دادگاه پاکستان مقامات ارشد و پلیس را احضار کرد

نخست وزیر سابق پاکستان اوایل امروز بازداشت شد

اسلام آباد:

دادگاه عالی اسلام‌آباد روز سه‌شنبه پس از آن که نیروهای شبه‌نظامی، عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان را در یک پرونده فساد از محل دادگاه بازداشت کردند، مقامات ارشد و افسران پلیس را احضار کرد، اما حکم خود را محفوظ نگه داشت.

عامر فاروق، رئیس دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) هنگامی که رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان در دادگاه حضور داشت، قبل از شروع جلسه رسیدگی به پرونده فساد، به دستگیری توسط تکاوران شبه نظامی توجه کرد.

رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان که از لاهور به اسلام آباد پایتخت فدرال سفر کرده بود، پس از آن دستگیر شد که تکاوران شیشه شیشه را شکستند و پس از ضرب و شتم وکلا و کارکنان امنیتی خان دستگیر کردند.

دستگیری رئیس 70 ساله حزب تحریک انصاف یک روز پس از آن صورت می گیرد که ارتش قدرتمند او را به طرح اتهامات بی اساس علیه یک افسر ارشد آژانس جاسوسی ISI متهم کرد.

IHC مقامات مختلف را احضار کرد و دلایلی را در مورد صحت بازداشت و اینکه آیا دستگیری افراد حاضر در دادگاه قانونی بود شنید.

پس از استماع این پرونده، رئیس قوه قضائیه بدون اشاره به تاریخ اعلام آن، رای را رزرو کرد.

رئیس قوه قضائیه ابتدا به دبیر کشور، بازرس کل پلیس اسلام آباد و سایر مقامات دستور داد تا ظرف 15 دقیقه به دستگیری پاسخ دهند. وی افزود که در این مورد ” خویشتنداری ” نشان می دهد و هشدار داد که در صورت عدم حضور رئیس پلیس اسلام آباد، نخست وزیر را احضار کند.

قاضی فاروق گفت: «به دادگاه بیایید و به ما بگویید چرا عمران و در چه موردی بازداشت شده است.

IG اکبر نصیرخان به درستی در دادگاه حاضر شد و گفت که خان توسط دفتر ملی حسابرسی (NAB) در پرونده ای درباره او و همسرش، بوشرا بی بی، به اتهام فساد بازداشت شده است.

فیصل چودری، وکیل خان به دادگاه گفت که رئیس حزب تحریک انصاف در زمانی که برای ثبت حضور بیومتریک خود در داخل دادگاه حضور داشت، به طور غیرقانونی دستگیر شد. وکیل دادگستری گوهر خان، یکی دیگر از وکیل خان، مدعی شد که بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، در حین دستگیری با میله آهنی به سرش اصابت کرده و پایش زخمی شده است.

خواجه هریس، وکیل دیگر خان، گفت که دادگاه باید علیه NAB اقدام کند، زیرا خان از داخل دادگاه بازداشت شده است که این نقض حرمت دادگاه است.

پس از شنیدن وکلای دادگستری، رئیس دادگستری قبل از استراحت، مقامات NAB را احضار کرد. هنگامی که دادگاه دوباره تشکیل شد، مدیر کل NAB راولپندی میرزا عرفان بایگ به همراه معاون دادستان کل NAB سردار مظفر عباسی حاضر شدند.

عباسی به دادگاه گفت که سازمان ناظر مبارزه با فساد از حق قانونی خود برای دستگیری خان که نتوانسته بود به تحقیقات در این پرونده بپیوندد، برخوردار است.

وی گفت: «متهم را می توان از هر جایی در صورت مقاومت دستگیر کرد.

وکیل هریس استدلال NAB را با بیان اینکه دستگیری بر خلاف قوانین صورت گرفته است و دادگاه باید اقدام کند، استدلال کرد.

او گفت: «دادگاه باید این بازداشت را لغو کند زیرا غیرقانونی است و به NBA دستور دهد که عمران خان را فورا آزاد کند.

پس از دستگیری چشمگیر خان، هواداران نخست وزیر سابق به مقر ارتش پاکستان در شهر پادگان راولپندی و اقامتگاه فرمانده سپاه در لاهور یورش بردند.

خان از زمان برکناری خود از طریق رای عدم اعتماد در آوریل سال گذشته با پرونده های متعددی روبرو بوده است. او همه این موارد را به عنوان قربانی شدن سیاسی توسط اتحاد حاکم رد کرده است.

در حال حاضر، خان گفته است که با بیش از 140 پرونده مرتبط با تروریسم، توهین به مقدسات، قتل، خشونت و تحریک خشونت مواجه است. PTI SH GRS AKJ GRS GRS

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)