از وال استریت تا واتیکان: سلطه جهانی ایلان ماسک

از وال استریت تا واتیکان: سلطه جهانی ایلان ماسک

ایلان ماسک متعهد شده بود که از شر آنچه به عنوان «سیستم اربابان و دهقانان» توصیف می‌کرد خلاص شود.

سانفرانسیسکو، ایالات متحده:

ایلان ماسک در مرکز خبری روز پنجشنبه قرار داشت، از سلب تایید پاپ فرانسیس از توییتر گرفته تا فشار تسلا بر سهام و انفجار بزرگترین موشک جهان.

سه داستان کاملاً متفاوت بر اخبار جهانی تسلط یافتند به نحوی که بر تأثیر فوق‌العاده فردی که همه آنها را به هم متصل می‌کند – ماسک – تأکید می‌کرد.

اندرو سلپاک، استادیار رسانه دانشگاه فلوریدا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «الون ماسک توانایی بسیار زیادی برای تغییر چرخه اخبار دارد.

سلپاک گفت: ماسک به سرعت از یک مبتکر که کمتر کسی او را می‌شناخت به یک «پلی‌بوی میلیاردر فناوری که تقریباً جای دونالد ترامپ را به عنوان یک ترول توییتری گرفته است» تبدیل شده است.

توییتر حذف دسته‌جمعی تیک‌های آبی را روز پنجشنبه آغاز کرد، با این نماد که قبلاً نشان‌دهنده یک حساب تأیید شده بود که از میان کاربرانی از جمله پاپ، دونالد ترامپ و جاستین بیبر ناپدید شده بود.

ماسک، مالک توییتر، که سرمایه‌گذاری 44 میلیارد دلاری خود را در این سایت کاهش می‌دهد، متعهد شده بود که از شر آنچه که به‌عنوان «سیستم اربابان و دهقانان» توصیف می‌کرد خلاص شود.

این پلتفرم علامت های آبی رایگان را برای حساب های کاربران برجسته ارائه می کرد تا نشان دهد آنها همان چیزی هستند که ادعا می کردند هستند.

سوئیچ ماسک تأیید اینکه چه کسی پشت حساب است را حذف می کند، با چک ها اکنون به سادگی نشان می دهد که چه کسی هزینه اشتراک ماهانه را پرداخت کرده است.

Avi Greengart، تحلیلگر فنی، تیک آبی ماسک را به جای تأیید صحت، «دریافت» توصیف کرد.

بر اساس بررسی AFP تا ساعت 06:00 به وقت گرینویچ جمعه، این حذف ها با ناپدید شدن برچسب های “وابسته به دولت” و “با بودجه دولت” از حساب های رسانه ها همزمان شد.

بسیاری از رسانه‌های اصلی کشورهای غربی، روسیه، چین و سایر کشورهایی که قبلاً هر یک از این برچسب‌ها را داشتند، دیگر آنها را نمایش نمی‌دادند، از جمله NPR از ایالات متحده، آژانس رسمی شین هوا چین و RT از روسیه.

این حذف به دنبال اختلافاتی در هفته‌های اخیر بین توییتر و سازمان‌های خبری بود که به این برچسب‌ها اعتراض کرده بودند و می‌گفتند استقلال تحریریه آنها را مورد تردید قرار می‌دهند.

“جداسازی برنامه ریزی نشده”

ماسک به آسمان نیز نگاه می کرد، جایی که استارشیپ عظیم ساخت اسپیس ایکس دقایقی پس از پرتاب در تگزاس منفجر شد.

ماسک به تیم اسپیس ایکس خود بابت آزمایش “مهیج” نسل بعدی فضاپیمای طراحی شده برای ارسال فضانوردان به ماه، مریخ و فراتر از آن تبریک گفت.

علیرغم عدم موفقیت در تکمیل آزمایش پرواز و رسیدن به مدار، اسپیس ایکس و ماسک، موسس و مدیرعامل این شرکت فضایی خصوصی، آن را موفقیت آمیز اعلام کردند.

سفینه فضایی دچار اختلال شد و شروع به چرخیدن خارج از کنترل کرد، و چهار دقیقه پس از بلند شدن از زمین منفجر شد، چیزی که اسپیس ایکس به تعبیری آن را “جداسازی سریع برنامه ریزی نشده” می نامد.

در همین حال، سهام وال استریت در روز پنجشنبه به دنبال نتایج ضعیف شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و چندین بانک منطقه‌ای کاهش یافت.

سهام تسلا پس از گزارش کاهش درآمدهای سه ماهه و اشاره به اینکه شرکت تحت رهبری ماسک ممکن است با فشارهای سود بیشتر ناشی از کاهش بیشتر قیمت خودروهای خود مواجه شود، سقوط کرد.

راب اندرل، تحلیلگر مستقل فناوری، خاطرنشان کرد، همانطور که توییتر، تسلا و اسپیس ایکس با تلاطم سروکار دارند، ماسک یک مخرج مشترک است.

اندرله به خبرگزاری فرانسه گفت: «مدیرعامل قرار است عضو بالغ کارکنانی باشد که قطار را روی ریل نگه می دارد.

ماسک برعکس آن است، او اغلب بلوغ ندارد و قطار را از ریل می زند.

پس از انقلابی در صنعت خودرو، ارسال موشک خود به فضا و ساخت ثروت، این میلیاردر عجیب و غریب اواخر سال گذشته توییتر را خرید و مدیران ارشد آن را اخراج کرد.

او خود را به عنوان یک قهرمان آزادی بیان معرفی می کند، اما متهم به خودکامگی و قلدری و همچنین به تایید اطلاعات نادرست در این پلتفرم شده است.

این مرد 51 ساله یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.

به مریخ… و فراتر از آن؟

ماسک متولد 28 ژوئن 1971 در پرتوریا، پسر یک پدر مهندس و یک مادر مدل کانادایی الاصل، آفریقای جنوبی را در اواخر نوجوانی ترک کرد تا به دانشگاه کوئینز در کانادا برود.

او پس از دو سال به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد و مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و تجارت گرفت.

ماسک برنامه های تحصیل در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا را رها کرد.

در عوض، او Zip2 را راه‌اندازی کرد، شرکتی که نرم‌افزار انتشار آنلاین برای صنعت رسانه تولید می‌کرد.

او اولین میلیون‌های خود را زمانی که Zip2 را به سازنده کامپیوتر آمریکایی Compaq به قیمت بیش از 300 میلیون دلار در سال 1999 فروخت، پرداخت کرد.

شرکت بعدی ماسک، X.com، در نهایت با PayPal، شرکت پرداخت آنلاین که توسط غول حراج اینترنتی eBay به قیمت 1.5 میلیارد دلار در سال 2002 خریداری شد، ادغام شد.

پس از ترک پی پال، ماسک یک سری از سرمایه گذاری های جاه طلبانه تر را آغاز کرد.

او اسپیس ایکس را در سال 2002 تاسیس کرد و در سال 2004 رئیس تسلا شد.

شرکت‌های ماسک شامل حفاری تونل The Boring Company و Neuralink هستند که بر پیوند مغز انسان و رایانه متمرکز است.

او گفته است که می‌خواهد با ایجاد یک کلونی متشکل از افراد ساکن در مریخ، انسان‌ها را به یک «گونه‌ی بین سیاره‌ای» تبدیل کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)