اردوغان از “روابط ویژه” با پوتین استقبال کرد – RT World News

رهبر ترکیه بر اهمیت رویکرد متوازن در همکاری با روسیه تاکید کرد

تمدید قرارداد غلات دریای سیاه بدون توافق ترکیه غیرممکن بود “رابطه خاص” رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در مصاحبه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ادعا کرد.

با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در جولای گذشته، این ابتکار به اوکراین اجازه می دهد تا غلات و کود خود را به بازارهای سراسر جهان صادر کند، علیرغم درگیری نظامی مداوم با روسیه. قرارداد قرار بود در 18 مه منقضی شود، اما روسیه روز چهارشنبه با تمدید 60 روزه قرارداد امضا کرد. با وجود اینکه اتحادیه اروپا نتوانسته محدودیت‌های خود را بر صادرات غلات و کود روسیه طبق توافق‌نامه لغو کند، این کار را انجام داد.

این به دلیل رابطه ویژه ما با رئیس جمهور پوتین ممکن شد. اردوغان به تلویزیون آمریکایی گفت. شما به یک رویکرد متعادل در قبال کشوری مانند روسیه نیاز دارید که رویکرد بسیار خوش شانس تری بود.»


اتحادیه اروپا امیدوار است که ترکیه از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک کشور مطیع خارج شود

تمدید این قرارداد یک پیروزی سیاسی برای اردوغان بود که خود را به عنوان یک واسطه و صلح‌جوی بالقوه بین مسکو و کیف قرار داده است. اردوغان از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین به طور مرتب با پوتین صحبت کرده است و ترکیه تنها عضو ناتو است که تحریم های اقتصادی علیه مسکو اعمال نکرده است.

ما در نقطه ای نیستیم که مانند غرب تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کنیم. ما مقید به تحریم های غرب نیستیم.» اردوغان به CNN گفت. ما یک کشور قوی هستیم و رابطه مثبتی با روسیه داریم.»

اردوغان که به دنبال سومین دوره متوالی ریاست‌جمهوری بود، بیشترین سهم را در انتخابات هفته گذشته در ترکیه به دست آورد. با حذف سینان اوگان، مدعی رتبه سوم، اردوغان و کیلیچداراوغلو در دور دوم رای گیری در 28 می به مصاف هم خواهند رفت.

در آستانه رای گیری سرنوشت ساز، اردوغان کیلیچداراوغلو را به تلاش برای انجام این کار متهم کرده است “جدا کردن” ترکیه از روسیه در حالی که قلیچداراوغلو تهدیدی به قطع روابط با مسکو نکرده است، او اخیرا روسیه را به دخالت در انتخابات متهم کرده است، ادعایی که با سرزنش کرملین مواجه شد.

بیشتر بخوانید:
رقیب اردوغان متعهد شد که «همه پناهندگان» را از ترکیه اخراج کند

قلیچداراوغلو همچنین قول داده است که روابط آنکارا با متحدانش در ناتو را اصلاح کند – از جمله با لغو وتوی اردوغان در مورد الحاق سوئد به بلوک تحت رهبری ایالات متحده – و بلافاصله مذاکرات عضویت با اتحادیه اروپا را از سر بگیرد.

اردوغان گفت که پیگیری سیاست خارجی مستقل ترکیه به روابط قوی آن با مسکو بستگی دارد. روسیه و ترکیه در هر زمینه ممکن به یکدیگر نیاز دارند. وی تصریح کرد که اقدامات اخیرش به سمت گفتگو با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه – که او از مخالفانش در جنگ داخلی سوریه حمایت می کرد – بدون میانجیگری روسیه ممکن نبود.

“[Through] دوستی من با رئیس جمهور پوتین، ما فکر می کردیم که می توانیم دری را بگشاییم، به ویژه در مبارزه با تروریسم در شمال سوریه. او گفت. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، گفتم هیچ مانعی بر سر راه آشتی ما باقی نخواهد ماند.»