دادگاه عالی ایالات متحده از مسدود کردن قانون جنجالی سقط جنین در تگزاس خودداری کرد

دادگاه عالی ایالات متحده از مسدود کردن قانون جنجالی سقط جنین در تگزاس خودداری کرد

دادگاه عالی ایالات متحده از مسدود کردن قانون جنجالی سقط جنین در تگزاس خودداری کرد.

واشنگتن:

دادگاه عالی ایالات متحده با گرایش محافظه‌کاران روز جمعه از جلوگیری از قانون تگزاس که اکثر سقط جنین‌ها را پس از شش هفته منع می‌کند، خودداری کرد، اما در را برای ارائه‌دهندگان سقط جنین باز گذاشت تا این قانون را در دادگاه‌های پایین‌تر به چالش بکشند.

گروه های ضد سقط جنین از این حکم استقبال کردند که به قانون اساسی قانون تگزاس توجهی نداشت، در حالی که مدافعان حقوق سقط جنین ابراز نگرانی کردند.

ایمی هاگستروم میلر، رئیس و مدیر عامل شرکت Whole Woman’s Health که اداره کننده کلینیک های سقط جنین تگزاس است که علیه قانون شکایت کرده اند، می گوید: «تصمیم امروز درست نیست. این ناعادلانه، ظالمانه و غیرانسانی است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «بسیار نگران» است که دادگاه عالی به قانون تگزاس اجازه داده است که پابرجا بماند و تعهد خود را به حقوق سقط جنین تکرار کرد.

رئیس جمهور در بیانیه ای گفت: “من همیشه در کنار زنان خواهم بود تا از حقوق آنها که از دیرباز به رسمیت شناخته شده است، در قانون اساسی دفاع کنم.”

کن پکستون، دادستان کل تگزاس، آن را “پیروزی بزرگ” خواند، در حالی که مارجوری داننفلسر، رئیس گروه ضد سقط جنین سوزان بی. آنتونی لیست، از این واقعیت استقبال کرد که قانون تگزاس در حال حاضر به قوت خود باقی خواهد ماند.

داننفلسر در بیانیه‌ای گفت: «ما جشن می‌گیریم که قانون ضربان قلب تگزاس به قوت خود باقی خواهد ماند و جان بچه‌های متولد نشده را نجات می‌دهد و از مادران محافظت می‌کند، در حالی که دعوا در دادگاه‌های پایین‌تر ادامه دارد».

حکم تگزاس 10 روز پس از آن صادر می شود که اکثریت محافظه کار در دادگاه در پرونده دیگری نشان دادند که ممکن است تمایل داشته باشند رو علیه وید را لغو کنند، حکم تاریخی 1973 که بر اساس آن دسترسی به سقط جنین یک حق قانونی است.

دیوان عالی در 1 دسامبر به استدلال های شفاهی درباره قانونی می سی سی پی که اکثر سقط جنین ها را پس از 15 هفته ممنوع می کند، شنید و جناح محافظه کار دادگاه – که شامل سه قاضی منتخب دونالد ترامپ است – به نظر می رسد آماده است تا از قانون حمایت کند و شاید حتی از این هم فراتر رود. و رو را واژگون کند.

قرار است دادگاه تا ژوئن در مورد پرونده می سی سی پی تصمیم گیری کند.

“اثر سرد کننده”

قانون تگزاس سقط جنین را پس از شش هفته ممنوع می کند، زمانی که ضربان قلب قابل تشخیص است، اما قبل از اینکه بسیاری از زنان حتی بدانند باردار هستند، و محدود کننده ترین قانون تصویب شده در ایالات متحده از زمانی است که سقط جنین تقریباً پنج دهه پیش به عنوان یک حق قانونی در قانون اساسی شناخته شد.

بدون تصمیم گیری در مورد شایستگی قانون تگزاس، هشت قاضی از 9 قاضی دادگاه موافقت کردند که شکایت های ارائه دهندگان سقط جنین علیه این قانون ممکن است در دادگاه فدرال ادامه یابد. قاضی کلارنس توماس مخالفت کرد.

جان رابرتز، رئیس قاضی، محافظه‌کار، با ابراز نگرانی در مورد قانون تگزاس و نحوه تنظیم آن برای اجتناب از بازبینی قضایی، در کنار سه قاضی لیبرال قرار گرفت.

رابرتز می‌نویسد: «با توجه به تأثیر سردرگم کننده قانون ایالتی، دادگاه منطقه باید این دعوا را حل و فصل کند و بدون تأخیر اقدام مناسبی را انجام دهد».

“ماهیت حق فدرال نقض شده مهم نیست، این نقش دیوان عالی در نظام قانون اساسی ما است که در خطر است.”

قوانین محدود کننده سقط جنین در چندین ایالت تحت رهبری جمهوری خواهان تصویب شده است، اما به دلیل نقض Roe v. Wade، که حق زن را برای سقط جنین تا زمانی که جنین در خارج از رحم زنده بماند، معمولاً در حدود 22 تا 24 هفته، تضمین می کرد، توسط دادگاه ها مورد رد قرار گرفت.

لایحه 8 سنای تگزاس (SB8) با دیگر تلاش‌ها متفاوت است زیرا تلاش می‌کند با دادن حق شکایت به مردم از پزشکانی که سقط جنین انجام می‌دهند – یا هر کسی که به تسهیل آن کمک می‌کند – ایالت را محفوظ نگه دارد، پس از اینکه ضربان قلب در رحم شروع شد. شناسایی شده.

آنها می توانند با 10000 دلار برای طرح دعواهای مدنی که در دادگاه مطرح می شوند، پاداش دریافت کنند، که باعث انتقاد از اینکه دولت مردم را تشویق می کند تا قانون را در دستان خود بگیرند.

طبق مطالعه دانشگاه تگزاس، بسیاری از کلینیک‌ها در تگزاس – از ترس شکایت‌های بالقوه ویرانگر – درهای خود را بسته‌اند و تعداد سقط جنین در این ایالت در سپتامبر از 4300 مورد در سال گذشته به 2100 مورد کاهش یافت.

“دیوانگی”

قاضی سونیا سوتومایور، در نظری که دو قاضی لیبرال دیگر به آن پیوستند، گفت که دادگاه باید وارد عمل می شد و قانون تگزاس را مسدود می کرد.

سوتومایور نوشت: «دادگاه باید ماه‌ها پیش، قبل از اجرای SB8 به این جنون پایان می‌داد. در آن زمان نتوانست این کار را انجام دهد و امروز نیز دوباره شکست خورده است.»

او گفت: “قانون ارائه دهندگان مراقبت از سقط جنین را تهدید کرده است که اساساً اقلام نامحدودی را برای جبران خسارت که توسط شکارچیان جایزه خصوصی در هر نقطه ای از تگزاس آورده می شود.”

نظرسنجی های عمومی نشان داده است که اکثر آمریکایی ها معتقدند سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد قانونی باشد.

اما بخشی از مردم، به ویژه در جناح راست مذهبی، هرگز حکم رو در مقابل وید را نپذیرفتند و برای لغو آن کمپینی کردند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)