جلسه استماع عمران خان در مقر پلیس در میان ناآرامی های پاک برگزار می شود

جلسه استماع عمران خان در مقر پلیس در میان ناآرامی های پاک برگزار می شود

عمران خان به اتهام فساد بازداشت شد که اعتراضات گسترده ای را در سراسر پاکستان به راه انداخت. (فایل)

اسلام آباد پاکستان:

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، روز چهارشنبه در دادگاهی ویژه در مقر پلیس پایتخت برای پاسخگویی به اتهامات اختلاس، یک روز پس از دستگیری شوکه کننده او که اعتراضات خشونت آمیز سراسری را برانگیخت، حاضر خواهد شد.

بازداشت خان پس از ماه‌ها بحران سیاسی و ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ارتش قدرتمند این بازیکن سابق کریکت بین‌المللی را به اتهام دست داشتن یک افسر ارشد در توطئه برای کشتن او سرزنش کرد.

برخی از معترضان خشم خود را بر ارتش ابراز کردند و محل اقامت فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند و مقر فرماندهی ارتش در پادگان شهر راولپندی را محاصره کردند.

در پیشاور، گروهی از مردم، بنای یادبود چاقی را با خاک یکسان کردند – مجسمه ای به شکل کوه که محل اولین آزمایش هسته ای پاکستان را گرامی می داشت.

پلیس سه شنبه شب ساعت ها با هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) در شهرهای سراسر کشور درگیر شد.

رسانه های محلی از کشته شدن دو نفر در این درگیری ها خبر دادند.

به نظر می‌رسد که صبح چهارشنبه سرد شده است، اما حضور گسترده امنیتی در سرتاسر پایتخت، به‌ویژه در خارج از خطوط به اصطلاح پلیس، جایی که دادگاه ویژه تشکیل جلسه خواهد داد، وجود داشت.

مقامات همچنین دستور تعطیلی مدارس در سراسر کشور را صادر کردند و دسترسی به پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک را محدود کردند.

فاروق بهاتی، یک راننده ون، صبح چهارشنبه در راولپندی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در زمانی که ما در حال تلاش برای تغذیه فرزندان خود هستیم، عدم اطمینان بیشتری ایجاد شده است.

“خشونت به کسی خدمت نمی کند… همه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت… اما من شک دارم که تصمیم گیرندگان به آن اهمیت دهند.”

شاه محمود قریشی، معاون رئیس حزب تحریک انصاف، از حامیان خود خواست تا به اعتراضات خود به صورت “قانونی و مسالمت آمیز” ادامه دهند و افزود که وکلای حزب علیه دستگیری خان چندین درخواست تجدید نظر خواهند داد.

توبیخ نظامی

اتهامی که منجر به لغو سه شنبه خان شد، توسط دفتر ملی پاسخگویی (NAB)، نهاد عالی مبارزه با فساد در کشور مطرح شد، که گفت که او احضارهای مکرر برای حضور در دادگاه را نادیده گرفته است.

خان از زمان برکناری در آوریل با ده ها اتهام روبرو شده است — تاکتیکی که تحلیلگران می گویند که دولت های پاکستان برای ساکت کردن مخالفان خود از آن استفاده کرده اند.

در صورت محکومیت او ممکن است از تصدی مناصب دولتی منع شود که این امر او را از انتخاباتی که قرار است اواخر امسال برگزار شود، محروم می کند.

دستگیری خان یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش او را نسبت به طرح “ادعاهای بی اساس” پس از اینکه دوباره یک افسر ارشد را متهم به توطئه برای کشتن خود کرد، هشدار داد.

این توبیخ اواخر روز دوشنبه تاکید کرد که روابط خان با ارتش تا چه اندازه بدتر شده است، ارتشی که از به قدرت رسیدن او در سال 2018 حمایت کرد اما پیش از رای عدم اعتماد پارلمان که سال گذشته او را برکنار کرد، حمایت خود را پس گرفت.

مایکل کوگلمن، مدیر مؤسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون گفت: «رهبری ارشد ارتش علاقه ای به ترمیم شکاف بین خود و خان ​​ندارد.

“بنابراین با این دستگیری، احتمالاً پیامی ارسال می‌شود که دستکش‌ها بسیار پایین آمده‌اند.”

واکنش خارج از کشور سریع بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در واشنگتن گفت: ایالات متحده می خواهد “اطمینان حاصل کند که هر اتفاقی که در پاکستان روی می دهد با حاکمیت قانون و قانون اساسی مطابقت دارد.”

کلورلی افزود: «ما می خواهیم شاهد دموکراسی مسالمت آمیز در آن کشور باشیم.

پاکستان عمیقاً در یک بحران اقتصادی و سیاسی غوطه ور است و خان ​​دولت ائتلافی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام تحت فشار قرار می دهد.

او به طور فزاینده ای علیه تشکیلات صریح صحبت می کند و با تکیه بر حمایت تقریباً متعصبانه جمعیت عظیمی که با حضورهای عمومی او همراه می شوند تا از او در برابر دستگیری محافظت کنند.

اما مقامات در طول جلسه ای که قرار بود روز سه شنبه در دادگاه معمولی باشد، به شدت حمله کردند.

خان که از سال گذشته در جریان یک سوء قصد به ضرب گلوله مورد اصابت گلوله قرار گرفت، لنگ داشت، توسط ده‌ها تکاور شبه‌نظامی به داخل یک خودروی زرهی در داخل ساختمان دادگاه عالی اسلام‌آباد مورد حمله قرار گرفت.

در یک گردهمایی آخر هفته در لاهور، خان بارها ادعا کرد که سرلشکر فیصل نصیر، افسر ارشد اطلاعاتی، سال گذشته در یک سوء قصد دست داشته است که طی آن از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

شاخه روابط عمومی بین‌سرویس ارتش (ISPR) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این ادعای ساختگی و مخرب بسیار تأسف‌آور، تأسف‌آور و غیرقابل قبول است».

دولت می‌گوید که این سوءقصد کار یک مرد مسلح بود که اکنون در بازداشت به سر می‌برد و در ویدئویی که به طور جنجالی در رسانه‌ها درز کرده اعتراف کرده است.

ارتش پاکستان که ششمین ارتش بزرگ جهان است، نفوذ نامناسبی بر این کشور دارد.

از زمان استقلال این کشور در سال 1947 و بیش از سه دهه حکومت، حداقل سه کودتا انجام داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)