لحظه ای که گفته می شود روسیه شهر کلیدی باخموت اوکراین را تصرف کرد

تماشا کنید: لحظه ای که گفته می شود روسیه شهر باخموت کلید اوکراین را تسخیر کرد

باخموت یک شهر معدنی نمک است که زمانی 70000 نفر جمعیت داشته است.

پس از یک نبرد خونین 224 روزه برای شهر مهم باخموت اوکراین، گروه نظامی خصوصی واگنر روز یکشنبه مدعی پیروزی شد. در حالی که کیف معتقد است که مبارزه برای شهر کلیدی ادامه دارد، ویدئوهایی که به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است نشان می دهد واگنر ادعای خود را بر این قلمرو اعلام می کند.

تصاویری دراماتیک نشان می‌دهد که سربازان واگنر روی ساختمان‌هایی که با پرچم روسیه و واگنر تبدیل به آوار شده‌اند قدم می‌زنند. سربازان در پس زمینه غروب خورشید و مناظر ویران شده شهری، پرچم های خود را پیروزمندانه به اهتزاز در می آورند در حالی که یکی از آنها پیروزمندانه تفنگ تهاجمی خود را در هوا شلیک می کند.

ویدیوی دیگری نشان می‌دهد که رئیس گروه مزدور یوگنی پریگوژین، که چهره ماموریت «چرخ گوشت باخموت» است، مستقیماً با دوربین صحبت می‌کند و اعلام می‌کند که «تمام ساختمان‌های شهر توسط پی‌ام‌سی واگنر اشغال شده‌اند».

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پریگوژین گفت: «تا 25 ماه مه (باخموت) را به طور کامل بررسی خواهیم کرد، خطوط دفاعی لازم را ایجاد کرده و به ارتش تحویل خواهیم داد… خودمان به اردوگاه های صحرایی خواهیم رفت.

در حالی که پریگوژین پرچم روسیه را به اهتزاز در می آورد، درگیر یک مبارزه علنی فزاینده با ارتش رسمی روسیه شده است، که او “ژنرال های نالایق” آنها را مسئول تلفات مسکو می داند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در این ویدئو گفت: «اینجا (در باخموت) فقط واگنر بود. ما اینجا نه تنها با ارتش اوکراین، بلکه با بوروکراسی روسیه هم جنگیدیم.»

باخموت، یک شهر معدن نمک که زمانی 70000 نفر جمعیت داشت، صحنه طولانی ترین و خونین ترین نبرد در تهاجم بیش از یک ساله مسکو به اوکراین بوده است. سقوط آن به دست روسیه، اگر آن طور که واگنر ادعا می کند درست باشد، پس از یک سری شکست های تحقیرآمیز برای رئیس جمهور پوتین، ارزش نمادین بالایی خواهد داشت.

واگنر یک گروه مزدور خصوصی است که هدف آن پیشبرد اهداف و تلاش های نظامی روسیه است. این کشور خدمات نظامی از جمله نبرد مسلحانه را ارائه می دهد و حضور خود را در چندین منطقه درگیری مشخص کرده است. در رتبه‌های واگنر تعداد ناشناخته‌ای از محکومان سابق که سال گذشته پریگوژین برای جذب زندانیان از زندان‌های روسیه بازدید کرد و به آن‌ها قول داد در صورت زنده ماندن پس از بازگشت، عفو خواهند کرد، زیاد است.

علیرغم ادعاهای پیروزمندانه آنها، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اصرار دارد که شهر شرق اوکراین “اشغال نشده” است. زلنسکی امروز گفت: «بخموت امروز توسط روسیه اشغال نشده است.