تحریکات اسرائیل در مسجد الاقصی روابط اردن و جنگ منطقه ای را تهدید می کند – RT World News

حملات به سومین مکان مقدس اسلام حتی با همسایگان نسبتاً دوستانه خاورمیانه ای تل آویو شکاف ایجاد می کند.

حملات اسرائیل به داخل محوطه مسجد الاقصی یک سری شرایط مشکل ساز در منطقه از جمله شکست روابط با اردن، درگیری مسلحانه چند جبهه ای با همسایگان عرب و حتی تهدیدی برای نفوذ آمریکا در خاورمیانه را به خطر می اندازد.

در 4 آوریل، یورش اسرائیل به نمازخانه قبله مسجد الاقصی خشم بین‌المللی را برانگیخت و ویدئوهایی از ضرب و شتم نمازگزاران غیرمسلح با اسلحه و باتوم توسط این واحد نظامی در رسانه‌های اجتماعی پخش شد. فلسطینی ها که اسرائیل به دنبال بیرون راندن آنها از حرم مقدس بود، خود را در داخل سنگر گرفتند و با آتش بازی سعی کردند نیروهای اسرائیلی را عقب برانند، اما در نهایت موفق نشدند. هجوم به این مکان منجر به دستگیری، مجروح شدن، یا هر دوی آنها بیش از 400 نمازگزار و دو جراحت جدی شد. با این حال، آنچه پس از آن شروع شد به تیتر اخبار تبدیل شد.

در سیل خشم مردمی، فلسطینی‌ها در تمام خطوط جداکننده به خیابان‌ها در سراسر کشور آمدند تا تظاهرات کنند و حتی به خودروهای اسرائیلی حمله کنند. در داخل کرانه باختری اشغالی، گروه‌های مسلح همچنین به ده‌ها پست بازرسی نظامی، پاسگاه‌ها و سربازان مستقر در نزدیکی شهرک‌های غیرقانونی آتش گشودند. راکت ها از نوار غزه شلیک شد و بزرگترین حمله موشکی از سال 2006، روز بعد از لبنان علیه اسرائیل انجام شد. سپس در 9 اوت 6 موشک از سوریه به سمت بلندی های جولان اشغالی شلیک شد. اسرائیل همچنین حملات هوایی خود را به اهدافی در غزه، سوریه و لبنان انجام داد.

آنچه مشخص شد این است که راهبردی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، وعده داده بود در سال 2021 بسازد، به ثمر نشست – یک رویارویی نظامی چند جبهه ای در واکنش به حملات اسرائیل به نمازگزاران در اماکن مقدس اورشلیم. جالب اینجاست که کشورهای عربی منطقه که دوستی بیشتری با اسرائیل نشان داده‌اند در مورد شلیک موشک از لبنان، غزه و سوریه تا حد زیادی سکوت کرده‌اند، به استثنای اردن که سخنگوی وزارت خارجه آن، سینان المجالی، اسرائیل را مسئول تشدید تنش‌ها دانست. . آنچه که احتمالاً منعکس کننده آن است، ناامیدی فزاینده از سوی امان نسبت به اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در داخل محوطه الاقصی است.


چرا تلاش های آمریکا برای کاهش تنش های اسرائیل و فلسطین همچنان با شکست مواجه می شود؟

پادشاهی هاشمی اردن در حال حاضر از روابط صمیمانه با اسرائیل برخوردار است و معاهده صلحی را در سال 1994 امضا کرده است و تلاش های تجاری و دیپلماتیک بین هر دو طرف را در مقیاسی که امروز می بینیم امکان پذیر می کند. با این حال، ملک عبدالله دوم، حاکم هاشمی اردن، آنچه را که به عنوان حافظ اماکن مقدس اورشلیم شناخته می شود، حفظ می کند که به معنای مدیریت مشترک امنیتی در داخل مسجد الاقصی توسط واقف فلسطینی-اردنی است. وضعیت در محل به این صورت است که پلیس مرزی اسرائیل در اطراف مسجد عمل می‌کند و دروازه‌ها را در بیرون نگه می‌دارد، اما در داخل نگهبانان واقف عمل می‌کنند. هر بار که نیروهای اسرائیلی وارد مسجد می شوند، قرار است ابتدا با واقف اردن هماهنگ شوند، شروطی که به طور معمول آنها را نقض کرده اند.

در ماه ژانویه، تنها چند روز پس از حاکمیت دولت جدید اسرائیل، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت تل‌آویو، تحت حمایت پلیس مرزی اسرائیل به این مکان حمله کرد و بحثی را در شورای امنیت سازمان ملل در مورد این حادثه به راه انداخت. . علیرغم اظهارات اسرائیل مبنی بر احترام به وضعیت موجود در اماکن مقدس، دعوای لفظی در شورای امنیت بین سفیر اردن و همتای اسرائیلی او، گیلاد اردان، که از اقدامات وزیر راست افراطی بن گویر دفاع کرد، رخ داد.

وضعیت موجود در الاقصی این است که این مکان یک مسجد است و از این رو محل عبادت مسلمانان است، اما ساعات خاصی در طول روز وجود دارد تا بازدیدکنندگان با هر پیشینه ای امکان پذیر باشند. با این حال، اسرائیل به گروه‌های شهرک‌نشین خود، به عنوان بخشی از جنبش کوه معبد، اجازه می‌دهد تا با هزینه نمازگزاران مسلمان وارد این مکان شوند و در آنجا عبادت کنند و وضعیت موجود را نقض کنند. گروه‌های مختلف جنبش Temple Mount از مؤسسات خیریه در غرب کمک مالی دریافت می‌کنند و از تخریب مسجد به منظور جایگزینی آن با کنیسه حمایت می‌کنند. سال گذشته 48000 اسرائیلی به این شیوه تحریک آمیز وارد الاقصی شدند که خشم اردن را برانگیخت. در ماه مبارک رمضان، نیروهای مرزی اسرائیل دستور اخراج نمازگزاران مسلمان از این مکان را صادر کردند تا شهرک نشینان رادیکال را به داخل محوطه اسکورت کنند، که در واقع به خشونت در 4 آوریل منجر شد.


یورش پلیس اسرائیل به مسجد نمادین (فیلم)

اسراییل مدعی است که به شیوه ای مناسب عمل کرده است تا امنیت این کشور را تضمین کند.بازدیدکنندگان غیر مسلمان” به سایت. با این حال، در واقعیت، این حمله یک بیانیه سیاسی بود، با استفاده از زور بیش از حد برای پاکسازی مسجد از وجود مسلمانان به منظور تسهیل ورود تحریک آمیز اسرائیلی های تندرو کوه معبد. وزارت دیپلماسی عمومی اسرائیل، فلسطینی‌ها را متهم کرد که در نمازخانه قبله سنگر می‌گیرند، با این حال، پس از شلیک موشک از لبنان، فلسطینی‌ها دوباره این کار را انجام دادند در حالی که نیروهای اسرائیلی ظاهراً به دلیل ترس از تشدید تنش‌ها خودداری کردند. به‌جای وقوع خشونت به دلیل استقرار نمازگزاران در داخل مسجد هنگام ورود گروه‌های کوه معبد، مکان آرام بود و هیچ درگیری رخ نداد، و این ثابت کرد که منطق امنیتی اسرائیل اشتباه است.

اسرائیل از طریق تلاش مستمر خود برای تغییر وضعیت موجود در الاقصی، فعالانه در حال ایجاد شکاف با اردن همسایه و همچنین تحریک قیام مردمی فلسطین و حملات مسلحانه از سوریه، غزه و لبنان است. اگر تحریکات به ویژه در ماه رمضان ادامه یابد، تل آویو می تواند خود را در منطقه منزوی ببیند، زیرا هیچ کشوری فعالانه در برابر اقداماتی که به نام دفاع از سومین مکان مقدس در دین اسلام انجام می شود، ایستادگی نخواهد کرد. پارلمان اردن و مردم این کشور نیز از رابطه دولت خود با اسرائیل خشمگین هستند و فشار زیادی را بر رهبری امان برای اقدام وارد می کنند.

اگر اسرائیل از گروه های کوه معبد حمایت نمی کرد، می شد از همه اینها جلوگیری کرد. مهمتر از آن، ایالات متحده با نگرانی زیادی به این موضوع نگاه می کند، زیرا نقش خود در منطقه بدتر می شود و دارایی اصلی آن در خاورمیانه در آستانه یک رویارویی نظامی غیرضروری چند جبهه ای قرار دارد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.