در این بخش از چین، وام های ویژه برای ترغیب زوج ها به بچه دار شدن

در این بخش از چین، وام های ویژه برای ترغیب زوج ها به بچه دار شدن

نرخ زاد و ولد در چین در چند سال گذشته به سرعت کاهش یافته است. فایل

یکی از استان‌های چین با یکی از سریع‌ترین کاهش جمعیت در حال اعطای وام‌های ویژه برای تشویق زوج‌ها به ازدواج و بچه‌دار شدن است، زیرا این کشور به سرعت در حال پیر شدن تلاش می‌کند تا رکود زاد و ولد را معکوس کند.

استان جیلین در شمال شرقی چین از بانک‌ها برای اعطای 200 هزار یوان (31400 دلار) «وام مصرفی ازدواج و تولد» به زوج‌های متاهل حمایت می‌کند. هیچ جزئیاتی در مورد نحوه ارائه حمایت از دولت وجود نداشت، اما این پیشنهاد شامل نرخ‌های بهره تخفیفی برای وام‌ها است که بسته به تعداد فرزندان یک زوج متفاوت است.

نرخ زاد و ولد در چین در چند سال گذشته به سرعت کاهش یافته است زیرا افراد کمتر و کمتری صاحب فرزند می شوند. این رکود علیرغم اینکه دولت عملاً هر گونه محدودیتی را برای تعداد فرزندانی که یک زوج می‌توانند داشته باشند کنار گذاشته و تلاش می‌کند تا هزینه‌های تشکیل خانواده را کم‌تر کند، ادامه یافته است، به‌طوری‌که برخی از جمعیت‌شناسان تخمین می‌زنند که جمعیت ممکن است قبلاً کاهش یافته باشد.

سایر اقدامات در سیاست جیلین شامل اجازه دادن به زوج ها از استان های دیگر برای دریافت مجوز اقامت – معروف به هوکو – و دسترسی به خدمات عمومی در جیلین در صورت داشتن فرزند و ثبت نام در آنجا است. طبق سندی که روز پنجشنبه صادر شد، زوج‌هایی که دو یا سه فرزند دارند، در صورت راه‌اندازی یک تجارت کوچک، از تخفیف مالیاتی نیز برخوردار خواهند شد.

جیلین بخشی از منطقه “کمربند زنگ” چین است که به دلیل صنعت سنگین و کشاورزی شناخته شده است. این منطقه در دهه گذشته شاهد بدترین کاهش جمعیت و رشد اقتصادی آهسته بوده است، به طوری که اقتصاد استان جیلین در سه فصل اول سال جاری 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2020 رشد کرده است که کمتر از میانگین ملی 9.8 درصدی است.

وام مصرف کننده در پلتفرم رسانه اجتماعی Weibo جنجال برانگیخت.

طبق یکی از پست‌ها، «خانواده‌هایی که برای تربیت فرزندان نیاز به وام دارند، در وهله اول نمی‌خواهند آن‌ها را داشته باشند، و افزایش بار مالی آن‌ها کار خوبی نیست». فرد دیگری با ابراز تاسف گفت: «بعد از وام مسکن و خودرو، اکنون وام تولد داریم. ما تمام عمرمان را فقط برای بانک کار می کنیم.

مانند بسیاری از استان های دیگر، جیلین مرخصی زایمان و پدری را تمدید می کند. زنان در مجموع 180 روز مرخصی خواهند داشت، در حالی که از 158 روز قبل، مردان 25 روز مرخصی دارند.

براساس این سند، زوج‌ها همچنین قبل از سه سالگی فرزندانشان هر سال 20 روز مرخصی والدین دریافت می‌کنند و طبق این سند، استان همچنین مهدکودک‌ها را تشویق می‌کند تا مهدکودک برای کودکان بین دو تا سه سال ایجاد کنند.

در اوایل سال جاری، یکی از شعبه های بانک مرکزی چین در استان جیانگشی در جنوب شرقی این کشور به دلیل تبلیغ یک محصول وام که زوج هایی را که به تازگی صاحب فرزند شده بودند، مورد انتقاد قرار داد. به گفته رسانه های محلی، بانک بعداً گفت که فقط در حال ارزیابی محصول است و تصمیم گرفت آن را عرضه نکند زیرا تقاضای کافی وجود نداشت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)