جو بایدن درباره قانون ضد دگرباشان جنسی اوگاندا

تصویب این قانون با وجود مخالفت دولت های غربی صورت می گیرد.

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا را به دلیل امضای قانون جدید ضد همجنس گرایی به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را “نقض غم انگیز حقوق بشر جهانی” خواند. بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار لغو فوری آن شد.

بایدن گفت که هیچ کس نباید در ترس از زندگی زندگی کند یا در معرض خشونت و تبعیض قرار گیرد.

یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، قانون جدیدی را امضا کرده است که یک دوره 20 ساله را برای “ترویج” همجنس گرایی تعیین می کند و همچنین مجازات اعدام را برای برخی رفتارها از جمله درگیر شدن در رابطه جنسی با همجنس گرایان در صورت مثبت بودن HIV تعیین می کند.

“تصویب قانون ضد همجنسگرایی اوگاندا نقض غم انگیز حقوق بشر جهانی است – قانونی که شایسته مردم اوگاندا نیست و چشم انداز رشد اقتصادی بحرانی را برای کل کشور به خطر می اندازد. من به مردم در سراسر جهان می پیوندم. بایدن در بیانیه ای رسمی گفت – از جمله بسیاری در اوگاندا – در درخواست لغو فوری آن. هیچ کس نباید مجبور باشد دائماً در ترس جان خود زندگی کند یا در معرض خشونت و تبعیض قرار گیرد. این اشتباه است.”

بایدن همچنین گفت که از زمانی که قانون ضد همجنس‌گرایی معرفی شد، گزارش‌های خشونت و تبعیض علیه اوگاندایی‌هایی که LGBTQI+ هستند یا تصور می‌شود، در حال افزایش است.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که این قانون شرم آور آخرین تحول در نقض نگران کننده حقوق بشر و روند فساد اوگاندا است. خطرات ناشی از این عقب نشینی دموکراتیک تهدیدی برای همه ساکنان اوگاندا است، از جمله پرسنل دولت ایالات متحده، کارکنان شرکای اجرایی ما، گردشگران، اعضای جامعه تجاری و دیگران.

بایدن همچنین گفت که به شورای امنیت ملی ایالات متحده دستور داده است که تأثیر این قانون را بر همه جنبه های تعامل ایالات متحده با اوگاندا، از جمله توانایی ما برای ارائه ایمن خدمات تحت برنامه اضطراری رئیس جمهور ایالات متحده برای کمک به ایدز (PEPFAR) و سایر اشکال ارزیابی کند. بر اساس بیانیه رسمی کاخ سفید، کمک و سرمایه گذاری.

آنیتا آمانگ، رئیس پارلمان اوگاندا، روز دوشنبه در پستی در توییتر نوشت: «من اکنون متعهدین بر اساس قانون را تشویق می‌کنم تا وظایفی را که در قانون ضد همجنس‌گرایی به آنها داده شده است، اجرا کنند.»

او گفت: “مردم اوگاندا صحبت کرده اند و این وظیفه شماست که اکنون قانون را به شیوه ای منصفانه، استوار و محکم اجرا کنید.”

روابط همجنس‌گرایان در بیش از 30 کشور آفریقایی از جمله اوگاندا ممنوع است، اما قانون جدید در تبعیض علیه افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی و دگرباشان (LGBTQ) بسیار فراتر رفته است.

الجزیره گزارش داد که تصویب این قانون علیرغم مخالفت دولت‌ها، مشاغل و فعالان حقوق بشر غربی صورت می‌گیرد.

لایحه ضد همجنس گرایی 2023 یکی از شش قانونی بود که دفتر موسوینی تایید کرد که رئیس جمهور روز یکشنبه آن را امضا کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)