دادگاه اروپایی در یک اقدام حقوقی انبوه علیه ترکیه حکم داد – اخبار RT World

دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) حکم داد که دولت ترکیه حقوق 427 قاضی را که در پی کودتای نافرجام سال 2016 در این کشور بازداشت شده بودند، نقض کرده است و مقامات را متهم به نگهداری غیرقانونی آنها کرده است.

در حکمی که روز سه شنبه صادر شد، دادگاه اروپایی 427 شهروند ترکیه را اعلام کرد بدون دلایل مرتبط و کافی در بازداشت موقت قرار گرفتند. با توجه به مدت زمانی که آنها در بازداشت بودند “بیش از اندازه.”


ترکیه 43 نفر را به اتهام ارتباط با روحانی خود تبعیدی گولن که به گفته آنکارا طراح کودتای نافرجام 2016 بوده است، دستگیر کرد.

ECHR با توجه به نگرانی ها در مورد نحوه رسیدگی به پرونده های آنها، گفت: مقامات “با برخی از پادمان های رویه ای مطابقت نداشت” و ارائه شده است “بدون راه حل داخلی موثر” برای هرچی “به ادعای نقض حقوق آنها.”

ECHR اعلام کرد که اقدامات دولت ترکیه ناقض ماده 5 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که حق آزادی و امنیت را برای همه شهروندان تضمین می کند. به عنوان جبران خسارت وارده، دادگاه اروپایی اعلام کرد که ترکیه باید به هر یک از 427 شهروند 5000 یورو (5630 دلار) غرامت و هزینه پرداخت کند.

این حکم هفته‌ها پس از آن صادر می‌شود که ترکیه ده‌ها نفر را به اتهام ارتباط با روحانی فتح‌الله گولن، که این کشور متهم به دست داشتن در تلاش برای کودتا می‌کند، بازداشت کرد. مظنونان اخیرا دستگیر شده متهم به عوامل ارشد سازمان تروریستی فتح الله (FETO) هستند.

بلافاصله پس از کودتای 2016، آنکارا 80000 نفر را دستگیر و حدود 150000 نفر را از سمت های خدمات ملکی، نظامی، قضایی و سایر نقش ها به عنوان بخشی از سرکوبی که برای کمک به دولت برای بازپس گیری کنترل طراحی شده بود، اخراج کرد.

ترکیه قبلاً از سرکوب قضات و دادستان دفاع کرده است و هزاران مقام را پس از کودتای نافرجام به دلیل ارتباط ادعایی آنها با گولن و حمایت از تلاش برای تصاحب قدرت از سمت خود برکنار کرده است. در آن زمان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که این اخراج‌ها برای پاکسازی کشور از این کشور ضروری است “ویروس” از نفوذ روحانی

اگر این داستان را دوست دارید، آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید!