کویت دوباره شیخ صباح الخالد را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد: گزارش

کویت دوباره شیخ صباح الخالد را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد: گزارش

شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر کویت در یک کنفرانس سخنرانی می کند.

رسانه‌های دولتی کویت روز سه‌شنبه اعلام کردند، شیخ صباح الخالد، نخست‌وزیر کویت، مجددا به عنوان نخست‌وزیر منصوب شد و وظیفه تشکیل کابینه‌ای را بر عهده گرفت که سومین تولیدکننده نفت اوپک خلیج‌فارس در سال جاری در یک بن‌بست سیاسی داخلی خواهد بود.

خبرگزاری دولتی کونا اعلام کرد که شیخ صباح، نخست وزیر از اواخر سال 2019، با حکم امیری که از سوی ولیعهد شیخ مشعل الاحمد الصباح صادر شد، مجددا منصوب شد. دولت در 8 نوامبر در بن بست با مجلس منتخب استعفا داده بود.

امیر شیخ نواف الاحمد الصباح هفته گذشته به طور موقت برخی از وظایف اصلی قانون اساسی خود را به ولیعهد، جانشین منتخب خود، از جمله نام بردن نخست وزیر و ادای سوگند در کابینه، واگذار کرد.

پیش از این، امیر استعفای دولت را به عنوان بخشی از اقداماتی برای پایان دادن به بن بست چند ماهه بین دولت و قانونگذاران مخالف پذیرفته بود. او همچنین با صدور عفو مخالفان سیاسی را برای خنثی کردن این اختلاف عفو کرد.

با وجود طرحی در ماه مارس که به وی مصونیت موقت اعطا کرده بود، چند تن از نمایندگان مخالف خواهان بازجویی از شیخ صباح در مورد موضوعات مختلف از جمله رسیدگی به همه گیری ویروس کرونا و فساد بودند.

این مناقشه کار قانونگذاری را فلج کرده بود و مانع از تلاش های اصلاحات مالی، از جمله قانون بدهی است که به کویت اجازه می دهد تا از بازارهای بین المللی استفاده کند.

پس از رکود ویروس کرونا که منجر به کسری بودجه 15.4 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2020/21 شد، قرار است منابع مالی دولت امسال به لطف قیمت های بالاتر نفت بهبود یابد.

کویت به قوه مقننه خود نفوذ بیشتری نسبت به نهادهای مشابه در سایر پادشاهی های خلیج فارس داده است، از جمله قدرت تصویب و مسدود کردن قوانین، سؤال از وزرا و ارائه رأی عدم اعتماد به مقامات ارشد دولتی.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)