اوگاندا لایحه ضد دگرباشان جنسی را با مجازات اعدام، حبس ابد امضا کرد

اوگاندا لایحه ضد دگرباشان جنسی را با مجازات اعدام، حبس ابد امضا کرد

یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، روز دوشنبه یکی از خشن ترین لایحه های ضد دگرباشان جنسی را امضا کرد.

کامپالا، اوگاندا:

اوگاندا روز دوشنبه اعلام کرد که یووری موسوینی، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامات جدید سخت‌گیرانه علیه همجنس‌گرایی را امضا کرده است که به عنوان یکی از خشن‌ترین اقدامات در جهان توصیف می‌شود، که باعث محکومیت گروه‌های حقوق بشر و LGBTQ و همچنین قدرت‌های غربی شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار لغو فوری اقداماتی شد که او آن را «نقض غم‌انگیز حقوق بشر جهانی» خواند و تهدید کرد که کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور شرق آفریقا را قطع خواهد کرد.

دفتر موسوینی گفت که لایحه ضد همجنس گرایی 2023 جزو شش قانون است که رئیس جمهور روز یکشنبه امضا کرد.

قانونگذاران پیش نویس جدیدی از این قانون را در اوایل ماه جاری تصویب کردند و متعهد شدند که در برابر آنچه مداخله خارجی در تلاش های آنها برای محافظت از ارزش های اوگاندا در برابر غیراخلاقی های غربی می گویند، مقاومت کنند.

نسخه اصلاح شده می گوید که شناسایی به عنوان همجنس گرا جرم انگاری نمی شود، اما “شرکت در اعمال همجنس گرایی” جرمی است که مجازات آن با حبس ابد است.

اگرچه موسوینی به قانون‌گذاران توصیه کرده بود که ماده‌ای را که «همجنس‌گرایی تشدید شده» را جرم مرگ‌بار می‌داند حذف کنند، قانون‌گذاران این اقدام را رد کردند، به این معنی که مجرمان تکراری ممکن است به اعدام محکوم شوند، اگرچه اوگاندا چندین سال است که مجازات اعدام را اجرا نکرده است.

یک گروه حقوق بشر اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که به دادگاه عالی اوگاندا اعتراض کرده است و استدلال می‌کند که این قانون “به‌طور آشکار خلاف قانون اساسی است”.

آدریان جوکو، مدیر اجرایی انجمن آگاهی و ارتقای حقوق بشر، گفت: «با جرم انگاری آنچه که ما آن را فعالیت های همجنسگرای توافقی در میان بزرگسالان می نامیم، با مفاد کلیدی قانون اساسی از جمله حقوق برابری و عدم تبعیض مغایرت دارد.

– “قانون عمیقا سرکوبگر” –

بایدن گفت که از شورای امنیت ملی خود خواسته است که معنی این قانون را برای “همه جنبه های تعامل ایالات متحده با اوگاندا”، از جمله خدمات ارائه دهنده کمک به ایدز و سایر کمک ها و سرمایه گذاری ها، ارزیابی کند.

او گفت که دولت همچنین تحریم‌هایی را علیه اوگاندا و محدودیت ورود افرادی که در آنجا به نقض حقوق بشر یا فساد می‌پردازند به ایالات متحده در نظر خواهد گرفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که دولت اوگاندا “متعهد است از همه شهروندان خود محافظت کند و از حقوق اولیه آنها حمایت کند”.

وی در بیانیه ای هشدار داد: «عدم انجام این کار روابط با شرکای بین المللی را تضعیف می کند.

بریتانیا، قدرت استعماری سابق در اوگاندا که در دوران حکومت خود همجنس‌بازی را جرم‌انگاری می‌کرد، گفت که «محبت‌آمیز» است و این قانون را «عمیقاً تبعیض‌آمیز» خواند.

اندرو میچل وزیر توسعه و آفریقا گفت: “این خطر خشونت، تبعیض و آزار و اذیت را افزایش می دهد، مبارزه با اچ آی وی/ایدز را به عقب می اندازد.”

دفتر حقوق بشر سازمان ملل که کمیشنر آن ولکر ترک در ماه مارس این لایحه را “از بدترین نوع خود در جهان” توصیف کرد، تصویب آن را به قانون محکوم کرد.

این دفتر در توییتر نوشت: «این دستورالعملی برای نقض سیستماتیک حقوق دگرباشان جنسی و جمعیت گسترده تر است.

Ashwanee Budoo-Scholtz، معاون آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفت که این اقدام “تبعیض آمیز است و گامی در جهت اشتباه برای حمایت از حقوق بشر برای همه مردم اوگاندا” است.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که امضای این «قانون شدیداً سرکوبگرانه یک حمله بزرگ به حقوق بشر است».

اما این قانون از حمایت عمومی گسترده ای در اوگاندا برخوردار است، کشوری با اکثریت مسیحی که برخی از سخت ترین قوانین ضد همجنس گرایان را در آفریقا دنبال کرده است، جایی که حدود 30 کشور همجنس گرایی را ممنوع می کنند.

آنیتا آمونگ، رئیس مجلس، یکی از موافقان اصلی این لایحه، در بیانیه ای گفت: «ما برای دفاع از فرهنگ، ارزش ها و آرمان های مردممان قوی ایستاده ایم.

– زندگی در ترس –

بحث درباره این لایحه در مجلس با توهین‌های همجنس‌گرا هراسی همراه بود و خود موسوینی از همجنس‌گرایان به عنوان “انحراف” یاد کرد.

فرانک موگیشا، مدیر اجرایی اقلیت‌های جنسی اوگاندا، گفت که این قانون “آسیب زیادی” به جامعه دگرباشان جنسی که قبلا تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند، خواهد داشت.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما خیلی نگران هستیم.

این لایحه اصلاح شده می گوید: “شخصی که اعتقاد یا ادعا یا مظنون به همجنس گرایی است، که با فرد همجنس دیگر عمل جنسی انجام نداده است، مرتکب جرم همجنس گرایی نمی شود”.

نسخه قبلی همچنین از مردم اوگاندایی خواسته بود که فعالیت مشکوک به همجنسگرایی را به پلیس گزارش دهند یا با شش ماه زندان مواجه شوند.

قانونگذاران موافقت کردند که این ماده را اصلاح کنند و در عوض، الزام گزارش فقط مربوط به جرایم مشکوک جنسی علیه کودکان و افراد آسیب پذیر بود و مجازات آن تا پنج سال زندان افزایش یافت.

هر کسی که “آگاهانه همجنس گرایی را ترویج کند” با 20 سال زندان روبرو می شود، در حالی که سازمان هایی که به تشویق فعالیت های همجنسگرا مجرم شناخته شوند ممکن است با محرومیت 10 ساله روبرو شوند.

– کاهش کمک ها –

واکنش گروه‌های مدنی در اوگاندا پس از سال‌ها حکومت استبدادی تحت رهبری موسوینی خاموش شده است.

اما پارلمان اروپا در ماه آوریل به محکومیت این لایحه رای داد و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا موسوینی را برای اجرا نکردن آن تحت فشار قرار دهند و هشدار داد که روابط با کامپالا در خطر است.

آسومن باسالیروا، نماینده ای که از این لایحه حمایت کرده است، گفت که انتظار می رود کمک ها کاهش یابد و رئیس مجلس از قبل مطلع شده بود که ویزای آمریکا لغو شده است.

بر اساس بیانیه UNAIDS، صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا، و طرح اضطراری رئیس جمهور ایالات متحده برای کمک به ایدز (PEPFAR)، این لایحه همچنین خطر کاهش پیشرفت در مبارزه با HIV/AIDS در اوگاندا را به همراه داشت.

از زمان استقلال از بریتانیا در سال 1962، هرگز محکومیتی برای فعالیت های همجنسگرایانه توافقی وجود نداشته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)