دادگاه لیبی 23 نفر را برای کمپین داعش به اعدام محکوم کرد

دادگاه لیبی 23 نفر را برای کمپین داعش به اعدام محکوم کرد

دادگاه لیبی روز دوشنبه ۲۳ نفر را به اعدام و ۱۴ نفر دیگر را به حبس ابد محکوم کرد. (نمایندگی)

طرابلس:

دادگاهی در لیبی روز دوشنبه ۲۳ نفر را به دلیل نقش داشتن در عملیات مرگبار شبه نظامیان داعش که شامل سر بریدن گروهی از مسیحیان مصر و تصرف شهر سرت در سال ۲۰۱۵ بود، به اعدام و ۱۴ نفر دیگر را به حبس ابد محکوم کرد.

دادستانی کل کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک نفر دیگر به ۱۲ سال حبس، شش تا ۱۰ سال، یک سال به پنج سال و شش تا سه سال محکوم شده است، در حالی که پنج نفر تبرئه شده‌اند و سه نفر دیگر قبل از رسیدگی به پرونده‌شان فوت کرده‌اند.

شاخه لیبی داعش یکی از قوی‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی خارج از قلمرو اصلی خود در عراق و سوریه بود که از هرج‌ومرج و جنگی که پس از قیام سال 2011 توسط ناتو حمایت می‌شد، استفاده می‌کرد.

در سال 2015 حمله ای را به هتل مجلل کورنتیا در طرابلس انجام داد و 9 نفر را کشت و ده ها مسیحی مصری را ربود و سر برید که مرگ آنها در فیلم های تبلیغاتی وحشتناک به نمایش درآمد.

پس از به دست آوردن قلمرو در بنغازی، درنه و اجدابیه در شرق لیبی، این گروه شهر ساحلی مرکزی سرت را تصرف کرد و آن را تا اواخر سال 2016 تحت کنترل داشت زیرا رژیم خشن اخلاق عمومی را با مجازات‌های وحشیانه به اجرا درآورد.

مصطفی سالم ترابلسی، رئیس یک سازمان برای خانواده های داغدار افرادی که توسط این گروه کشته یا ناپدید شده اند، گفت که امیدوار بود همه مظنونان با مجازات اعدام روبرو شوند، اما او نتیجه را پذیرفت.

او گفت: «پسرم مفقود شده و برادر شوهرم، بستگانم، در میدان سرت به قتل رسیده است.

فوزیه آرهوما در سخنرانی روز دوشنبه در دادگاه گفت که پس از کشته شدن پسرش توسط این گروه در یک نیروگاه برق در نزدیکی سرت از احکام اعدام استقبال می کند.

او گفت: “امروز پسرم سرم را بلند کرد. امروز پسرم را دفن کردم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)