خطر “فوریت” هوش مصنوعی نسبت به تغییرات آب و هوا – مهندس سابق گوگل – RT World News

“پدرخوانده هوش مصنوعی” جفری هینتون در این ماه از نقش خود در خط مقدم توسعه هوش مصنوعی این شرکت استعفا داد.

ظهور هوش مصنوعی (AI) می تواند یک “فوری تر” به گفته جفری هینتون، دانشمند برنده جایزه تورینگ، که به عنوان پیشگام این فناوری شناخته می شود، تهدیدی برای بشریت بیش از تغییرات آب و هوایی است.

من دوست ندارم تغییرات آب و هوایی را بی ارزش کنم. من نمی خواهم بگویم، “شما نباید نگران تغییرات آب و هوایی باشید.” این هم یک ریسک بزرگ است.» او هفته گذشته به رویترز گفت. “اما من فکر می کنم که این ممکن است در نهایت فوریت بیشتری داشته باشد.”

هینتون که به عنوان یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی شناخته می شود، اخیراً فاش کرد که نقش خود را در خط مقدم توسعه فناوری گوگل ترک می کند. او گفت که این تصمیم به این دلیل گرفته شد که بتواند بستری برای خود ایجاد کند تا در مورد خطرات ذاتی هوش مصنوعی بدون نظارت کارفرمای سابق خود هشدار دهد.

در ماه مارس، گوگل ربات چت هوش مصنوعی خود “Bard” را به عنوان رقیبی برای نرم افزار ChatGPT OpenAI منتشر کرد که قبل از آن در نوامبر منتشر شد. هینتون از زمانی که گوگل را ترک کرد، مدعی شد که این شرکت تا به حال یک شرکت بوده است “مشاور مناسب” از فناوری هوش مصنوعی


«پدرخوانده هوش مصنوعی» اخطار می دهد و گوگل را ترک می کند

هشدار او پس از آن منتشر شد که چندین رهبر صنعت فناوری – از جمله اسپیس ایکس، تسلا و مدیرعامل توییتر، ایلان ماسک – نامه سرگشاده‌ای را در ماه مارس امضا کردند و در مورد پیامدهای احتمالی یک مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی در سیلیکون ولی هشدار دادند.

در این نامه، ماسک و امضاکنندگان همکارش چنین استدلال کردند هوش رقابتی انسان چالشی عمیق برای چندین بخش از جامعه از جمله اشتغال و توزیع اطلاعات ایجاد می کند. همچنین خواستار توقف شش ماهه در توسعه فناوری هوش مصنوعی قدرتمندتر از ChatGPT و انتصاب یک تنظیم کننده مستقل برای نظارت بر مرزهای فناوری در حال توسعه است.

ChatGPT بلافاصله پس از راه اندازی در سال گذشته به سریع ترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل شد، زیرا تنها در دو ماه از مرز 100 میلیون کاربر گذشت.

“با تغییرات آب و هوایی، توصیه کردن آنچه باید انجام دهید بسیار آسان است: فقط سوزاندن کربن را متوقف کنید.” هینتون به رویترز توضیح داد. “اگر این کار را انجام دهید، در نهایت همه چیز خوب خواهد شد. برای این، کاملاً مشخص نیست که چه کاری باید انجام دهید.”

با این حال، به جای توقف تحقیقات، چیزی که هینتون ادعا می کند همین است “کاملا غیر واقعی” او می‌گوید منابع باید شخم زده شود “پیدا کردن آنچه می توانیم در مورد آن انجام دهیم” فناوری که او از آن به عنوان “خطر وجودی” یاد می کند.

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با نمایندگانی از گوگل و مایکروسافت دیدار کرد و در مورد آنچه کاخ سفید نامیده بود، این موضوع را روشن کرد. “بحث صریح و سازنده” شرکت‌های فناوری باید قبل از اجرا از ایمن بودن برنامه‌های هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: