خروج نمایندگان روس از معاهده تسلیحاتی – RT World News

دومای دولتی قانونی را تصویب کرد که به روسیه اجازه می دهد معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا را محکوم کند.

مجلس عوام روسیه روز سه شنبه قانونی را در مورد فسخ معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) تصویب کرد. پیش نویس این قانون هفته گذشته توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دومای دولتی ارائه شد.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی، پیش از رای‌گیری، خاطرنشان کرد که CFE مدت‌هاست که فقط بر روی کاغذ وجود داشته است و تاکید کرد که محکوم کردن آن تنها به تقویت امنیت روسیه کمک می‌کند.

قراردادی که در سال 1990 توسط ناتو و کشورهای پیمان ورشو – متشکل از اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش در اروپا – امضا شد، برای محدود کردن تعداد تانک‌ها، خودروهای زرهی، توپخانه، هلیکوپترها و هواپیماهای مستقر در اروپا بود. هدف این بود که طرف‌ها نتوانند برای حمله‌ای از نوع حمله رعد اسا نیرو جمع کنند و تعادل نظامی برقرار کنند.

با این حال، روسیه مشارکت خود در CFE را در سال 2007 به حالت تعلیق درآورد و اعضای ناتو را به نقض مکرر مفاد توافقنامه و امتناع از تصویب نسخه به روز شده معاهده متهم کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روز دوشنبه توضیح داد که این معاهده “مدتها است که با واقعیت مطابقت ندارد” و “واقعاً برای چندین سال کار نکرد” به گفته وی، خروج روسیه هیچ تاثیری بر امنیت منطقه نخواهد داشت، زیرا به گفته وی، قبلاً با اقدامات کشورهای همسو با ناتو آسیب دیده است.

ریابکوف خاطرنشان کرد که در عین حال، بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده به گسترش اعضای خود ادامه داده و از این طریق محدودیت های اعمال شده توسط این پیمان را دور زده است. وی خاطرنشان کرد که روسیه تنها در سال 2007 مشارکت خود را به حالت تعلیق درآورد، به این امید که روزی بتواند دوام معاهده تسلیحاتی را احیا کند.


توضیح مسکو درباره خروج از قرارداد کنترل تسلیحات

«کشورهای غربی زمان کافی برای نشان دادن عقل سلیم داشتند. اما آنها ترجیح دادند مسیر گسترش بیشتر ناتو و رویارویی با روسیه را دنبال کنند، ریابکوف گفت.

در اوایل سال جاری، روسیه نیز مشارکت خود در استارت جدید، آخرین توافق دوجانبه کاهش تسلیحات هسته ای با ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد. مسکو این اقدام را با اشاره به امتناع واشنگتن از اجازه بازرسی روسیه از تاسیسات هسته‌ای خود و استفاده ادعایی ارتش اوکراین برای انجام حملات نیابتی علیه هوانوردی استراتژیک روسیه توضیح داد.

ریابکوف روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که روسیه قصد ندارد اطلاعاتی در مورد تعداد کل کلاهک‌های خود تحت توافق استارت منتشر کند، علیرغم اینکه آمریکا اخیراً کلاهک‌های خود را منتشر کرده است. “START به حالت تعلیق درآمده است” این مقام تاکید کرد.