آیا او از سربازان برای تحت فشار قرار دادن بایدن برای تضمین اوکراین شوروی سابق استفاده می کند. هرگز به سکوی پرتاب ناتو تبدیل نخواهد شد.

این دو فهرست دلهره‌آوری از تفاوت‌های دیگر دارند، از رفتار خشن روسیه با مخالفان گرفته تا حضور هکرهای باج‌افزار در خاک روسیه تا حمایت مسکو از رژیم سرکوبگر در سوریه.

اما بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن پست و سایر رسانه‌ها به دست آورده‌اند، بزرگی تجمع روسیه در نزدیکی اوکراین – کرملین ممکن است در حال برنامه‌ریزی یک حمله در اوایل سال 2022 با حضور 175000 سرباز باشد – پرچم‌های قرمز را در واشنگتن و سراسر اروپا برافراشته است. .

بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که پوتین تهاجمی را انجام دهد – که به ناچار محکومیت بین المللی و احتمالاً تحریم های جدید را در پی خواهد داشت – اما حداقل برخی دیدگاه تیره تری دارند.

تاتیانا استانووایا، موسس مرکز مشاوره سیاسی R.Politik و محقق غیرمقیم در مرکز کارنگی مسکو، گفت: “پوتین به شدت خطرات را بالا برده است. او دیگر بلوف نمی زند.”

او روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «او آماده برداشتن یک گام ناامیدکننده است.

آزمایش برای بایدن

این بحران در آینده می‌تواند سخت‌ترین آزمون را برای هوش و ذکاوت سیاست خارجی رئیس‌جمهور ۷۸ ساله ایالات متحده باشد.

بایدن و پوتین – که انتظار می‌رود حوالی ظهر سه‌شنبه به وقت واشنگتن صحبت کنند – تاریخ مشترکی دارند.

آنها اولین بار در سال 2011 در کرملین با یکدیگر ملاقات کردند. سپس معاون رئیس جمهور بایدن بعداً گفت که به رهبر روسیه گفت: “فکر نمی کنم شما روح داشته باشید” (که بایدن می گوید، پوتین پاسخ داد: “ما یکدیگر را درک می کنیم. “)

آنها بار دیگر در سال 2014 در ژنو ملاقات کردند تا به موضوعی که اکنون شناخته شده فشار نظامی روسیه بر اوکراین است رسیدگی کنند.

و آنها در 16 ژوئن سال جاری در ژنو ملاقات کردند – برای اولین بار با بایدن به عنوان رئیس جمهور.

تماس‌ها از آن زمان ادامه داشته است – و تنش‌ها نیز ادامه داشته است، و پوتین مشتاق فشار دادن بایدن به یک نشست حضوری دیگر به عنوان راهی برای ایجاد برابری در صحنه جهانی است.

روز جمعه، بایدن قول داد که حمله به روسیه را «بسیار بسیار دشوار» کند، اما نگفت که چگونه.

پوتین به غرب و کی یف نسبت به عبور از “خطوط قرمز کرملین” از جمله ساخت تسلیحات در اوکراین هشدار داده است.

بایدن بعداً پاسخ داد: «خط قرمز هیچ‌کس را نمی‌پذیرم».

فشار بر روابط ناتو

برخی از تحلیلگران می گویند روسیه که عمیقا نگران گرم شدن روابط اوکراین با ناتو است، فشار می آورد تا این جنبش را کوتاه کند.

به دنبال رهبری پوتین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا “ضمانت های امنیتی” ارائه دهد که ناتو به مرزهای روسیه نزدیک نمی شود.

استانوایا گفت که این ممکن است نتیجه نهایی پوتین باشد: “یا ناتو تضمین می کند یا روسیه به اوکراین حمله می کند.”

روسیه به رد هرگونه نیات خصمانه ادامه داده و در عوض غرب را به اقدامات تحریک آمیز در دریای سیاه متهم می کند.

ناتو در ژوئن 2020 کیف را به عنوان یکی از معدود شرکای موسوم به “فرصت های پیشرفته” به رسمیت شناخت که احتمالاً گامی به سوی عضویت است.

چند گزینه

هدر کانلی، دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا، گفت که معتقد است پوتین مایل است در بن بست اوکراین “فشار بسیار زیادی” اعمال کند.

کانلی، که در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی است، گفت که او قرار است یک نشست حضوری دیگر با بایدن داشته باشد. و او می خواهد روابط غرب با اوکراین را که به گفته او، برخی آن را “نوعی ناو هواپیمابر ناتو” می دانند، سست کند.

فئودور لوکیانوف، تحلیلگر برجسته سیاسی نزدیک به کرملین، گفت که تردید دارد بایدن و پوتین در مورد چیزی مشخص در روز سه شنبه به توافق برسند، اما او انتظار ندارد در صورت شکست مذاکرات، خصومت ها آغاز شود.

او روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «نه، این هیستری است که توسط غرب به راه افتاده است. “جنگ‌ها ناگهان شروع می‌شوند. اگر شروع شود متفاوت آغاز خواهد شد.”

مسکو کریمه را در سال 2014 از اوکراین تصرف کرد و از آن زمان از نیروهای جدایی طلبی که با کی یف می جنگند حمایت می کند. این درگیری بیش از 13000 کشته بر جای گذاشته است.

اگر دیدار مجازی بین رهبران رقیب در روز سه شنبه ضعیف پیش برود چه؟

کانلی گفت، اگر روسیه نتواند تسهیلاتی را که به دنبال آن است به دست آورد، و تمام تلاش‌ها برای دیپلماسی با شکست مواجه شود، احساس او این است که “آقای پوتین از ابزار نظامی برای رسیدن به هدف سیاسی خود استفاده خواهد کرد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)