بیش از نیمی از دریاچه های بزرگ جهان در حال خشک شدن هستند: مطالعه

بیش از نیمی از دریاچه های بزرگ جهان در حال خشک شدن هستند: مطالعه

نزدیک به 2 میلیارد نفر که در حوضه دریاچه در حال خشک شدن زندگی می کنند، به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می گیرند.

لندن:

مطالعه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد نشان داد بیش از نیمی از دریاچه‌ها و مخازن بزرگ جهان از اوایل دهه 1990، عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی، تشدید نگرانی‌ها در مورد آب برای کشاورزی، انرژی آبی و مصرف انسانی کوچک شده‌اند.

تیمی از محققان بین‌المللی گزارش دادند که برخی از مهم‌ترین منابع آب شیرین جهان – از دریای خزر بین اروپا و آسیا تا دریاچه تیتیکاکا در آمریکای جنوبی – حدود 22 گیگا تن در سال برای نزدیک به سه دهه آب از دست می‌دهند. این حجم حدود 17 برابر حجم دریاچه مید، بزرگترین مخزن ایالات متحده است.

فانگ فانگ یائو، هیدرولوژیست سطحی در دانشگاه ویرجینیا که این مطالعه را در مجله ساینس رهبری کرد، گفت: 56 درصد کاهش دریاچه‌های طبیعی ناشی از گرم شدن آب و هوا و مصرف انسان است و گرم شدن «سهم بزرگ‌تری از آن» است.

دانشمندان آب و هوا به طور کلی فکر می کنند که مناطق خشک جهان تحت تغییرات آب و هوایی خشک تر می شوند و مناطق مرطوب مرطوب تر می شوند، اما این مطالعه نشان داد که از دست دادن آب قابل توجهی حتی در مناطق مرطوب نیز وجود دارد. یائو گفت: «این را نباید نادیده گرفت.

دانشمندان تقریباً 2000 دریاچه بزرگ را با استفاده از اندازه گیری های ماهواره ای همراه با مدل های آب و هوایی و هیدرولوژیکی ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که استفاده ناپایدار انسان، تغییر در میزان بارندگی و رواناب، رسوب‌گذاری و افزایش دما سطح دریاچه‌ها را در سطح جهان پایین آورده است، به طوری که 53 درصد از دریاچه‌ها از سال 1992 تا 2020 کاهش یافته‌اند.

نزدیک به 2 میلیارد نفر که در حوضه دریاچه در حال خشک شدن زندگی می کنند، به طور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفته اند و بسیاری از مناطق در سال های اخیر با کمبود مواجه شده اند.

دانشمندان و فعالان مبارزات انتخاباتی مدت‌ها گفته‌اند که برای جلوگیری از فاجعه‌بارترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی، باید از گرم شدن زمین بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد (۲.۷ درجه فارنهایت) جلوگیری کرد. در حال حاضر جهان با سرعتی در حدود 1.1 درجه سانتیگراد (1.9 فارنهایت) در حال گرم شدن است.

مطالعه روز پنجشنبه نشان داد استفاده ناپایدار انسان باعث خشک شدن دریاچه‌هایی مانند دریای آرال در آسیای مرکزی و دریای مرده در خاورمیانه می‌شود، در حالی که دریاچه‌های افغانستان، مصر و مغولستان تحت تأثیر افزایش دما قرار گرفتند که می‌تواند از دست دادن آب در جو را افزایش دهد.

سطح آب در یک چهارم دریاچه ها افزایش یافت که اغلب در نتیجه ساخت سد در مناطق دورافتاده مانند فلات داخلی تبت بود.