در میان آتش سوزی های جنگلی، این شهر آلوده ترین شهر جهان است

در میان آتش سوزی های جنگلی، این شهر آلوده ترین شهر جهان است

آتش سوزی جنگل ها منجر به افزایش آلودگی هوا در نپال شده است. (نمایندگی)

کاتماندو، نپال:

کاتماندو، پایتخت نپال، همچنان در 10 جایگاه برتر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد، زیرا آتش‌سوزی جنگل‌ها همچنان در سراسر کشور به شدت در حال گسترش است و دید را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش آی کیو ایر، سازمانی که میزان آلودگی 101 شهر جهان را در زمان واقعی اندازه گیری می کند، کاتماندو روز یکشنبه با عبور از شاخص کیفیت هوا از مرز 190 در جایگاه اول قرار گرفت.

طبق ایستگاه سنجش کیفیت هوای سفارت ایالات متحده در فورا دوربار، AQI کاتماندو از مرز 200 عبور کرد و کیفیت هوا را سمی برای تنفس نامید. همانطور که AQI به کاهش خود ادامه می دهد، دید سرمایه کاسه ای شکل همچنان خفه می شود.

رامش دوکوتا گفت: “روزهای قبل که به اینجا آمدم، می توانستم برج دهارهارا را واضح تر ببینم، اما اکنون باید به دنبال آن بگردم زیرا مه پایتخت را پوشانده است. من متوجه میزان آلودگی موجود در دره کاتماندو شده ام.” یکی از ساکنان کاتماندو که به معبد آکاش بهیراب در دامنه تپه آمده است به ANI گفت.

پنجشنبه گذشته، اداره محیط زیست وزارت جنگل‌داری و محیط‌زیست اعلام کرد که سطح آلودگی هوا در دره کاتماندو و بخش‌های مرکزی و شرقی این کشور به دلیل منابع محلی آلودگی مانند آتش‌سوزی و سوزاندن بقایای کشاورزی در این کشور افزایش یافته است. بیش از 140 مکان در سراسر کشور از جمله بارا، پارسا، چیتون.

دود ناشی از سوختگی ها به داخل دره کاسه ای شکل می ریزد و از یک هفته پیش دره را پوشانده است. کارشناسان و پزشکان پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند از برخی جهات عوارض را به حداقل برساند.

وزارت بهداشت و جمعیت نیز در اوایل هفته به مردم توصیه کرد برای کاهش اثرات احتمالی آلودگی هوا از ماسک استفاده کنند. با توجه به این میزان آلودگی هوا، به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و بیماران قلبی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند، اداره محیط زیست از افراد گروه های سنی دیگر خواسته است در هنگام بیرون رفتن احتیاط های ویژه را رعایت کنند.

به دلیل آلودگی هوا، تعداد بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته در نپال در سال های اخیر افزایش یافته است. مطالعات نشان داده است که در سال 2019، 42000 نفر در نپال به دلیل آلودگی هوای داخل و خارج از خانه جان خود را از دست داده اند، 19 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا کودکان زیر 5 سال و 27 درصد در گروه سنی بالای 70 سال بوده اند.

بیشال تاپا با ابراز ناراحتی گفت: “من به دلیل آلودگی قادر به دیدن کاتماندو نیستم. برای دیدن دره از بالای تپه به کیرتیپور آمدم اما اصلاً چیزی نمی دیدم، بنابراین به اتاقم برمی گردم.”

سطح آلودگی هوا بر اساس تأثیر آلودگی هوا بر سلامت عمومی به سطوح مختلف از 0 تا 500 تقسیم می شود و AQI 201 تا 300 به دره کاتماندو رنگ ارغوانی داده است. این یک سطح بسیار ناسالم برای سلامت انسان است.

اعتقاد بر این است که به دلیل آتش سوزی در مناطق مختلف کشور و سوزاندن بقایای کشاورزی در این فصل آلودگی به سرعت افزایش یافته است.

با ادامه افزایش آلودگی هوا، پروازهای داخلی یکشنبه به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته است. دفتر فرودگاه بین المللی تریبووان (TIA) گفت که پروازها به پوخارا، بهاراتپور و تاملینگتار در میان سایر مقاصد به دلیل دید ضعیف با مشکل مواجه شده اند.

تکنات سیتاولا، سخنگوی دفتر TIA گفت که پروازها در سه مقصد داخلی از جمله پوخارا کاملا تحت تاثیر قرار گرفته اند. پروازها به سیمارا چند دقیقه قبل باز شد. هیچ پروازی به پوخارا، بهاراتپور و تاملینگتار انجام نشده است.

اگرچه تاکنون پروازها به سه مقصد امکان پذیر نبود، اما با روشن شدن هوا به برخی مقاصد انجام شد. دفتر TIA گفت 115 پرواز امروز در بخش داخلی برنامه ریزی شده است.

پروازها به دلیل افزایش آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور از جمله کاتماندو به مدت سه روز تحت تأثیر قرار گرفته است. پروازها به پوخارا در روزهای جمعه و شنبه نیز تحت تأثیر قرار گرفتند.

سیتاولا گفت اگرچه پروازهای بخش بین المللی به طور کلی در صبح تحت تأثیر قرار گرفتند، اما اکنون به طور منظم انجام می شوند. یک هواپیمای قطر ایرویز مجبور شد حدود دو ساعت در حرکت بماند، زیرا نزدیک شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)