کشورهای بالتیک از چین توضیح می خواهند – RT World News

پس از آن که سفیر پکن در پاریس حاکمیت جمهوری های شوروی سابق را زیر سوال برد، رسوایی به وجود آمد.

لتونی، استونی و لیتوانی اعتراض مشترکی را به اظهارات اخیر سفیر چین در فرانسه تسلیم کردند و خواستار توضیح از پکن شدند. لو شای در گفتگو با رسانه ها مبنای قانونی حاکمیت جمهوری های شوروی سابق را زیر سوال برد.

ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی روز شنبه در توییتر اظهارات لو را اینگونه توصیف کرد:غیر قابل قبول،و فاش کرد که ریگا با هماهنگی تالین و ویلنیوس، کاردار چین در سه کشور بالتیک را احضار کرده است.در روز دوشنبه توضیحاتی ارائه کنید.

در یک پست جداگانه، Rinkevics نوشت که کشورها انتظار دارند “رد کامل این بیانیه” توسط پکن.

مارگوس تساهکنا، دیپلمات ارشد استونی، ارزیابی لو را محکوم کرد:نادرست” و یک ”تفسیر نادرست از تاریخاو اصرار داشت کهکشورهای بالتیک بر اساس قوانین بین المللی از سال 1918 دارای حاکمیت بوده اند اما به مدت 50 سال تحت اشغال بوده اند.


جاسوسان اتحادیه اروپا به

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، به نوبه خود خاطرنشان کرد که اظهارات دیپلمات چینی دلیلی بر این است که نمی توان به پکن به عنوان میانجی صلح در مناقشه اوکراین اعتماد کرد.

سفیر لو در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی LCI فرانسه در روز جمعه در مورد مناقشه اوکراین بحث کرد و ادعا کرد که «کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق جایگاه مؤثری در حقوق بین الملل ندارند زیرا هیچ توافق بین المللی برای مشخص کردن وضعیت آنها به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در بیانیه ای بر همبستگی خود با متحدان اروپای شرقی ناتو تاکید کرد و افزود که کشورهای بالتیک استقلال خود را به دست آورده اند.پس از دهه ها ظلم و ستم

پاریس همچنین تصریح کرد که انتظار دارد پکن موضع خود را در مورد این موضوع روشن کند.

سه کشور بالتیک از قرن 18 تا انقلاب 1917 بخشی از امپراتوری روسیه بودند. لتونی، استونی و لیتوانی یک سال بعد استقلال خود را اعلام کردند. در سال 1940، اتحاد جماهیر شوروی ارتش خود را در این سه کشور مستقر کرد که شاهد به قدرت رسیدن کمونیست های محلی بود. مقامات جدید به زودی درخواست های رسمی برای پیوستن به اتحاد جماهیر شوروی صادر کردند.

از سال 1941 تا 1945، کشورهای بالتیک توسط آلمان نازی اشغال شد.

از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، ریگا، تالین و ویلنیوس اصرار داشتند که دهه‌های حکومت شوروی چیزی جز یک اشغال غیرقانونی نبود – توصیفی که مسکو آن را رد می‌کند.

وزارت خارجه روسیه مدعی است که این سه کشور مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی که در اواسط قرن بیستم وجود داشت، توسط اتحاد جماهیر شوروی جذب شدند.