ایران 2 مرد را به دلیل پست های توهین آمیز در شبکه های اجتماعی اعدام کرد

این اعدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها در مورد افزایش تعداد اعدام‌ها در ایران در سال جاری شدت گرفته است

پاریس:

ایران روز دوشنبه دو مرد را به اتهام اشاعه توهین به مقدسات در شبکه های اجتماعی به دار آویخت که باعث محکومیت و اتهامات آمریکا از سوی عفو بین الملل شد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در هجوم اعدام ها به “پایین ترین سطح” رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری میزان، صدرالله فاضلی زارع و یوسف مهرداد، محکومان هتک حرمت به قرآن و توهین به پیامبر اسلام، صبح امروز در یکی از زندان‌های شهر اراک به دار آویخته شدند.

اعدام آنها در حالی صورت گرفت که به گفته گروه های حقوق بشر، پس از آنکه در سال 2022 شاهد اعدام بیش از هر سال دیگر از سال 2015 بودیم، نگرانی ها در مورد افزایش اعدام ها در ایران تشدید شده است.

پس از تظاهرات ضد رژیم که در سپتامبر سال گذشته آغاز شد و رهبری روحانی را به لرزه درآورد، فعالان مقامات را به استفاده از مجازات اعدام به عنوان وسیله ای برای ارعاب مردم متهم می کنند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام روز دوشنبه نشان‌دهنده یک «پایین تکان‌دهنده جدید برای مقامات ایران است و تنها وضعیت نابسامان ایران را تقویت می‌کند».

آنها صرفاً به خاطر پست‌های رسانه‌های اجتماعی در یک حمله وحشتناک به حقوق زندگی و آزادی مذهب به دار آویخته شدند.»

در واشنگتن، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این اعدام ها “یادآوری جدی از تمایل رژیم ایران به سوء استفاده و نقض حقوق بشر مردم ایران است.”

او به خبرنگاران گفت: «قوانین توهین به مقدسات همچنان یک توهین به حقوق بشر در سراسر جهان، از جمله در ایران است.

محمود امیری مقدم، مدیر حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، گفت که اعدام «دو نفر به دلیل ابراز عقیده» باید «نقطه عطفی برای کشورهای دارای ارزش های آزادی بیان» در روابط آنها با تهران باشد.

“قتل مورد تایید دولت”

میزان گفت که این زوج متهم به فعالیت در شبکه های اجتماعی و گروه هایی بودند که الحاد را ترویج می کردند و به “مقدسات اسلامی” توهین می کردند.

اضافه کرد که یکی از آنها در مارس 2021 ظاهراً در یک جلسه دادگاه به انتشار محتوای مورد نظر در حساب رسانه اجتماعی خود اعتراف کرده بود.

گزارش ها حاکی از آن است که این دو در ژوئن 2020 به دلیل کانالی در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام دستگیر شدند.

بر اساس گزارش ها، آنها در آوریل 2023 به اعدام محکوم شدند و سپس در سلول انفرادی نگهداری شدند.

به گزارش رسانه های فارسی مستقر در خارج از ایران، مهرداد پدر سه فرزند بود.

هادی قائمی، مدیر مرکز حقوق بشر در ایران در نیویورک گفت: «اعدام این شهروندان نمونه‌ای آشکار از قتل شهروندانی است که توسط دولت تایید شده است که عقاید متفاوتی با اعتقادات رهبران جمهوری اسلامی دارند.

در حالی که قانون جمهوری اسلامی اعدام را برای توهین به مقدسات مجاز می داند، اعدام افرادی که به این اتهامات محکوم شده اند در سال های اخیر نسبتاً نادر بوده است.

IHR گفت یک مرد ایرانی در سال 2013 به دلیل زیر سوال بردن روایت قرآن در مورد زندگی حضرت یونس در شکم نهنگ اعدام شد.

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در ایران اعدام می شوند به اتهامات مرتبط با مواد مخدر یا قتل محکوم شده اند.

‘سرکوب اعتراضات’

طبق گفته گروه های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل، ایران سالانه بیش از هر کشور دیگری به جز چین افراد را اعدام می کند.

حقوق بشر و سازمان با هم علیه مجازات اعدام مستقر در پاریس، ماه گذشته اعلام کردند که در سال 2022 بیشترین تعداد اعدام در جمهوری اسلامی از سال 2015 با 582 نفر به دار آویخته شده است.

طبق گزارش IHR، تا کنون در سال 2023، حداقل 208 نفر اعدام شده اند.

امیری مقدم روز جمعه گفت که طی 10 روز گذشته ایران “هر شش ساعت یک نفر را اعدام کرده است… در حالی که جامعه جهانی سکوت کرده است”.

افزایش اعدام‌ها از سال گذشته همزمان با تظاهرات سراسری است که با قتل مهسا امینی در 16 سپتامبر در بازداشت، که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش برای زنان دستگیر شده بود، آغاز شد.

چهار مرد در ارتباط با اعتراضات سال 2022 اعدام شدند که محکومیت بین المللی را به دنبال داشت، اما فعالان خواهان فشار بیشتر بر ایران برای توقف همه اعدام ها هستند.

روز شنبه، ایران حبیب چاب، مخالف سوئدی-ایرانی را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد که انتقاد شدید سوئد و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

عفو بین الملل گفت که اعدام پس از یک محاکمه به شدت ناعادلانه که با شکنجه و اعترافات اجباری خدشه دار شده بود، انجام شد.

در همین حال، جمشید شارمهد، آلمانی-ایرانی 68 ساله، توسط ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد، در ارتباط با بمب گذاری مرگبار در مسجد در سال 2008 به اعدام محکوم شده است.

خانواده وی به شدت این اتهامات را رد می کنند و می گویند که شارمهد توسط نیروهای امنیتی ایران ربوده شد تا در سال 2020 در حالی که در خلیج فارس سفر می کرد در تهران محاکمه شود.

عفو بین‌الملل گفت: «بدون اقدام فوری بین‌المللی، مقامات ایرانی به اجرای مجازات اعدام برای عذاب و وحشت کل مردم، سرکوب اعتراضات و سایر اشکال مخالفت ادامه خواهند داد».

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)