ایالات متحده پرونده قرص سقط جنین را به دادگاه عالی خواهد برد

ایالات متحده پرونده قرص سقط جنین را به دادگاه عالی خواهد برد

دادگاه استیناف ایالات متحده گفت میفپریستون باید در حال حاضر در دسترس باقی بماند. (نمایندگی)

واشنگتن:

وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که برای تجدید نظر در مورد محدودیت های اعمال شده بر روی یک قرص سقط جنین که در آخرین دور از تشدید نبرد بر سر حقوق باروری اعمال شده است، به دیوان عالی مراجعه خواهد کرد.

این اقدام دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دادگاه تجدیدنظر ممنوعیت ممنوعیت میفپریستون را مسدود کرد، اما دسترسی به داروی مورد استفاده برای بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده را محدود کرد.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده گفت: “ما به دنبال کمک اضطراری از دادگاه عالی خواهیم بود… تا از دسترسی آمریکایی ها به مراقبت های باروری ایمن و موثر محافظت کنیم.”

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در جریان سفر جو بایدن به دوبلین ایرلند در جمع خبرنگاران گفت: “ما معتقدیم که قانون با ماست و پیروز خواهیم شد.”

اواخر روز چهارشنبه، دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده گفت که مایفپریستون باید در حال حاضر در دسترس باشد، اما دسترسی به هفت هفته اول بارداری از 10 کاهش یافته است.

دادگاه تجدید نظر همچنین گفت که برای دریافت قرص مراجعه حضوری ضروری است – شرطی که در سال های اخیر لغو شده است – و مانع از ارسال دارو از طریق پست شد.

حکم 2-1 دادگاه تجدید نظر فدرال با اکثریت محافظه کار در نیواورلئان، لوئیزیانا، پس از آن صادر شد که قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده در تگزاس، تاییدیه دو دهه ای اداره غذا و داروی این دارو را در جمعه گذشته لغو کرد.

حکم دادگاه تجدید نظر توسط Planned Parenthood، ACLU، مرکز حقوق باروری و سایر گروه هایی که به دنبال حفظ دسترسی به سقط جنین هستند، محکوم شد.

الکسیس مک گیل جانسون، رئیس Planned Parenthood گفت: «ما از اینکه دادگاه دیگری تصمیم بگیرد سلامت و آینده میلیون‌ها نفری را که برای مراقبت از سقط جنین به میفپریستون متکی هستند، به خطر بیاندازد خشمگین هستیم.

جنیفر دالون، مدیر پروژه آزادی تولیدمثل ACLU، گفت: «اگر دیوان عالی وارد عمل نشود، این تصمیم بسیاری از افراد را از مراقبت از سقط جلوگیری می‌کند و آنها را مجبور می‌کند برخلاف میل خود باردار بمانند».

‘پیروزی’

گروه ضد سقط جنین سوزان بی آنتونی آخرین حکم دو قاضی منصوب شده توسط رئیس جمهور سابق جمهوری خواه دونالد ترامپ را یک “برد” توصیف کرد.

کیتی دانیل، مدیر سیاستگذاری ایالتی سوزان بی. آنتونی، گفت: «دادگاه تشخیص داد که قرص سقط جنین خطرناک است و طرح بی پروای بایدن برای سقط جنین از طریق پست را لغو کرد. ما مشتاقانه منتظر رسیدگی دادگاه عالی به این پرونده هستیم.»

آخرین بن‌بست بر سر آزادی باروری زنان در آمریکا تقریباً یک سال پس از آن رخ می‌دهد که دادگاه عالی تحت سلطه محافظه‌کاران، حکم برجسته Roe v. Wade را که به مدت نیم قرن حق سقط جنین در قانون اساسی را تثبیت کرده بود، لغو کرد.

میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در ایالات متحده در 10 هفته اول بارداری استفاده شود.

این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.

حکم هفته گذشته قاضی متیو کاکسماریک، همچنین منصوب ترامپ، مبنی بر ممنوعیت سراسری مایفپریستون در پاسخ به شکایت ائتلافی از گروه های ضد سقط جنین صادر شد.

قاضی در تصمیم خود، زبان مخالفان سقط جنین را پذیرفت و از ارائه دهندگان سقط جنین به عنوان “سقط جنین” یاد کرد و گفت که این دارو برای “کشتن انسان متولد نشده” استفاده می شود.

آقای Kacsmaryk گفت رژیم دو دارویی که شامل میفپریستون است منجر به “هزاران عارضه نامطلوب برای زنان و دختران” از جمله خونریزی شدید و ترومای روانی شده است.

اما FDA، محققان و داروساز می گویند که تجربه چندین دهه ایمن و موثر بودن دارو را در صورت استفاده طبق توصیه ها ثابت کرده است.

مدت کوتاهی پس از تصمیم اولیه تگزاس، یک قاضی در ایالت واشنگتن در یک پرونده جداگانه حکم داد که دسترسی به میفپریستون باید حفظ شود.

نظرسنجی‌ها مکرراً نشان می‌دهند که اکثریت واضح آمریکایی‌ها از ادامه دسترسی به سقط جنین ایمن حمایت می‌کنند، حتی در شرایطی که گروه‌های محافظه‌کار تلاش می‌کنند دسترسی به این روش را محدود کنند – یا آن را کاملاً ممنوع کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)