دادگاه عالی اتحادیه اروپا می گوید لهستان قوانین سیستم انتصاب قاضی – RT World News را زیر پا گذاشته است

دیوان عدالت اتحادیه اروپا (CJEU) اعلام کرد که رویه لهستان برای انتصاب قضات ارشد توسط قوه مجریه قوانین اتحادیه اروپا را نقض می کند.

در حکم روز سه‌شنبه دیوان عدالت اداری، وضعیت لهستان که وزیر دادگستری، او همچنین دادستان کل کشور است. می توان قاضی دوم دادگاههای کیفری عالی و در هر زمان آنها را خاتمه دهید “بدون ذکر دلیل” استقلال قوه قضائیه را نقض می کند.

ادامه مطلب


لهستان به دلیل نادیده گرفتن حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا در مورد معدن تورو باید روزانه 500000 یورو بپردازد.

نظر دادگاه اتحادیه اروپا توسط یک دادگاه منطقه ای در ورشو درخواست شد، که نگران بود که رویه انتصاب و خاتمه، فرض بی گناهی را در پرونده هایی که توسط قضات منتخب وزیر مورد قضاوت قرار می گیرد، به خطر می اندازد.

CJEU پیدا کرد “تعدادی از عوامل” که می تواند وزیر دادگستری را برای تأثیرگذاری بر قضات و در نتیجه “ممکن است در مورد استقلال آنها شک و تردید ایجاد کند.” گفته شده است که انتصاب و خاتمه یک قاضی باید انجام شود “بر اساس معیارهایی که از قبل شناخته شده اند و باید حاوی دلایل مناسب باشد.” طبق روال فعلی، معیارها به هیچ وجه علنی نیست و وزیر مجبور نیست درباره تصمیم خود برای انصراف از اعزام توضیح دهد.

دادگاه اروپایی همچنین خاطرنشان کرد که در حالی که یک قاضی باید برای اعزام توسط وزیر رضایت دهد، فسخ می تواند بدون قاضی انجام شود. “ممکن است اثراتی مشابه مجازات انضباطی داشته باشد.”

دیوان دادگستری گفت که نقش وزیر به عنوان رئیس دادستان در زمینه انتصاب قاضی مشکل ساز است، زیرا بی طرفی تعقیب و محاکمه را زیر سوال می برد.

در نهایت، یک مشکل در مورد دخالت قضات اعزامی در رسیدگی های انضباطی علیه سایر قضات وجود دارد. آنها به عنوان معاون مسئول انتظامی قضات دادگاه های عادی که توسط وزیر دادگستری نیز منصوب می شوند، خدمت می کنند. این ترتیب می تواند تردید ایجاد کند “نفوذ ناپذیری سایر اعضای هیئت های داوری مربوط به عوامل خارجی،” دادگاه اتحادیه اروپا گفت.

مجموعه عوامل باعث شد تا دادگاه دیوان عدالت اداری این باور را داشته باشد که قضات از سمت وزیران برکنار شده اند «ضمانت‌ها و استقلالی که همه قضات معمولاً باید از آن برخوردار باشند، ارائه نشده است». در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قدرت وزیر «نمی توان با الزام به رعایت الزامات استقلال سازگار تلقی کرد.»

با توجه به شرایط، دادگاه افزود: “فرض برائت ممکن است به خطر بیفتد” در مواردی که قضاتی مانند اینها در لهستان به ریاست آنها می پردازند.

این رویه مورد مناقشه بخشی از اصلاحات گسترده در سیستم قضایی است که دولت محافظه کار لهستان را با اتحادیه اروپا درگیر کرد. این نظر آخرین ضربه ای است که به لهستان در درگیری های جاری وارد شده است.

ماه گذشته، CJEU جریمه روزانه 500000 یورو (568000 دلار) را برای ورشو به دلیل نادیده گرفتن دستور قبلی دادگاه در مورد یک عملیات معدنی اعمال کرد. لهستان به نام بخش حاکم از الف “باج گیری سیاسی” کمپین بروکسل

بیشتر بخوانید: رهبر اروپا هشدار داد: لهستان به دلیل به چالش کشیدن تقدم قوانین اتحادیه اروپا مجازات خواهد شد، زیرا ورشو مدعی است بروکسل فاقد دموکراسی است.

اتحادیه اروپا و لهستان مدت‌هاست که بر سر سیاست‌های داخلی درگیری‌هایی دارند که به گفته مقامات بروکسل برخلاف قوانین اتحادیه است. ورشو، از جمله، به به خطر انداختن حاکمیت قانون، تبعیض علیه جامعه دگرباشان جنسی و محدود کردن آزادی مطبوعات متهم شده است. دولت لهستان می گوید اتحادیه اروپا در تلاش است تا به حاکمیت ملی خود تجاوز کند.

فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید