دخالت آمریکا در انتخابات ترکیه – آنکارا – اخبار RT World

سلیمان سویلو، وزیر کشور آمریکا مدعی شد که کودتای واشنگتن در سال 2016 شکست خورد، اما اکنون راهی جدید برای تلاش برای سرنگونی دولت پیدا کرده است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه روز جمعه مدعی شد که آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی ترکیه مداخله می کند.

سویلو در گفتگو با سی ان ان ترک، تصمیم محرم اینجه، نامزد ریاست جمهوری، که رهبری حزب مخالف میهن را رهبری می کند، مبنی بر کناره گیری از رقابت در روز پنجشنبه پیش از رای گیری روز یکشنبه را مورد ارزیابی قرار داد.

اینس عقب نشینی خود را به a نسبت داد “کمپین تهمت زدن” که شامل انتشار یک نوار جنسی ادعایی بود که او آن را جعلی رد کرد.

کناره گیری اینس در بحبوحه نگرانی چهره های مخالف مبنی بر اینکه نامزدی وی می تواند به شانس های انتخاباتی کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب CHP، که به عنوان رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده، آسیب برساند، صورت گرفت.

«آمریکا از همان ابتدا در این انتخابات مداخله کرده است. [US President Joe] بایدن گفت که ما در سال 2016 نتوانستیم این کار را با یک کودتا انجام دهیم. این بار ما این کار را با یک انتخابات انجام خواهیم داد نه کودتا. سویلو مدعی شد.


رقیب اردوغان به روس ها هشدار داد

“[That’s] منطق اولیه اگر اینس را بکشیم… آرایی که به او رسیده است را می گیریم.» او خاطرنشان کرد.

وزیر در ادامه مدعی شد که اینس “در این انتخابات از بیرون مورد حمله قرار گرفت.” «معلوم است که چه کسی آن را تولید کرده است. عامل آن جنبش گولن و آمریکاست.» نوبل اضافه شد.

مقامات ترکیه اصرار دارند که تلاش ناموفق برای برکناری دولت اردوغان از قدرت در جولای 2016 توسط روحانی فتح الله گولن و حامیانش سازماندهی شده است. کودتای نافرجام که منجر به دستگیری هزاران نفر شد، همچنین روابط ایالات متحده و ترکیه را به شدت متشنج کرد زیرا آنکارا واشنگتن را به دلیل پناه دادن به گولن مورد انتقاد قرار داد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است در 14 مه برگزار شود. انتظار می رود رقابت برای ریاست جمهوری عمدتاً نبردی بین اردوغان و رقیب اصلی او کیلیچداراوغلو باشد. در حالی که رئیس‌جمهور فعلی سیاست‌های محافظه‌کارانه‌تر و مستقل‌تری را دنبال می‌کند و کشورش را از ادغام با اتحادیه اروپا دور می‌کند و روابط نزدیک با روسیه را تقویت می‌کند، کیلیچداراوغلو از رویکردی بیشتر با غرب حمایت می‌کند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این دو در رقابت نزدیکی هستند. اگر هیچ یک از نامزدها در دور اول بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، دور دوم در 28 می برگزار می شود.

بایدن در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال 2020، قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، اردوغان را یک “خودکار” واشنگتن باید باشد اکنون رویکرد بسیار متفاوتی در قبال او اتخاذ کرده و روشن می‌کند که از رهبری مخالفان حمایت می‌کنیم.» او در آن زمان با اشاره به سرکوب کردها توسط اردوغان و همکاری او با روسیه افزود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: