ایران 7 نفر دیگر را به عنوان فعالان اعدام کرد

ایران 7 نفر دیگر را به عنوان فعالان اعدام کرد

به گفته گروه های حقوق بشر، ایران بیش از هر کشور دیگری به جز چین، سالانه افراد بیشتری را اعدام می کند

پاریس:

یک گروه حقوق بشری گفت که ایران روز چهارشنبه هفت مرد را در دو زندان در خارج از تهران به اتهام مواد مخدر و تجاوز به عنف اعدام کرد و به آنچه فعالان به عنوان ولگردی و قانونی حلق آویز کردن در دو هفته گذشته توصیف می کنند سرعت بخشید.

پس از اعدام نادر روز دوشنبه دو مرد به اتهام توهین به مقدسات، سازمان ملل روز سه‌شنبه نسبت به افزایش «وحشتناک» تعداد اعدام‌ها در این کشور هشدار داده بود.

سازمان غیردولتی حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ اعلام کرد که سه مرد به اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان قزل حصار در شهر کرج در خارج از تهران اعدام شدند.

همچنین چهار مرد دیگر به اتهام تجاوز جنسی در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.

سایت میزان آنلاین قوه قضائیه با تایید این سه اعدام به اتهام مواد مخدر گفت: این محکومان از اعضای یک کارتل توزیع کوکائین بودند. تاکنون هیچ تایید رسمی در مورد این چهار اعدام به اتهام تجاوز جنسی وجود نداشته است.

سازمان حقوق بشر گفت: آخرین اعدام ها به این معناست که ایران تنها در 12 روز گذشته حداقل 64 اعدام را دیده است.

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «ماشین کشتار دولت در حال شتاب است – هدف آن ترساندن مردم است و قربانیان آن ضعیف ترین افراد جامعه هستند.

سازمان حقوق بشر ایران فیلمی را منتشر کرد که نشان می‌دهد خانواده‌های سه مرد اعدام شده به اتهام مواد مخدر در خارج از زندان قزلحصار در آخرین تلاش برای جلوگیری از اعدام اعتراض کردند.

صدای تیراندازی در این ویدئو شنیده می‌شد و می‌گفت پلیس برای متفرق کردن تظاهرات از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد. یکی از اعضای خانواده پس از ضرب و شتم به دلیل جراحات شدید در بیمارستان بستری شد.

“سکوت مخالفان”

کمپین‌ها ایران را به استفاده از مجازات اعدام به‌عنوان وسیله‌ای برای ارعاب مردم متهم می‌کنند که پس از هفته‌ها تظاهراتی که در سپتامبر سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت به اتهام نقض قوانین پوشش زنان در ایران به وقوع پیوست، آغاز شد.

در گزارش مشترکی که در ماه آوریل منتشر شد، سازمان حقوق بشر بین‌المللی حقوق بشر و با هم علیه مجازات اعدام (ECPM) در پاریس اعلام کردند که حداقل 582 نفر در سال گذشته در ایران اعدام شدند که بالاترین تعداد اعدام‌ها در این کشور از سال 2015 و بسیار بالاتر از 333 اعدام ثبت شده در سال 2021 است. .

اما سرعت اعدام ها در سال 2023 حتی شدیدتر بوده است، به طوری که سازمان حقوق بشر در حال حاضر حداقل 218 اعدام را تا کنون در این سال شمارش کرده است.

روز سه‌شنبه، فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، هشدار داد که ایران در سال جاری در مسیری «مزارکننده» قرار دارد و به‌طور میانگین هر هفته بیش از 10 نفر به قتل می‌رسند.

ایران روز دوشنبه دو نفر را در یک مورد نادر به اتهام هتک حرمت به قرآن و توهین به پیامبر اسلام اعدام کرد که محکومیت ایالات متحده و اعتراض گروه های حقوق بشری را برانگیخت.

میزان آنلاین گفت: سه نفری که به اتهام مواد مخدر اعدام شدند «عضو باند پنجک، بزرگترین کارتل توزیع کوکائین، که یکی از اصلی ترین کارتل های مواد مخدر در کشور بود» بودند.

مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI) مستقر در نیویورک گفت که دادگاه عالی حکم اعدام سه مرد را به اتهام قتل یک شبه نظامی بسیجی در جریان تظاهرات ماه نوامبر در شهر اصفهان تایید کرده است.

این اعدام ها را به عنوان یک “قاتل کشتار” برای “ساکت کردن مخالفان” توصیف کرد.

گروه‌های حقوق بشر هشدار داده‌اند که اعضای اقلیت‌های قومی – به‌ویژه اقلیت بلوچ که بر خلاف اکثر ایرانی‌ها عمدتاً سنی هستند – به طور نامتناسبی مورد هدف موج اعدام‌ها قرار گرفته‌اند.

به گفته گروه‌های حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، ایران بیش از هر کشور دیگری به جز چین، سالانه افراد بیشتری را اعدام می‌کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)