درباره موشک کینژال، موشک مافوق صوت روسیه چه می دانیم؟

درباره موشک کینژال، موشک مافوق صوت روسیه چه می دانیم؟

روسیه روز سه شنبه موشک های مافوق صوت کینژال را به سمت کیف شلیک کرد.

روسیه روز سه‌شنبه موشک‌های مافوق صوت کینژال را به سمت کیف شلیک کرد که اوکراین اعلام کرد هر شش موشک را ساقط کرده است و روسیه مدعی است که یکی از آنها از دفاع هوایی عبور کرده است تا سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را نابود کند.

رویترز نتوانست هیچ یک از این دو ادعا را تأیید کند، اما در اینجا برخی از حقایق کلیدی در مورد Kinzhal وجود دارد که در روسی به معنای “خنجر” است:

  • این یک موشک بالستیک هوا پرتاب است که قادر به حمل کلاهک های هسته ای یا متعارف است. اوکراین گفت شش نفر از آنها روز سه شنبه اخراج شدند.
  • برد آن بین 1500 تا 2000 کیلومتر (930 تا 1240 مایل) گزارش شده در حالی که محموله 480 کیلوگرمی را حمل می کند. ممکن است به سرعت 10 ماخ (12250 کیلومتر در ساعت) برسد.
  • Kinzhal یکی از شش سلاح “نسل بعدی” است که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در یک سخنرانی در مارس 2018 رونمایی شد. او گفته است که این تسلیحات می توانند در هر دو سیستم دفاع موشکی موجود و آینده نفوذ کنند.
  • ولادیمیر پوتین در دسامبر 2021، دو ماه قبل از حمله به اوکراین، گفت که روسیه در زمینه موشک‌های مافوق صوت رهبر جهانی است و تا زمانی که دیگر کشورها به این موضوع دست یابند، احتمالاً فناوری برای مقابله با این سلاح‌های جدید توسعه داده است. او گفت: «در پیشرفت‌های پیشرفته‌مان، ما قطعاً رهبر هستیم.
  • تحلیلگران نظامی می گویند روسیه برای اولین بار در سال 2021 جت های جنگنده مجهز به موشک کینژال را به سوریه فرستاد.
  • وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در 19 مارس 2022 یک موشک کینژال را به سمت انبار مهمات در جنوب غربی اوکراین شلیک کرده است که اولین مورد استفاده شناخته شده از این سلاح در نبرد است. از آن زمان تاکنون چندین بار موشک های کینژال را در اوکراین شلیک کرده است.
  • در 6 مه، اوکراین برای اولین بار اعلام کرد که یک Kinzhal را با استفاده از سیستم پاتریوت سرنگون کرده است. مشخص نیست که آیا سیستم‌های “غربی” کیف که روز سه‌شنبه علیه کینژال‌ها استفاده کرد نیز پاتریوت بودند یا خیر.

منبع: مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)