یکی دیگر از متحدان ایالات متحده به دنبال پیوستن به بلوک ضد چین – رسانه – RT World News

فرمانده ارتش کانادا گفت که اتاوا “بسیار علاقمند” به تقویت “ارتباط دفاعی” خود با شرکای منطقه ای است.

گلوب اند میل گزارش داده است که کانادا امیدوار است به ائتلاف نظامی AUKUS به رهبری ایالات متحده در کنار استرالیا و بریتانیا بپیوندد و اشاره کرد که دولت مایل است در جنبه های غیرهسته ای توافق 2021 که برای مقابله با پکن ایجاد شده است، مشارکت کند.

دو مقام ناشناس روز دوشنبه به گلوب اند میل گفتند، اگرچه نخست وزیر جاستین ترودو قبلاً پیشنهاد کرده بود که اتاوا علاقه ای به این پیمان امنیتی – که قرار است کانبرا را با فناوری هسته ای ایالات متحده تجهیز کند – ندارد – کانادا مسیر خود را تغییر داده و اکنون به دنبال پیوستن به آن است.

دلیل کانادا برای پیوستن به آن، دستیابی به زیردریایی های هسته ای مانند استرالیا نیست، بلکه مشارکت در ستون دوم توافقنامه AUKUS است. این رسانه گزارش داد که شامل به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری نزدیک در تسریع توسعه فناوری های پیشرفته، مانند قابلیت‌های دفاعی زیر دریا، هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و جنگ مافوق صوت.


چین در واکنش به حمله ناتو به آسیا چه کاری می تواند انجام دهد؟

آنیتا آناند، وزیر دفاع، در پاسخ به این سوال که آیا مقامات درخواست رسمی برای عضویت در قرارداد AUKUS ارائه کرده‌اند، از دادن پاسخ مستقیم خودداری کرد و در عوض گفت که اتاوا “به شدت علاقه مند به همکاری در زمینه هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و سایر فناوری های پیشرفته با پیوند دفاعی با نزدیک ترین متحدانمان هستیم.”

“روابط ما با متحدان Five Eyes ما قوی است و در واقع ما همچنان علاقه مند به همکاری در زمینه هوش مصنوعی و سایر تلاش های نوآوری با متحدان خود هستیم.” وی با اشاره به اتحاد اشتراک اطلاعات بین استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده افزود.

یکی از منابعی که گلوب اند میل به آنها دسترسی پیدا کرده است، گفت که کانادا اکنون منتظر است ببیند سه حزب AUKUS چگونه به مشارکت احتمالی خود واکنش نشان خواهند داد، و اشاره کرد که اتاوا در حال حاضر اطلاعاتی را با هر یک از اعضا به اشتراک می گذارد و در صورت وارد شدن به آن، می تواند به سادگی این تلاش ها را گسترش دهد. .

بیشتر بخوانید:
استرالیا متعهد شد از “جواهرات تاج” هسته ای ایالات متحده محافظت کند

به گفته اندرو لیتل، وزیر دفاع این کشور، کانادا اولین کشور غربی نیست که پس از اعلام آمادگی برای اولین بار در سال 2021، تمایل خود را برای پیوستن به AUKUS اعلام کرد و نیوزلند نیز مشارکت در اجزای غیرهسته‌ای این توافق را بررسی می‌کند. الکس چالک، وزیر تدارکات دفاعی بریتانیا نیز قبلاً اشاره کرد که کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این امر دخالت کنند، هرچند نام هیچ کشوری را مشخص نکرد.

پیمان AUKUS که به عنوان راهی برای بازدارندگی چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام ایجاد شد، بارها مورد انتقاد پکن قرار گرفته است. در ماه مارس، سخنگوی وزارت امور خارجه وانگ ونبین گفت که این توافق تنها انجام خواهد شد “برانگیختن مسابقه تسلیحاتی، آسیب به رژیم بین المللی منع اشاعه هسته ای و آسیب رساندن به ثبات و صلح منطقه” از سه طرف خواست تا متوقف شوند “بی توجهی به نگرانی های جامعه بین المللی.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: