اوکراین درباره اظهارات حاکمیتی نماینده چین

این اظهارات نه تنها اوکراین بلکه همه جمهوری‌های شوروی سابق را مورد تردید قرار می‌دهد.

کیف:

اوکراین روز یکشنبه اظهارات سفیر چین در فرانسه را که حاکمیت کشورهای پس از فروپاشی شوروی را زیر سوال برده بود، محکوم کرد.

سفیر لو شای که روز جمعه در کانال خبری LCI صحبت می کرد، پیشنهاد کرد کشورهایی که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی پدیدار شدند “وضعیت موثری بر اساس قوانین بین المللی ندارند زیرا یک توافق بین المللی وجود ندارد که وضعیت آنها را به عنوان کشورهای مستقل تایید کند.”

این اظهارات نه تنها اوکراین را که روسیه در فوریه گذشته به آن حمله کرد، بلکه همه جمهوری‌های شوروی سابق را که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به عنوان کشورهای مستقل ظهور کردند، از جمله بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا، مورد تردید قرار داد.

میخایلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه پاسخ داد که وضعیت کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی “در حقوق بین الملل ذکر شده است”.

پودولیاک با اشاره به چین گفت: «شنیدن روایتی پوچ از «تاریخ کریمه» از سوی نماینده کشوری که تاریخ هزار ساله خود را دقیق می داند، عجیب است.

مسکو و پکن در سال‌های گذشته همکاری‌های خود را افزایش داده‌اند، و واشنگتن پکن را به بررسی صادرات تسلیحات به مسکو متهم کرده است – ادعاهایی که چین آن را رد کرده است.

علیرغم روابط قوی با روسیه، چین سعی کرده خود را به عنوان یک طرف بی طرف در مناقشه اوکراین نشان دهد.

یک راه حل سیاسی مبهم برای مناقشه پیشنهاد کرد.

پودولیاک گفت: «اگر می‌خواهید بازیگر اصلی سیاسی باشید، تبلیغات خارجی‌های روسیه را طوطی وار نکنید…»

“تعجب”

در بیانیه ای که اواخر روز شنبه از سوی وزارت خارجه فرانسه منتشر شد، آمده است که “با تعجب از اظهارات سفیر مطلع شده است”.

این بیانیه می افزاید: «این بر عهده چین است که بگوید آیا این اظهارات منعکس کننده موضع این کشور است یا خیر که امیدواریم چنین نباشد.

ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی در توییتر خود نوشت: اظهارات سفیر چین در فرانسه در مورد قوانین بین المللی و حاکمیت کشورها کاملا غیرقابل قبول است.

ما انتظار توضیح از طرف چینی و انصراف کامل این بیانیه را داریم.»

به چین اعتماد نکن

همتای لیتوانیایی وی، گابریلیوس لاندسبرگیس، افزود: «اگر کسی هنوز در تعجب است که چرا کشورهای بالتیک به چین برای «میانجی صلح در اوکراین» اعتماد ندارند، در اینجا یک سفیر چین استدلال می‌کند که کریمه روسیه است و مرزهای کشورهای ما مبنای قانونی ندارد. “

لو در پاسخ به این سوال که آیا کریمه در مصاحبه خود با LCI اوکراینی است یا خیر، پاسخ داد: “این بستگی به این دارد که شما چگونه به مشکل نگاه کنید. تاریخ وجود دارد. کریمه در ابتدا روسی بود.”

زمان این جنجال برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، شرم آور است که این ماه به پکن سفر کرد تا شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را تشویق کند تا بر ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای پایان دادن به تهاجم خود به اوکراین، فشار بیاورد.

با توجه به ائتلاف رسمی شی جینپینگ با پوتین اقتدارگرا، سفر ماکرون باعث ناراحتی برخی از متحدان غربی شد که نسبت به نیات چین بدبین هستند.

کشورهایی که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 پدید آمدند، بعداً به عنوان اعضای مستقل سازمان ملل پذیرفته شدند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)