سلمان رشدی برای اولین بار پس از حمله با چاقو در انظار عمومی ظاهر شد

سلمان رشدی در پی این حمله “وحشیانه” بینایی یک چشم خود را از دست داد.

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی روز پنجشنبه در یک مراسم جشن در نیویورک شرکت کرد و اولین حضور عمومی خود را پس از چاقو زدن در سال گذشته داشت. حضور او در جشن سالانه PEN America، سازمانی که از ادبیات و آزادی بیان حمایت می کند، اعلام نشده بود و برای بسیاری تعجب آور بود.

جمعیت حاضر در محل – موزه تاریخ طبیعی آمریکا در منهتن – نویسنده برنده جایزه را تشویق کردند و همچنین او را تشویق کردند. او همچنین جایزه صدمین سالگرد شجاعت را دریافت کرد، جایزه افتخاری از سوی سازمانی که در گذشته به عنوان رئیس آن نیز خدمت کرده است. آقای رشدی خطاب به مردم گفت: “خوب، سلام به همگی. خیلی خوب است که برگشتم – بر خلاف عدم بازگشت، که این نیز یک گزینه بود. من بسیار خوشحالم که تاس به این سمت ریخت.”

نویسنده در سخنرانی احساسی خود گفت که در دوران ممنوعیت کتاب و سانسور، مأموریت حفاظت از بیان هرگز “مهمتر” نبود و فراخوانی برای اقدام صادر کرد. رشدی افزود: “تروریسم نباید ما را به وحشت بیاندازد. خشونت نباید ما را منصرف کند. La lutte ادامه دارد. La lutta continua. مبارزه ادامه دارد.”

“اگر این مردم نبودند، من قطعا امروز اینجا نمی ایستادم. آن روز من هدف بودم، اما آنها قهرمان بودند. شجاعت آن روز، همه مال آنها بود. من زندگی ام را مدیون آنها هستم. ” او ادامه داد.

در 12 آگوست 2022، این رمان نویس در حال سخنرانی در مؤسسه Chautauqua در نیویورک بود که مردی به صحنه رسید و چندین ضربه چاقو و مشت به او زد. وی در پی این حمله “وحشیانه” بینایی یک چشم و استفاده از یک دست خود را از دست داد و تقریباً دو ماه را در بیمارستان گذراند.

هادی مطر مهاجم آقای رشدی بدون وثیقه در زندان شهرستان چاوتاکوا در روستای مایویل نگهداری می شود. او به قتل درجه دوم متهم شده است و ممکن است پس از پایان محاکمه با محکومیت طولانی مدت زندان روبرو شود.