بلاروس می گوید “نیازی به رویارویی” با لهستان نیست، اتحادیه اروپا را ترغیب به پذیرش مهاجران می کند

بلاروس می گوید

رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو گفت بلاروس به دنبال هیچ رویارویی با لهستان نیست.

بروزگی:

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت که بلاروس به دنبال هیچ رویارویی با لهستان نیست، اما از اتحادیه اروپا می‌خواهد که 2000 پناهجوی را که در مرزهایش گیر افتاده‌اند، بپذیرد و او افزود که اگر بحران “بیش از حد بدتر شود، جنگ اجتناب‌ناپذیر است”.

اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که هزاران نفر از خاورمیانه را به پرواز درآورده و آن‌ها را برای عبور از اتحادیه اروپا از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی در تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مینسک به دلیل سرکوب تظاهرات لوکاشنکو علیه انتخاب مجدد او در سال گذشته تحت فشار قرار داده است. .

لوکاشنکو دامن زدن به بحران مهاجران را رد می کند، اما کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان روز دوشنبه دوباره درخواست او را برای پذیرش مهاجران در بلاتکلیف در مرز رد کردند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، روز یکشنبه گفت که این بحران ممکن است مقدمه ای برای “چیزی بسیار بدتر” باشد و گارد مرزی لهستان گفت که نیروهای بلاروس همچنان در حال انتقال مهاجران به مرز هستند.

لوکاشنکو، به نقل از خبرگزاری دولتی بلتا، گفت که نمی‌خواهد اوضاع تشدید شود.

“ما باید از طریق لهستانی ها، به هر قطبی برویم و به آنها نشان دهیم که ما وحشی نیستیم، ما خواهان رویارویی نیستیم. ما به آن نیاز نداریم. زیرا ما درک می کنیم که اگر زیاده روی کنیم، جنگ می شود اجتناب ناپذیر است.»

“و این یک فاجعه خواهد بود. ما این را به خوبی درک می کنیم. ما هیچ نوع شعله ور شدن نمی خواهیم.”

قابل قبول نیست

طرح پیشنهادی بلاروس در هفته گذشته مستلزم پذیرش 2000 مهاجر از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان است، در حالی که مینسک 5000 مهاجر دیگر را به کشور باز می گرداند و لوکاشنکو گفت که بلاروس در حال آماده سازی دومین پرواز بازگرداندن مهاجران در پایان ماه جاری است.

در مواجهه با مخالفت آلمان و کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا، لوکاشنکو روز دوشنبه گفت که باید اصرار کند آلمان – مقصد ترجیحی بسیاری از مهاجران – تعدادی از آنها را بپذیرد. او گفت که اتحادیه اروپا در این زمینه با مینسک درگیر نیست.

آنها حتی به آن (مشکل) نگاه نمی کنند. و حتی آنچه او (صدراعظم آلمان) به من قول داده بود – تماس ها.

اما سخنگوی دولت آلمان امتناع برلین را تکرار کرد.

این سخنگو گفت: ایده ایجاد یک کریدور بشردوستانه به آلمان برای 2000 مهاجر راه حلی نیست که برای آلمان یا اتحادیه اروپا قابل قبول باشد.

الکساندر شالنبرگ صدراعظم اتریش در یک کنفرانس خبری گفت: اتحادیه اروپا نباید تسلیم باج گیری لوکاشنکو شود.

گارد مرزی لهستان گفت، گروهی متشکل از حدود 150 مهاجر روز یکشنبه سعی کردند از حصار مرزی در نزدیکی روستای Dubicze Cerkiewne لهستان عبور کنند.

تهدید به قطع لینک قطار

لهستان تهدید کرده است که در صورت عدم بهبود وضعیت، ارتباط قطار با بلاروس را قطع خواهد کرد و به نقل از لوکاشنکو گفته شده که این تهدید می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

او گفت که در چنین سناریویی می توان ترافیک ریلی را به سمت منطقه درگیری در شرق اوکراین منحرف کرد.

مارسین پرزیداچ معاون وزیر امور خارجه لهستان گفت: “این آقای لوکاشنکو و رژیم بلاروس هستند که باعث ایجاد کل مشکل در مرز شدند… این به آقای لوکاشنکو بستگی دارد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.” اتحادیه اروپا می تواند راهی برای تجارت با شرکای اروپای شرقی و آسیایی بدون بلاروس پیدا کند.

مؤسسه اقتصادی لهستان (PIE) گفت هرگونه بسته شدن مرز برای حمل و نقل بار برای بلاروس هزینه بیشتری خواهد داشت زیرا صادرات تا 70 درصد از تولید ناخالص داخلی بلاروس را تشکیل می دهد.

سخنگوی دولت لهستان گفت که هیچ تصمیمی در مورد بسته شدن آن گرفته نشده است، اگرچه این گزینه روی میز است.

آژانس های بشردوستانه می گویند که 13 مهاجر در مرز جان خود را از دست داده اند، جایی که بسیاری از آنها در جنگلی سرد و مرطوب با آب یا غذای اندک با شروع زمستان سرد رنج برده اند.

لهستان گفت که نیروهای بلاروس همچنان در حال انتقال مهاجران به مرز هستند، علی رغم پاکسازی اردوگاه های اصلی مهاجران در امتداد مرز سیم خاردار هفته گذشته. بسیاری از مهاجران اکنون در یک انبار بلاروس در نزدیکی مرز قرار گرفته اند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)