اپوزیسیون ونزوئلا که توسط ایالات متحده حمایت می شود توسط همسایه – اخبار RT World اخراج شد

مقامات گفتند که خوان گوایدو، سیاستمدار به طور “غیرقانونی” وارد کلمبیا شده است.

کلمبیا خوان گوایدو، اپوزیسیون ونزوئلایی مورد حمایت آمریکا را که تلاش کرده بود در یک کنفرانس بین المللی در بوگوتا شرکت کند، اخراج کرد. منتقد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، پیشتر از کشور خود به کلمبیا وارد شده بود و به ممنوعیت سفر صادر شده توسط دادگاه سرپیچی کرده بود.

وزارت امور خارجه کلمبیا روز سه شنبه گفت که گوایدو وارد این کشور شده است “روش نامنظم.” این گزارش افزود که مقامات مهاجرت این سیاستمدار را به فرودگاه بین المللی الدورادو در بوگوتا برده اند تا بتواند سوار هواپیمای عازم آمریکا شود.

گوایدو تایید کرد که مجبور به ترک آمریکا شده است و رفتار مقامات کلمبیایی با او را محکوم کرد. به دلیل تهدیدهای مستقیم رژیم مادورو برای خانواده و دخترانم که به کلمبیا سرایت کرده است، از این پرواز استفاده می کنم. او در توییتر نوشت و قول داد “به مبارزه ادامه دهید.”

قانونگذار سابق امیدوار بود روز سه شنبه در کنفرانس بین المللی به میزبانی گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا شرکت کند. این نشست بخشی از مذاکرات جاری بین دولت مادورو و مخالفان آن است که با میانجیگری نروژ انجام می شود. آلوارو لیوا، وزیر امور خارجه کلمبیا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که گوایدو به این نشست دعوت نشده است.


کشور آمریکای جنوبی ضررهای ناشی از تحریم های آمریکا را محاسبه می کند

کلمبیا در زمان ایوان دوکه، رئیس جمهور محافظه کار، آشکارا از گوایدو حمایت کرده بود. با این حال، پترو، یک جناح چپ که سال گذشته به عنوان جانشین دوکه انتخاب شد، از گوایدو فاصله گرفت و به دنبال مذاکره با رهبران سیاسی ونزوئلا بود.

گوایدو اعلام شد “رئیس جمهور موقت” در اوایل سال 2019 توسط مجلس ملی، پارلمان ونزوئلا، که در آن زمان توسط مخالفان کنترل می شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اپوزیسیون و ایالات متحده مادورو را به تقلب در انتخابات 2018 متهم کردند تا بتواند دور دوم ریاست جمهوری را تضمین کند. ایالات متحده به سرعت گوایدو را به عنوان رهبر قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت و اتحادیه اروپا و چندین کشور آمریکای جنوبی نیز همین کار را کردند. در همین حال، کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران همچنان مادورو را رئیس جمهور برحق می دانستند.

مادورو اقدامات گوایدو را غیرقانونی خواند و واشنگتن را به تلاش برای سازماندهی کودتا علیه او متهم کرد.

در دسامبر 2022، ائتلافی از احزاب مخالف ونزوئلا به انحلال حزب گوایدو رای دادند. «دولت موقت» و کمیته ای برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 تشکیل دهد. گوایدو از این تصمیم انتقاد کرد “پرش به ورطه.”

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ژانویه گفت که علیرغم برکناری گوایدو، ایالات متحده به “هماهنگی با او و سایر اعضای همفکر” مخالفان در ونزوئلا

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: