با گسترش Omicron، ترس از اینکه چقدر به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد

با گسترش Omicron، ترس از اینکه چقدر به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد

Omicron: بریتانیا و ایالات متحده در حال ارائه طرح هایی برای ارائه شات های تقویت کننده بودند (رویترز)

سیدنی/واشنگتن:

استرالیا، با وجود محدودیت‌هایی که برای بازدیدکنندگان بین‌المللی وجود دارد، آخرین کشوری بود که در روز جمعه، یک روز پس از یافتن نوع ویروس کرونا به صورت محلی در پنج ایالت ایالات متحده، انتقال Omicron را در جامعه گزارش کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه هشدار داد که عفونت‌ها در زمستان نیمکره شمالی افزایش خواهند یافت و آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا گفت که Omicron می‌تواند بیش از نیمی از کل عفونت‌ها در اروپا طی چند ماه آینده را تشکیل دهد.

افسر ارشد پزشکی استرالیا روز جمعه گفت که Omicron احتمالاً ظرف چند ماه به نوع غالب جهانی تبدیل خواهد شد، اما در این مرحله هیچ مدرکی وجود ندارد که خطرناک تر از دلتا باشد که در اوایل امسال جهان را فرا گرفت.

“من در داخل مشکوک هستم [next few] پل کلی، مشاور ارشد پزشکی دولت استرالیا به خبرنگاران گفت: ماه‌ها، Omicron ویروس جدید در جهان خواهد بود.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که استرالیا اولین مورد انتقال خود را در جامعه گزارش داد، حتی اگر مرزهای خود را به روی آفریقای جنوبی پرخطر بسته است، یکی از تعداد فزاینده‌ای از کشورهایی که محدودیت‌های سفر را برای جلوگیری از شیوع این ویروس اعمال کرده‌اند.

محدودیت‌های جهانی سفر روز پنجشنبه شتاب گرفت و هنگ‌کنگ، هلند، نروژ و روسیه از جمله اقدامات جدیدی را برای جلوگیری از عبور این نوع از مرزهای خود اعلام کردند.

چنین محدودیت‌هایی صنعت سفر را ویران می‌کند، بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقتصادهای بزرگ را در زمانی که شروع به بهبودی از قرنطینه‌های ناشی از دلتا کرده بودند، تضعیف می‌کند.

سهام توکیو و کره جنوبی در روز جمعه پس از ضررهای یک شبه در وال استریت سقوط کردند، اما معامله گران باید حداقل یک هفته دیگر یا بیشتر منتظر پاسخ مقامات بهداشت جهانی در مورد بیماریزایی یا مقاومت در برابر واکسن باشند.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، اعلام کرد که واکسینه نشده را از همه مشاغل به جز مشاغل ضروری منع می کند و قانونی برای اجباری کردن واکسیناسیون برای اوایل سال آینده تدوین خواهد شد.

چندین کشور از جمله بریتانیا و ایالات متحده در حال ارائه طرح هایی برای ارائه شات های تقویت کننده بودند، اما، مانند ممنوعیت سفر، این موضوع بحث برانگیز است. مقامات استرالیایی روز جمعه گفتند “هیچ مدرکی” وجود ندارد که چنین اقداماتی موثر باشد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که علیرغم چنین عدم قطعیتی، این گزینه می تواند با تشدید مشکلات زنجیره تامین و کاهش تقاضا، رشد اقتصادی جهانی را کاهش دهد.

او روز پنجشنبه در کنفرانس بعدی رویترز گفت: “ابهامات زیادی وجود دارد، اما می تواند مشکلات قابل توجهی ایجاد کند. ما هنوز در حال ارزیابی آن هستیم.”

طرح بایدن

بایدن روز پنجشنبه استراتژی خود را برای مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد.

او که در مرکز تحقیقات پزشکی مؤسسه ملی بهداشت در مریلند صحبت می کرد، گفت: «ما با علم و سرعت با این نوع مبارزه خواهیم کرد، نه هرج و مرج و سردرگمی.

بر اساس طرح بایدن، ایالات متحده از مسافران بین‌المللی ورودی می‌خواهد که بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون، ظرف یک روز پس از حرکت، آزمایش کووید-19 را انجام دهند. الزامات ماسک در هواپیماها، قطارها و وسایل نقلیه عمومی تا 18 مارس تمدید می شود.

مقامات دولتی گفتند که دولت ایالات متحده بیمه‌گران خصوصی را ملزم می‌کند که 150 میلیون مشتری خود را برای 100 درصد هزینه آزمایش‌های خانگی کووید-19 بدون نسخه و خانگی بازپرداخت کنند و 50 میلیون آزمایش دیگر را رایگان از طریق کلینیک‌های روستایی در دسترس قرار دهند. و مراکز بهداشتی برای افراد فاقد بیمه.

فرماندار این شهر گفت که نیویورک پنج مورد از نوع ویروس کرونای Omicron را پیدا کرده است که پنجمین ایالت ایالات متحده است که این نوع را شناسایی می کند و تعداد کل عفونت ها را در این کشور به 9 نفر می رساند.

سایر ایالت های ایالات متحده که موارد Omicron را پیدا کرده اند، کالیفرنیا، کلرادو، هاوایی و مینه سوتا هستند. در هر چهار مورد، بیماران علائم خفیفی داشتند و همه به جز یک مورد کاملاً واکسینه شدند.

کمتر از 60 درصد از جمعیت ایالات متحده، یا 196 میلیون نفر، به طور کامل واکسینه شده اند که یکی از پایین ترین نرخ ها در میان کشورهای ثروتمند است.