جو بایدن می گوید سوئد “به زودی” به ناتو می پیوندد

جو بایدن می گوید سوئد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه پیش بینی کرد که سوئد به زودی به ناتو می پیوندد.

کلرادو:

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنج شنبه پیش بینی کرد که سوئد به زودی به ناتو خواهد پیوست و چند روز پس از اشاره به توافق احتمالی برای غلبه بر مخالفت ترکیه با پذیرش این کشور شمال اروپا به ناتو، در آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده سخنرانی کرد.

بایدن، در یک سخنرانی آغاز به اهتزاز در کلرادو اسپرینگز، کلرادو، به فارغ التحصیلان هشدار داد که در دنیایی که به طور فزاینده ای بی ثبات می شوند، با اشاره به چالش های روسیه و چین، وارد خدمت خواهند شد.

روز دوشنبه، بایدن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت و گو کرد و انتخاب مجدد او را تبریک گفت. بایدن به خبرنگاران گفت اردوغان تمایل آنکارا برای خرید جنگنده های اف-16 از ایالات متحده را تکرار کرد، در حالی که بایدن از آنکارا خواست مخالفت خود با پیوستن سوئد به ناتو را کنار بگذارد.

بایدن در سخنرانی آغازین خود گفت که ناتو علیرغم تلاش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شکستن اتحاد با حمله به اوکراین، قوی تر است. او گفت که با پذیرش اخیر فنلاند، “و به زودی سوئد” این موضوع بیشتر تقویت می شود.

او گفت: «این اتفاق خواهد افتاد، به شما قول می‌دهم»، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

روز دوشنبه، بایدن گفت که به زودی دوباره با اردوغان صحبت خواهد کرد. نشست سالانه ناتو در ماه ژوئیه در ویلنیوس لیتوانی برگزار می شود.

روز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از ترکیه خواست فوراً پیوستن سوئد به ناتو را نهایی کند و گفت که این کشور گام‌های مهمی برای رسیدگی به اعتراضات آنکارا به عضویتش برداشته است.

کاخ سفید این موضوع را رد کرده است که بایدن به دنبال توافقی با ترکیه برای رفع مخالفت در ازای دریافت جنگنده های F16 باشد.

رئیس جمهور 80 ساله که به دنبال انتخاب مجدد در سال 2024 است، ظاهراً در طول ارائه بیش از 900 مدرک تحصیلی، ظاهراً از هوای ناامید ایستاده بود، دست داد و به فارغ التحصیلان لباس آبی ادای احترام کرد. آکادمی نیروی هوایی در ارتفاع 7258 فوتی (2212.3 متری) از سطح دریا قرار دارد.

بایدن تصریح کرد که ایالات متحده از چالش ایجاد شده توسط چین در میان تنش های عمیق در روابط عقب نشینی نخواهد کرد.

او گفت: “ایالات متحده به دنبال درگیری یا رویارویی با چین نیست. چین و ایالات متحده باید بتوانند تا جایی که می توانیم برای حل برخی از چالش های جهانی مانند آب و هوا با یکدیگر همکاری کنند.”

وی با بیان اینکه ایالات متحده از منافع خود و شرکای خود دفاع خواهد کرد، گفت: “اما ما برای رقابت شدید آماده هستیم.”

رئیس جمهور بر حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه تاکید کرد.

بایدن گفت: حمایت مردم آمریکا از اوکراین چشم پوشی نمی کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)