اپوزیسیون تایلند پس از رد رای دهندگان دولت تحت حمایت ارتش، پیروز بزرگی شد

اپوزیسیون تایلند پس از رد رای دهندگان دولت تحت حمایت ارتش، پیروز بزرگی شد

نتایج اولیه ضربه کوبنده ای برای ارتش و متحدانش خواهد بود.

بانکوک:

اپوزیسیون تایلند روز یکشنبه پس از شکست احزاب متحد با ارتش، پیروزی خیره کننده ای را در انتخابات به دست آورد و زمینه را برای انبوهی از توافق بر سر تشکیل دولت در تلاش برای پایان دادن به تقریبا یک دهه حکومت محافظه کارانه و تحت حمایت ارتش فراهم کرد.

حزب لیبرال حرکت رو به جلو و حزب پوپولیست فیو تای با 99 درصد آرا شمارش شده بسیار پیشرو بودند، اما با وجود قوانین پارلمانی که پس از کودتای 2014 توسط ارتش نوشته شده بود، دور از انتظار بود که دولت بعدی را تشکیل دهد. لطف.

برای حکومت، احزاب اپوزیسیون باید به توافقاتی دست یابند و از چندین اردوگاه حمایت کنند، از جمله اعضای سنای منصوب شده توسط حکومت نظامی که در کنار احزاب نظامی قرار گرفته اند و می توانند در مورد اینکه چه کسی نخست وزیر می شود و دولت بعدی را تشکیل می دهد، رأی می دهد.

انتخابات روز یکشنبه آخرین جنگ در نبرد طولانی مدت برای قدرت بین فیو تای، غول پوپولیست خانواده میلیاردر شیناواترا، و پیوندی از پول قدیمی، محافظه کاران و ارتش با نفوذ بر نهادهای کلیدی در قلب دو دهه آشفتگی بود. .

اما عملکرد خیره کننده Move Forward که بر موجی از حمایت رای دهندگان جوان سوار می شود، عزم تشکیلات و احزاب حاکم تایلند را پس از نزدیک شدن به پاکسازی پایتخت بانکوک بر روی پلت فرم اصلاحات نهادی و از بین بردن انحصارات، آزمایش خواهد کرد.

نتایج اولیه نشان داد که Move Forward در صدر قرار گرفت و پس از آن Pheu Thai قرار گرفت. بر اساس محاسبات رویترز، هر دو قرار بود بیش از سه برابر تعداد کرسی های پالنگ پراچارات، ابزار سیاسی حکومت نظامی، و حزب ملت تایلند متحد مورد حمایت ارتش را به دست آورند.

پیتا لیمجارونرات، رهبر 42 ساله و مدیر اجرایی سابق یک اپلیکیشن سواری به جلو، «حساس انگیز» را توصیف کرد و قول داد که هنگام تشکیل دولت به ارزش های حزبش وفادار بماند.

او به خبرنگاران گفت: «حتما احزاب ضد دیکتاتور و تحت حمایت ارتش خواهند بود. می توان تصور کرد که حکومت اقلیت دیگر در تایلند امکان پذیر نیست.

او گفت که برای اتحاد با فیو تای باز است، اما هدف خود را به سمت نخست‌وزیری گذاشته است.

او در توییتر نوشت: «اکنون واضح است که حزب حرکت به جلو از حمایت گسترده مردم سراسر کشور برخوردار شده است.

ضربه بزرگ

نتایج اولیه ضربه کوبنده ای برای ارتش و متحدانش خواهد بود. اما با وجود قوانین پارلمانی در کنار آنها و چهره های تأثیرگذار پشت صحنه و درگیر در پشت صحنه، همچنان می توانند نقشی در دولت داشته باشند.

نخست وزیر پرایوت چان اوچا، ژنرال بازنشسته ای که کودتای گذشته را رهبری کرد، پس از 9 سال مسئولیت، کمپین تداومی را آغاز کرده بود و هشدار داده بود که تغییر در دولت ممکن است منجر به درگیری شود.

روز یکشنبه، او بی سر و صدا از مقر حزب خود در تایلندی متحد، جایی که هواداران کمی دیده می شد، دور شد.

تعداد انگشت شماری از کارکنان کنار بشقاب های غذای نخورده نشسته بودند در حالی که یک صفحه تلویزیون غول پیکر سخنرانی زنده رهبر حرکت رو به جلو را نشان می داد.

پرایوت به خبرنگاران گفت: “امیدوارم کشور صلح آمیز و موفق باشد.” من به دموکراسی و انتخابات احترام می گذارم. متشکرم.

انتظار می رفت فیو تای با کسب بیشترین آرا در هر رای گیری از سال 2001، از جمله دو پیروزی قاطع، پیروز شود. سه دولت از چهار دولت آن از قدرت برکنار شده اند.

فیو تای که توسط تاکسین شیناواترا، ثروتمند خود تبعیدی قطبی تأسیس شد، همچنان محبوبیت زیادی در میان طبقات کارگر دارد و با نوستالژی سیاست‌های پوپولیستی خود مانند مراقبت‌های بهداشتی ارزان، وام‌های خرد و یارانه‌های سخاوتمندانه کشاورزی، به قدرت بازمی‌گردد.

دختر تاکسین، پائونگ‌ترن، 36 ساله، گفته می‌شود که راه پدرش و عمه‌اش، ینگلاک شیناواترا را دنبال کند و نخست‌وزیر شود. یینگلاک و تاکسین هر دو در کودتا سرنگون شدند.

Paetongtarn گفت که او برای حرکت به جلو خوشحال است، اما برای بحث در مورد اتحاد خیلی زود است.

او گفت: «صدای مردم از همه مهمتر است.

حرکت رو به جلو شاهد تجمعی در اواخر مرحله در نظرسنجی‌ها بود و روی ۳.۳ میلیون رای‌دهنده که برای اولین بار از دستور کار لیبرال خود حمایت می‌کردند، از جمله طرح‌هایی برای تضعیف نقش سیاسی ارتش و اصلاح قانون سخت‌گیرانه درباره توهین‌های سلطنتی که منتقدان می‌گویند برای خفه کردن استفاده می‌شود، شرط‌بندی کرده بود. مخالفت.

تیتینان پونگسودیراک، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه چولالانگکورن، گفت که افزایش حرکت رو به جلو نشان دهنده یک تغییر عمده در سیاست تایلند است.

او گفت: “فئو تای جنگ اشتباهی انجام داد. فیو تای با جنگ پوپولیسمی که قبلاً برنده شده بود، جنگید.”

“حرکت به جلو بازی را با اصلاحات نهادی به سطح بعدی می برد. این میدان نبرد جدید در سیاست تایلند است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)