جو بایدن می گوید که روابط آمریکا و چین باید “بسیار کوتاه” از بین برود

جو بایدن می گوید که روابط آمریکا و چین باید «بسیار کوتاه» از بین برود

جو بایدن گفت: «فکر می‌کنم به زودی شاهد آب شدن آن خواهید بود».

هیروشیما:

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که پس از سرنگونی یک بالون مشکوک به جاسوسی چین در سال جاری، روابط واشنگتن و پکن باید «بسیار کوتاه» از بین برود.

بایدن گفت که روابط در ماه‌های پس از گفتگوهای او با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشست سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی در ماه نوامبر بدتر شده است.

تصمیم واشنگتن در ماه فوریه برای ساقط کردن یک بالن ادعایی جاسوسی چینی که بر فراز ایالات متحده پرواز کرده بود، باعث ایجاد اختلاف دیپلماتیک بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد.

سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به پکن که به عنوان فرصتی برای بهبود روابط اعلام شده بود، به دلیل این حادثه لغو شد.

روز یکشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما، ژاپن، از بایدن پرسیده شد که چرا خط تلفن برنامه ریزی شده بین ایالات متحده و چین فعال نیست.

او گفت: “درست می گویید، ما باید یک خط تلفن باز داشته باشیم. در کنفرانس بالی، رئیس جمهور شی و من توافق کردیم که قرار است انجام دهیم و در مورد آن ملاقات کنیم.”

بایدن افزود: “و سپس، این بالون احمقانه که حامل دو واگن باری به ارزش تجهیزات جاسوسی بود، بر فراز ایالات متحده پرواز می کرد.”

“محو شد و همه چیز از نظر صحبت کردن با یکدیگر تغییر کرد. من فکر می کنم شما خواهید دید که به زودی شروع به آب شدن خواهد کرد.”

دولت بایدن همچنین با هدف قرار دادن تجارت ریزتراشه‌های پیشرفته، چین را خشمگین کرده است و خطر استفاده نظامی را ذکر می‌کند.

رئیس‌جمهور روز یکشنبه از این اقدامات دفاع کرد، یک روز پس از هشدار گروه هفت اقتصادهای پیشرو به چین درباره «فعالیت‌های نظامی‌سازی» این کشور در منطقه.

او گفت: «این کشور در حال ساختن ارتش خود است و به همین دلیل است که من به صراحت اعلام کرده‌ام که آمادگی تجارت برخی کالاها با چین را ندارم.»

ما اکنون از همه متحدان خود متعهد شده ایم که آنها نیز چنین کاری را انجام نخواهند داد و چنین موادی را ارائه خواهند کرد.

“اما این یک اقدام خصمانه نیست، این اقدامی است که می گوید، “ما مطمئن خواهیم شد که هر کاری می توانیم برای حفظ وضعیت موجود انجام دهیم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)