بایدن و شی برای جلوگیری از درگیری توافق کردند – RT World News

رهبران آمریکا و چین روز سه شنبه یک نشست مجازی طولانی برگزار کردند که در آن جو بایدن و شی جین پینگ آمادگی خود را برای بهبود روابط متشنج دوجانبه و اطمینان از اینکه رقابت به درگیری ختم نمی شود، ابراز کردند.

بایدن که هنگام حضور شی در صفحه نمایش لبخند زد و برای او دست تکان داد، گفت که مسئولیت این دو این است که اطمینان حاصل کنند که «رقابت بین کشورهای ما، خواه عمدی یا ناخواسته، به درگیری منحرف نشود».

باید باشد “رقابت ساده و سرراست” وی افزود: بین واشنگتن و پکن.

شی همچنین به ضرورت آن اشاره کرد “افزایش ارتباطات و همکاری” بین دو ملت او گفت که آماده است با بایدن کار کند اجماع ایجاد کنید، گام های فعال بردارید و روابط چین و آمریکا را در جهت مثبت به جلو ببرید.» با این حال، وی تاکید کرد که این روند باید بر اساس احترام متقابل باشد.

رهبر چین بایدن را «دوست قدیمی» نامید، زیرا آنها سال‌ها یکدیگر را می‌شناختند و زمانی که هنوز معاونان رئیس‌جمهور کشورهایشان بودند، با هم کار می‌کردند.

ادامه مطلب


کاخ سفید پس از قول بایدن برای دفاع از تایوان از این کشور در برابر چین می گوید: «بدون تغییر» در سیاست آمریکا در قبال تایوان

علیرغم آغاز پرنشاط این دیدار که به ابتکار طرف آمریکایی برگزار شد، مسائل دشوار زیادی در دستور کار قرار داشت. این در بحبوحه تنش های فزاینده بین واشنگتن و پکن بر سر حمایت ایالات متحده از فشار استقلال تایوان و اختلافات تجاری، از جمله موارد دیگر، رخ داد. ایالات متحده همچنین مدعی است که چین مرتکب نقض حقوق بشر علیه جمعیت اویغور در منطقه سین کیانگ شده است – اتهامی که پکن قویا آن را رد می کند.

بایدن که از اتاق روزولت در کاخ سفید صحبت می کرد، گفت که واشنگتن به این اعتقاد دارد همه کشورها باید طبق قوانین جاده ای یکسان بازی کنند. و اصرار داشت که ایالات متحده همیشه از منافع و ارزش‌های خود و متحدان و شرکای خود دفاع می‌کند.»

این اظهار نظر می‌توانست اشاره‌ای به تایوان باشد، جزیره‌ای که خودگردان است در ۱۶۰ کیلومتری شرق سرزمین اصلی چین، که پکن آن را سرزمین جدایی‌ناپذیر خود می‌داند. ایالات متحده از سال 1979 به سیاست “چین واحد” متعهد بوده است – و بایدن بار دیگر در جریان مذاکرات آن را به شی تایید کرد – اما همچنین روابط غیر رسمی با تایپه را حفظ کرده و به آن تسلیحات می‌فروشد و هشدار می‌دهد که در صورت آمادگی برای کمک نظامی به جزیره. پکن به استفاده از زور متوسل می شود. چین از این تماس ها خشمگین شده و آنها را مداخله در امور داخلی خود خوانده است.

ما صبوریم و مایل هستیم تا نهایت تلاش خود را برای چشم انداز اتحاد مجدد مسالمت آمیز انجام دهیم. شی گفت با تایوان. با این حال، او به همتای آمریکایی خود تاکید کرد که چین این کار را خواهد کرد “اقدامات قاطع” اگر طرفدار استقلال تایوان نیروها از الف عبور کردند “خط قرمز.”

این دو رهبر داشتند “بحث گسترده” یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت که بایدن مستقیماً به همتای خود گفت که رفتار چین با ثبات در سراسر تنگه تایوان در تضاد بوده است. با این حال، او اذعان کرد که در طول نشست مجازی هیچ چیز جدیدی از نظر گاردریل در تایوان ایجاد نشده است.

کاخ سفید گفت که رهبر ایالات متحده همچنین نگرانی های خود را در مورد حقوق بشر برای شی، به ویژه سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ مطرح کرد.

شی با اشاره به اینکه همکاری تجاری و اقتصادی بین چین و آمریکا برای دو کشور سودمند و برد-برد است، تاکید کرد که چنین موضوعاتی نباید سیاسی شوند. پیش از این مذاکرات، مقامات آمریکایی هشدار دادند که کاهش تعرفه های آمریکا بر کالاهای چینی در دستور کار بایدن نیست.

رهبر چین درباره همه‌گیری کووید-19 که آمریکا آن را به گردن چین می‌اندازد، گفت: همبستگی و همکاری “قوی ترین سلاح ها” در برابر ویروس و دعوت از جهان برای متحد شدن در برابر تهدید.

روسای جمهور دو کشور همچنین متعهد شدند در جریان مذاکرات در مورد مسائل انرژی و آب و هوا با یکدیگر همکاری کنند که طرف چینی آن را چنین توصیف کرد “صادق، سازنده و پربار.”

این گسترده ترین گفتگو بین دو رهبر از زمان روی کار آمدن بایدن بود. این دو هنوز ملاقاتی رو در رو برگزار نکرده اند، زیرا شی از ترک چین در طول همه گیری خودداری کرده است.

این داستان را دوست دارید؟ با یک دوست به اشتراک بگذارید!