ایران شاهد پیشرفت در مذاکرات هسته ای است

توافق هسته ای ایران: گفتگوها برای احیای توافق 2015 بین ایران و سایر کشورها ادامه دارد.

تهران:

مذاکره کننده ارشد ایران روز یکشنبه از پیشرفت در دستور کار مذاکرات با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای این کشور خبر داد، زیرا انگلیس گفت مذاکرات وین “آخرین شانس” تهران است.

گفت‌وگوها روز پنجشنبه برای احیای توافق سال 2015 بین ایران و سایر کشورها که ایالات متحده در سال 2018 از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ خارج شد، از سر گرفته شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که آماده بازگشت به توافق است، اما مقامات آمریکایی ایران را متهم کرده‌اند که از پیشرفت‌هایی که در مذاکرات اوایل امسال به دست آمده عقب‌نشینی کرده و برای زمان بازی می‌کند.

مقامات ایرانی تاکید می کنند که در مورد تعهد به مذاکرات جدی هستند.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد تهران در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا، گفت: دو طرف در حال توافق بر سر موضوعاتی هستند که باید در دستور کار قرار گیرد.

این یک تحول مثبت و مهم است زیرا در آغاز، آنها حتی در مورد موضوعاتی که باید مذاکره کنند، توافق نداشتند.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که گروه 7 یکشنبه اعلام کرد که زمان برای توافق ایران در مورد توافق در حال اتمام است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، میزبان گروه هفت، گفت که مذاکرات وین “آخرین فرصت جمهوری اسلامی برای آمدن به میز مذاکره با یک راه حل جدی” است.

اظهارات او اولین باری بود که یکی از امضاکنندگان قرارداد اصلی برای مذاکرات اولتیماتوم می داد.

توافق 2015 با هدف جلوگیری از توسعه بمب اتمی ایران، هدفی که تهران همیشه آن را رد کرده بود، انجام داد. این توافق کاهش تحریم ها را در ازای محدودیت های شدید بر برنامه هسته ای ایران که تحت نظارت گسترده سازمان ملل قرار گرفت، تضمین کرد.

به گفته باقری، دولت جدید که از ژوئن در ایران در قدرت است، به رهبری رئیس جمهور فوق محافظه کار ابراهیم رئیسی، نکات دیگری را نسبت به آنچه که توسط اسلاف اصلاح طلب خود مذاکره کرده بود، مطرح کرده است.

ایران خواهان لغو تمامی تحریم‌های آمریکا است که پس از خروج ترامپ اعمال شده‌اند، اما دولت بایدن گفته است که تنها درباره اقدامات ترامپ درباره برنامه هسته‌ای مذاکره خواهد کرد، نه اقداماتی که بر سر سایر نگرانی‌ها مانند حقوق بشر اعمال می‌شود.

تهران در این مذاکرات دو متن ارائه کرده است، یکی در مورد تحریم ها و دیگری در مورد فعالیت هسته ای خود.

باقری گفت: ما با سایر طرف‌ها به طور مشترک (نکات مورد بحث) را جمع‌بندی می‌کنیم تا اختلافات حل شود و در یک چارچوب قطعی دستور کار مشخص شود.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)