حمدالله محب، مشاور سابق امنیتی: فروپاشی افغانستان پس از توافق دوحه آمریکا و طالبان آغاز شد.

مشاور سابق امنیتی: فروپاشی افغانستان پس از توافق دوحه آمریکا و طالبان آغاز شد

NSA سابق افغانستان گفت که او در ایالات متحده مستقر است. (فایل)

پذیرش – پذیرفته شدن:

فروپاشی واقعی دولت افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه توسط ایالات متحده و طالبان در فوریه 2019، حمدالله محب، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان آغاز شد.

حمدالله محب این اظهارات را در گفتگو با رادیو آزاد افغانستان بیان کرد. به گزارش خممه پرس، آژانس امنیت ملی سابق آمریکا گفت که وی در ایالات متحده مستقر است و اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان هنوز در امارات متحده عربی زندگی می کند و افزود که دومی برای جلوگیری از اعدام خود توسط طالبان، از افغانستان گریخت.

محب گفت که فروپاشی واقعی دولت افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه توسط آمریکا و طالبان در فوریه 2019 آغاز شد.

محب گفت: زمانی که نیروهای امنیتی افغانستان از کنترل خارج شدند، فهمیدیم که افغانستان سقوط کرده است و از مذاکره با طالبان ناامید شدیم.

وی افزود که حتی در 15 آگوست – روز فروپاشی – هیئتی که او نیز در آن حضور داشت، می خواست برای مذاکرات و روند تقسیم قدرت به دوحه برود اما بعد از هر ساعت همه چیز تغییر می کرد.

وی افزود: “انتخابات و لویه جرگه دو گزینه ای بود که قرار بود برای تقسیم قدرت به طالبان پیشنهاد شود.”

ایالات متحده و طالبان در فوریه 2020 توافق نامه صلح را در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده امضا کردند. این توافق خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان را آغاز کرد و طالبان خشونت را کاهش داده و تضمین می‌کند که خاک این کشور پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نخواهد بود.