اولویت های کلیدی اردوغان در آغاز دوره آخر ریاست جمهوری ترکیه

اولویت های کلیدی اردوغان در آغاز دوره آخر ریاست جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان یک سینی بزرگ در کاخ ریاست جمهوری اش در انتظار اوست

استانبول:

رجب طیب اردوغان پس از تمدید حکومت دو دهه ای خود بر ترکیه برای آخرین بار در دور دوم انتخابات روز یکشنبه، یک سینی بزرگ در کاخ ریاست جمهوری خود منتظر او است.

از بحران اقتصادی فلج کننده تا بن بست دیپلماتیک با متحدان، AFP اولویت هایی را که طولانی ترین رهبر ترکیه با آن مواجه است، بررسی می کند.

مبارزه با تورم

بحران گزنده هزینه های زندگی قدرت خرید ترک ها را کاهش داده است، به طوری که تورم سالانه در آوریل حدود 40 درصد بود که رسماً به 85 درصد در سال گذشته رسید.

افزایش قیمت‌ها با سیاست غیرمعمول اردوغان مبنی بر کاهش نرخ‌های بهره به این باور که تورم را کاهش می‌دهد، تشدید شد، موضعی که او در طول مبارزات انتخاباتی دوچندان کرد.

بانک مرکزی آخرین کاهش 0.5 درصدی خود را در بهمن ماه به عنوان راهی برای حمایت از مشاغل و تولید صنعتی پس از زلزله ویرانگر آن ماه توجیه کرد.

نرخ سیاستی که ترکیه برای بانک‌ها تعیین می‌کند اکنون بسیار کمتر از نرخی است که قیمت‌ها در آن افزایش می‌یابد، به این معنی که اگر مردم لیر خود را در حساب‌هایشان خرج نکنند، عملاً ضرر می‌کنند.

این سرعت هزینه ها را افزایش می دهد و مارپیچ تورمی را بیشتر تغذیه می کند.

لیر طی دو سال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است و در روز جمعه برای اولین بار با وجود مداخلات گسترده دولت با هدف جلوگیری از سقوط های حساس سیاسی قبل از رای گیری، برای اولین بار با 20 لیر در برابر دلار معامله شد.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که بانک مرکزی ۲۵ میلیارد دلار در یک ماه در حالی که تلاش می‌کرد لیر را تقویت کند، خرج کرده است.

پیشنهاد سوئد به ناتو

شرکای ترکیه در ناتو، به رهبری ایالات متحده، نگران آنکارا هستند که وتوی خود را در مورد پیوستن سوئد به قدرتمندترین ائتلاف دفاعی جهان لغو کند.

استکهلم در سال 2022 پس از تهاجم روسیه به اوکراین که منجر به تغییر بزرگی در تاریخ طولانی عدم تعهد نظامی این کشورها شد، درخواست پیوستن به همسایه شمال اروپا، فنلاند را داد.

اما آنکارا از مناقصه ها جلوگیری کرد و خواستار استرداد شخصیت های ترک مظنون به ارتباط با شبه نظامیان کرد غیرقانونی شد.

تصویب قانون جدید ضد تروریسم توسط سوئد، قانون اساسی جدید و مذاکرات دیپلماتیک در سطح بالا، آنکارا و مجارستان را برای تصویب این پیشنهاد تحت تاثیر قرار نداده است.

وزرای خارجه ناتو چند روز پس از انتخابات در اسلو گرد هم می‌آیند و به امید پیشرفت در این موضوع قبل از نشست سران کشورها در لیتوانی در ماه ژوئیه امسال.

ترکیه در نهایت به مخالفت خود با ورود فنلاند که در اوایل سال جاری به سی و یکمین عضو ناتو تبدیل شد، پایان داد.

آشتی با سوریه

روابط با سوریه همسایه پس از حمایت اردوغان از نیروهای مخالفی که برای سرنگونی رئیس جمهور بشار اسد در طول جنگ داخلی طولانی و تلخ این کشور اسلحه به دست گرفتند، در سطح پایینی قرار دارد.

در سال 2016، آنکارا اولین حمله از چندین حمله را علیه مبارزان جهادی و کرد در شمال سوریه انجام داد و در آنجا حضور نظامی دارد.

اردوغان در ماه‌های اخیر تلاش کرده است روابط خود را بهبود بخشد، اما مذاکرات با میانجیگری روسیه در عادی‌سازی روابط دیپلماتیک شکست خورده است، حتی در حالی که اسد از سال‌ها انزوا با همسایگان عرب خارج شده است.

اسد به عنوان پیش شرط هرگونه دیدار با رئیس دولت ترکیه خواستار خروج نیروهای ترکیه از مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه و پایان دادن به حمایت از گروه های مخالف مسلح شده است.

ترکیه همچنین به دنبال بازگرداندن بیش از سه میلیون پناهجوی سوری است که پس از فرار از درگیری به کشور خود بازگشتند.

دولت اردوغان این ماه اعلام کرد که قصد دارد صدها هزار واحد مسکونی در شمال سوریه بسازد تا بازگشت “داوطلبانه” حداقل یک میلیون نفر را تسهیل کند.

بازسازی زلزله

زمین لرزه 7.8 ریشتری که در 6 فوریه رخ داد، بخش هایی از جنوب شرقی ترکیه را ویران کرد و بیش از 50000 نفر را کشت و کل شهرها را به تپه های آوار تبدیل کرد.

علاوه بر تلفات جانی گسترده، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این فاجعه تقریباً چهار ماه پس از آن همچنان عظیم است.

صدها هزار نفر از بازماندگان آسیب دیده آواره شدند و بسیاری هنوز در چادرها یا سایر محل های اقامت موقت زندگی می کنند.

برخی از آنها برای تامین نیازهای ضروری مانند غذا، آب، پوشاک و تجهیزات پزشکی به کمک های بشردوستانه متکی هستند.

هزینه خسارت به طور رسمی بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده می شود و تلاش عظیم بازسازی هنوز در مراحل اولیه است.

کنفرانس جمع آوری کمک های مالی که در ماه مارس به میزبانی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، تعهدات اهدایی به ارزش هفت میلیارد یورو (7.5 میلیارد دلار) را برای ترکیه و همچنین سوریه که تحت تأثیر قرار گرفت، جمع آوری کرد.

بانک توسعه اروپا چشم انداز رشد اقتصادی ترکیه در سال 2023 را تا حدی به دلیل این فاجعه کاهش داد و صدها هزار نفر یک شبه معیشت خود را از دست دادند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)