ایران دوباره مذاکرات هسته ای را به حالت تعلیق درآورد – RT World News

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، پس از دیدار با مدیر سیاسی اتحادیه اروپا برای بررسی وضعیت مذاکرات، اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای جاری در وین برای «چند روز» متوقف می‌شود.

باقری کنی در بیانیه‌ای که روز جمعه در توییتر خود منتشر کرد، این موضوع را تایید کرد “پیشرفت خوب” در دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران بر سر احیای توافق هسته ای 2015 انجام شده است.

این مکث پس از دیدار باقری کنی و انریکه مورا، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، که در آن دو طرف درباره چگونگی بحث و تبادل نظر کردند، انجام شد. “برای بررسی وضعیت” و حرکت کند “رو به جلو.”

کمیسیون مشترکی که مذاکرات را انجام می دهد، امروز قبل از وقفه چند روزه با هدف از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک تشکیل جلسه خواهد داد. انتظار می رود جلسه امروز فقط برای موکول کردن رسمی بحث ها به تاریخ بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب


ایران واکسن‌های کووید-۱۹ را صادر می‌کند

باقری کنی دقیقاً زمان برگزاری مجدد مذاکرات را مشخص نکرد. با این حال، رویترز به سه دیپلمات اشاره کرد که مدعی شدند مذاکرات در 27 دسامبر از سر گرفته می شود و دیگری پیشنهاد می کند که این مذاکرات دوباره بین کریسمس و سال نو برگزار می شود.

مذاکرات در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین ادامه دارد، زیرا طرف‌ها به دنبال احیای توافق هسته‌ای هستند که با خروج آمریکا در سال 2018 در دولت ترامپ به هرج و مرج کشیده شد. ایران بارها هشدار داده است که تنها راه بازگشت به توافق هسته ای برای این است که ایالات متحده ابتدا تمام تحریم هایی را که از سال 2018 اعمال شده است، پس بگیرد، چیزی که آمریکا تاکنون در برابر آن مقاومت کرده است.

در حالی که مذاکرات توافق هسته‌ای هنوز ادامه دارد، پیشرفت‌هایی در دسامبر حاصل شد، زمانی که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در کارگاه سانتریفیوژ خود در مجتمع TESA کرج موافقت کرد. این دوربین‌ها به آژانس اجازه می‌دهد تا فعالیت هسته‌ای ایران را زیر نظر داشته باشد و از مطابقت آن با توافق‌های موجود اطمینان حاصل کند.