با قایق های موشکی، جت های جنگنده، رزمایش های نظامی چین در اطراف تایوان

با قایق های موشکی، جت های جنگنده، رزمایش های نظامی چین در اطراف تایوان

چین روز شنبه مانورهای نظامی را در اطراف تایوان آغاز کرد که آن را “هشدار جدی” خواند.

پکن:

چین روز شنبه مانورهای نظامی را در اطراف تایوان آغاز کرد و آن را “هشدار جدی” به دولت این جزیره خودمختار پس از دیدار رئیس جمهور این کشور با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواند.

فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در بیانیه ای اعلام کرد که این عملیات سه روزه که “شمشیر تیز متحد” نام دارد – که رسانه های دولتی گفتند شامل تمرین محاصره تایوان می شود – تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، بلافاصله این رزمایش ها را محکوم کرد و متعهد شد که با “ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر” در مواجهه با “توسعه طلبی مستبدانه مستمر” همکاری کند.

شی یین، سخنگوی PLA گفت، بازی‌های جنگی چین هواپیماها، کشتی‌ها و پرسنل را به «مناطق دریایی و فضای هوایی تنگه تایوان، سواحل شمالی و جنوبی جزیره، و به سمت شرق جزیره می‌فرستد».

در گزارشی از تلویزیون دولتی CCTV آمده است: «گروه ضربت به طور همزمان گشت‌زنی‌ها و پیشروی‌ها را در اطراف جزیره تایوان سازماندهی می‌کند و یک وضعیت محاصره و بازدارندگی همه جانبه را شکل می‌دهد».

این گزارش در ادامه به جزئیات نوع تسلیحاتی که چین از جمله «توپخانه موشکی دوربرد، ناوشکن‌های دریایی، قایق‌های موشکی، جنگنده‌های نیروی هوایی، بمب‌افکن، پارازیت‌کننده‌ها و سوخت‌رسان» می‌پردازد، پرداخت.

وزارت دفاع تایوان ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان در حال بارگیری پرتابگرهای موشک ضدهوایی، برخاستن جت‌های جنگنده و سایر تمرین‌های آمادگی نظامی هستند.

این فیلم شامل نظارت بر ناو هواپیمابر شاندونگ چین است که اوایل این هفته از طریق آب‌های جنوب تایوان عبور کرد.

این کلیپ 75 ثانیه ای که شامل زیرنویس انگلیسی بود، با زیرنویسی به پایان رسید: “ما نه به دنبال تشدید تنش و نه درگیری هستیم، اما ما ثابت قدم، منطقی و جدی هستیم تا واکنش نشان دهیم و از قلمرو و حاکمیت خود دفاع کنیم.”

آتش زنده

به گفته مقامات محلی دریانوردی، تمرینات روز دوشنبه شامل مانورهای آتش واقعی در سواحل استان فوجیان چین، که رو به تایوان است، خواهد بود.

این مانورها پس از دیدار بین تسای و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا انجام شد.

چین تایوان دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو خود می‌داند و قول داده است که روزی در صورت لزوم آن را با زور تصرف کند.

شی از PLA گفت: «این عملیات ها به عنوان هشداری جدی در برابر تبانی بین نیروهای جدایی طلب به دنبال «استقلال تایوان» و نیروهای خارجی و علیه فعالیت های تحریک آمیز آنها است.

این عملیات برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین ضروری است.»

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد روز شنبه هشت کشتی جنگی چینی و 42 هواپیمای جنگنده در اطراف جزیره کشف شد.

این وزارتخانه “محکومیت جدی چنین اقدامات غیرمنطقی” را ابراز کرد و افزود که کشفیات شامل 29 جت است که به منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی تایوان (ADIZ) وارد شده اند که طبق داده های جمع آوری شده توسط خبرگزاری فرانسه، بیشترین تعداد در یک روز در سال جاری است.

وزارت تایوان گفت: چین از سفر تسای از آمریکا به عنوان “بهانه ای برای برگزاری مانورهای نظامی استفاده می کند که به طور جدی صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تضعیف کرده است.”

این رزمایش همچنین به دنبال خروج امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا از پکن است که در چین بودند تا از شی جین پینگ بخواهند به پایان جنگ در اوکراین کمک کند.

“ما هرگز تسلیم نخواهیم شد”

پس از سفر نانسی پلوسی، سلف مک کارتی به این جزیره، چین در آگوست گذشته در بزرگترین نمایش قدرت خود در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی، موشک‌ها و جت‌های جنگنده را در اطراف تایوان مستقر کرد.

مک کارتی که در ردیف دوم ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد، در ابتدا قصد داشت خودش به تایوان برود.

تصمیم برای دیدار در کالیفرنیا به‌عنوان مصالحه‌ای در نظر گرفته شد که بر حمایت از تایوان تأکید می‌کند، اما از تشدید تنش‌ها با پکن جلوگیری می‌کند.

روز شنبه هیچ نشانه فوری از افزایش فعالیت نظامی در پینگتان، جزیره ای در جنوب شرقی چین که نزدیک ترین نقطه سرزمین اصلی به تایوان است، مشاهده نشد.

تعداد انگشت شماری کشتی باری از میان آب های نزدیک خط ساحلی عبور می کردند، در حالی که گردشگران با عینک آفتابی و کلاه بیسبال روی سکوهای تماشا عکس سلفی می گرفتند.

تسای روز جمعه پس از بازدید از گروه رو به کاهش متحدان دیپلماتیک رسمی جزیره خود در آمریکای لاتین، با دو توقف در ایالات متحده که شامل دیدار با مک کارتی و سایر قانونگذاران بود، به تایوان بازگشت.

ساعاتی قبل از ملاقات تسای با مک کارتی در روز چهارشنبه، چین ناو حامل شاندونگ را از طریق آب های جنوب شرقی تایوان در مسیر خود به سمت غرب اقیانوس آرام فرستاد.

پکن روز جمعه پس از هشدارهای مکرر نسبت به نشست تسای و مک کارتی اعلام کرد که “تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است”.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه تایوان در یک نشست خبری منظم گفت: «آینده تایوان در اتحاد مجدد با سرزمین مادری نهفته است.

سونگ ژونگ پینگ، مفسر نظامی چینی، گفت که هدف از این تمرینات نشان دادن این است که ارتش چین در صورت تشدید تحریکات برای «حل یکبار برای همیشه مسئله تایوان» آماده خواهد بود.

دکتر جیمز چار، پژوهشگر مؤسسه مطالعات دفاعی و استراتژیک برنامه چین در سنگاپور، گفت که این مانورها بر اعتبار ناسیونالیستی پکن برای مخاطبان داخلی خود تأکید می کند و امتیازات سیاسی را در داخل کسب می کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «همچنین نادیده گرفته می‌شود که PLA رزمایش‌های خود را این بار پس از پایان سفر رسمی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به چین آغاز کرده است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)