بزرگترین انفجار کیهانی که در فاصله 8 میلیارد سال نوری رخ داده است شناسایی شد

بزرگترین انفجار کیهانی که در فاصله 8 میلیارد سال نوری رخ داده است شناسایی شد

انفجار کیهانی اولین بار در سال 2020 در کالیفرنیا شناسایی شد.

ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را که تا به حال شاهد بوده اند کشف کرده اند. این رویداد هشت میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشت و سه سال به طول انجامید. به گزارش گاردین، همچنین بیش از ده برابر درخشان تر از هر ابرنواختر شناخته شده ای است.

انفجار کیهانی به نام AT2021lwx برای اولین بار توسط تاسیسات گذرای Zwicky در کالیفرنیا در سال 2020 شناسایی شد. این مرکز آسمان شب را برای افزایش ناگهانی درخشندگی اسکن می کند تا رویدادهای کیهانی از جمله سیارک ها، دنباله دارها و ابرنواخترها را در حال عبور ببیند. این گزارش افزود که بعداً سیستم آخرین هشدار برخورد زمینی (ATLAS) در هاوایی سیگنال را دریافت کرد.

به گفته دکتر فیلیپ وایزمن، اخترشناس دانشگاه ساوتهمپتون که این تحقیق را رهبری کرد، این رویداد کیهانی “به مدت یک سال بدون توجه بود که به تدریج روشن تر شد”. پس از مشاهدات بعدی، اخترشناسان متوجه شدند که انفجار چقدر بزرگ بوده و تا چه اندازه رخ داده است.

دکتر وایزمن گفت وقتی او درباره انفجار به آنها گفت تیمش شوکه شدند. او افزود: «وقتی فهمیدیم چقدر درخشان است، باید راهی برای توضیح آن می‌اندیشیدیم.» این ستاره شناس به اشتراک گذاشت که تخمین زده می شود که این گوی آتشین 100 برابر اندازه منظومه شمسی و دو تریلیون بار درخشان تر از خورشید باشد.

او گفت که AT2021lwx در سه سال، “100 برابر انرژی خورشید در طول عمر 10 میلیارد ساله خود آزاد کرد.”

این انفجار همچنین سه برابر روشن‌تر از نوری است که در جریان رویدادهای مختل شدن جزر و مد یا زمانی که یک ستاره توسط یک سیاه‌چاله از بین می‌رود، تولید می‌شود. «بیشتر ابرنواخترها و TDE ها فقط چند ماه قبل از محو شدن دوام می آورند. به گزارش اسپیس دات کام، دکتر وایزمن گفت: روشن بودن چیزی به مدت دو سال به اضافه بلافاصله بسیار غیرعادی بود.

تیم منجمان فکر می‌کنند که این انفجار می‌تواند به دلیل سقوط یک ابر عظیم با اندازه‌ای هزاران برابر بزرگ‌تر از خورشید در یک سیاه‌چاله باشد.

این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.