دادگاه عالی پاکستان جلسه رسیدگی به درخواست وثیقه عمران خان را برای مدت کوتاهی به تعویق انداخت

دادگاه عالی پاکستان جلسه رسیدگی به درخواست وثیقه عمران خان را برای مدت کوتاهی به تعویق انداخت

عمران خان 70 ساله در میان تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه شد.

اسلام آباد:

بر اساس گزارش رسانه ها، یک شعبه ویژه دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) روز جمعه جلسه رسیدگی به درخواست وثیقه عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در یک پرونده اختلاس را در میان شعارهایی که یک وکیل در دادگاه فریاد می زد، به تعویق انداخت.

خان 70 ساله کمی بعد از ساعت 11:30 صبح به وقت محلی در میان تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه شد و مراحل شناسایی بیومتریک و سایر تشریفات را انجام داد.

یک شعبه ویژه، متشکل از قاضی میانگل حسن اورنگ زیب و قاضی دادگستری سامان رفعت امتیاز، درخواست وثیقه نخست وزیر سابق را پذیرفت. رسانه ها گزارش دادند که این جلسه به دلایل امنیتی نزدیک به دو ساعت به تعویق افتاد.

به گزارش ژئو نیوز، این دو قاضی در میان فریادهای یک وکیل دادگاه را ترک کردند. قضات ناراحت بعداً اعلام کردند که جلسه بعد از نماز جمعه از سر گرفته می شود.

داون نیوز گزارش داد که وکلای عمران چهار درخواست دیگر را ارائه کرده اند که از IHC خواسته اند تمام پرونده های علیه عمران را جمع آوری کند و به مقامات دستور دهد تا جزئیات پرونده های ثبت شده علیه او را ارائه دهند.

خان روز سه شنبه پس از صدور حکم بازداشت توسط دفتر ملی پاسخگویی (NAB) از ساختمان IHC در پرونده القادر تراست دستگیر شد.

دستگیری وی توسط تکاوران شبه نظامی باعث اعتراضات گسترده در سراسر پاکستان شد و باعث شد که ارتش در اینجا و همچنین در استان های پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان مستقر شود.

IHC دستگیری او را تایید کرد اما یک شعبه سه نفره دیوان عالی روز پنجشنبه بازداشت او را “غیرقانونی” اعلام کرد و دستور آزادی فوری او را صادر کرد. دادگاه عالی به پلیس دستور داد تا او را تحت حمایت دیوان عالی کشور نگه دارد و او را در ساعت 11 صبح به دادگاه عالی معرفی کند.

فیلم پخش شده از تلویزیون تعداد زیادی از ماموران پلیس و رنجرز را نشان می‌دهد که در خارج از محوطه دادگاه مستقر شده‌اند و سیم‌های خاردار در مقابل دروازه نصب شده‌اند.

فیلم‌های خارج از IHC نیز نشان می‌دهد که بسیاری از وکلا شعارهایی برای ابراز همبستگی با او سر می‌دهند.

در همین حال، حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری خان در پیامی از پیروان خود خواست تا ساعت 10 صبح خود را به منطقه G-13 که فاصله چندانی با IHC ندارد برسانند و به این معنی است که رهبر حزب قصد دارد سخنرانی کند.

پلیس اسلام آباد اواخر روز پنجشنبه بیانیه ای صادر کرد و گفت که بند 144 که تجمعات عمومی را ممنوع می کند، همچنان در پایتخت اعمال می شود و از فعالان سیاسی خواسته است که “موانع روند قانونی” نکنند.

در توئیتی آمده است: «از کسانی که فردا در اسلام آباد دعوت به تظاهرات می‌کنند می‌خواهیم که باعث اخلال در آرامش نشوند.» و افزود که با تحریک‌کنندگان مردم برخورد قانونی خواهد شد.

دادگاه عالی همچنین به پلیس اسلام آباد دستور داد تا اقدامات لازم را برای امنیت نخست وزیر سابق انجام دهد.

روز جمعه، دو تن از رهبران ارشد حزب خان – از جمله شیرین مزاری، وزیر سابق فدرال – دستگیر شدند.

ایمان حاضر مزاری، دختر مزاری و یک وکیل، ویدئویی را در توییتر به اشتراک گذاشت که ظاهراً مردان لباس شخصی را نشان می دهد که به زور وارد خانه او می شوند تا وزیر سابق را دستگیر کنند.

دستگیری وی پس از یک سری دستگیری چند تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، از جمله اسد عمر، فواد چودری، شاه محمود قریشی، علی محمد خان و سناتور اعجاز چودری صورت گرفت.

همه این رهبران به غیر از خان تحت بند سه حفظ نظم عمومی (MPO) دستگیر شدند.

به گفته حزب خان، دکتر یاسمین رشید وزیر سابق بهداشت پنجاب نیز دستگیر شده است.

خان از پیروان خود خواسته است که پس از دو روز خشونت گسترده که شاهد خرابکاری، آتش‌سوزی و خونریزی بود، صلح‌آمیز بمانند و نگرانی‌ها را در مورد جنگ داخلی در کشور برانگیخت.

پس از مداخله دادگاه عالی در پرونده دستگیری، آرامشی در کشور برقرار شد، اما صلح دائمی به سرنوشت نهایی خان بستگی دارد که با پرونده‌های متعددی روبه‌رو می‌شود و برای تأمین وثیقه از این دادگاه به دادگاه دیگر می‌رود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)