اتهام بزرگ عمران خان علیه فرمانده سابق ارتش پاکستان

اتهام بزرگ عمران خان علیه فرمانده سابق ارتش پاکستان

عمران خان در آوریل سال گذشته پس از رای عدم اعتماد از سمت خود کنار رفت.

اسلام آباد:

به گزارش نیوز.کام، عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان گفت که پس از توصیه ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده سابق ارتش پاکستان، مجالس استانی پنجاب و خیبر پختونخوا (KP) را منحل کرد.

خان در مصاحبه اخیر خود با یک کانال خبری خصوصی در این باره گفت: در دیدار با ژنرال باجوا که رئیس جمهور عارف علوی نیز در آن حضور داشت، فرمانده سابق ارتش پیشنهاد کرد که اگر رئیس حزب تحریک انصاف به دنبال انتخابات است، ابتدا دولت های خود را در این دو استان منحل کند. یکشنبه، The News.com گزارش داد.

نخست وزیر معزول که در آوریل سال گذشته پس از رای عدم اعتماد از سمت خود کنار رفت، گفت که رئیس اداره اطلاعات (IB) به او گفته است که باجوا می خواهد شهباز شریف را به قدرت برساند.

ژنرال باجوا و [premier intelligence] آژانس می‌دانست که حاکمان فعلی پول را از جبه ملی دزدیده و به خارج برده‌اند. ژنرال باجوا علیرغم اینکه این موضوع را می‌دانست، مایل بود به آن‌ها «NRO» بدهد، زیرا او تمدید آن را برنامه‌ریزی کرده بود [for himself]”خان گفت.

عمران خان در طول این مصاحبه افزود که اگر شهباز شریف، نخست وزیر، مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان را منحل کند، انتخابات می تواند در ماه جولای برگزار شود.

نخست‌وزیر برکنار شده گفت: «در صورتی که نخست‌وزیر مجمع را منحل کند، انتخابات می‌تواند در ماه جولای برگزار شود.

وی همچنین تاکید کرد که دولت‌های موقت در پنجاب و خیبر پختونخوا (KP)، ایالت‌هایی که حزب خان قبل از تصمیم‌گیری برای انحلال دو مجلس خود در 14 و 18 ژانویه، در آن‌ها قدرت داشت، پس از پایان دوره مقرر، غیرقانونی هستند. News.com گزارش داد.

او خواستار لغو دولت موقت و ایجاد یک ساختار موقت جدید “بی طرف” شد.

وی افزود که دادگاه عالی پاکستان 14 می را به عنوان تاریخ انتخابات پنجاب تعیین کرده است و حزب او به دولت اجازه نخواهد داد که فراتر از آن برود.

“اگر آنها فکر می کنند [incumbent government] دادگاه عالی را تحت فشار قرار خواهیم داد، ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد. آنها دادگاه عالی را رسوا می کنند تا از انتخابات فرار کنند.”

به گزارش نیوز.کام، در پاسخ به درخواست حزب تحریک انصاف برای برگزاری انتخابات در این دو استان، دولت بارها و بارها بر برگزاری انتخابات در مجامع ملی و استانی در ماه اکتبر تاکید کرده است.

یک شعبه سه نفره دیوان عالی، 14 مه را به عنوان تاریخ جدید انتخابات مجلس پنجاب تعیین کرده بود و تصمیم کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) مبنی بر تمدید زمان رای گیری از 10 آوریل تا 8 اکتبر را لغو کرد.

در حالی که امنیت به عنوان نگرانی اصلی دولت برای امتناع از برگزاری رای گیری ذکر شده است، کمبود بودجه برای انجام این کار نیز دلیل اصلی اصرار آنها بر تأخیر اعلام شده است.

رئیس حزب تحریک انصاف این پیشنهاد را به اشتراک گذاشت و در عین حال از عقب نشینی از خواسته خود برای نظرسنجی های فوری امتناع کرد. ممکن است حتی در ماه اکتبر پولی وجود نداشته باشد. وضعیت ممکن است بدتر شود. ما نمی توانیم از 14 می فراتر برویم.”

نخست وزیر سابق در ادامه گفت: تورم افکار عمومی را عصبانی کرده و دولت با به تعویق انداختن انتخابات از واکنش خود فرار می کند.

او با انتقاد از دولت تحت رهبری شهباز گفت: «آنها از انتخابات می ترسند.

خان اصرار داشت که ECP در همدستی با جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) که ائتلافی متشکل از 13 حزب سیاسی است، کار می کند.

او گفت: “مریم نواز در حال دریافت پروتکل است. کمیسیون انتخابات با آنها است.”

به گزارش نیوز.کام، خان در اظهار نظر در مورد گفتگوها با ائتلاف حاکم در اسلام آباد گفت که او مأموریت مذاکرات را به شاه محمود قریشی، معاون رئیس حزب خود داده است و نه به اسد قیصر، رئیس سابق مجلس ملی.

وی در بحبوحه گزارش هایی مبنی بر تماس برخی احزاب بزرگ سیاسی با حزب تحریک انصاف گفت: «تاکنون هیچ بحثی در مورد مذاکره با شاه محمود قریشی صورت نگرفته است».

اوایل این هفته، CJP Bandial گفت که دادگاه عالی می تواند کمی فضا باز کند و تاریخ انتخابات را تغییر دهد در صورتی که همه احزاب سیاسی برای انجام مذاکرات اجماع کنند. دادگاه پیش از این نیز بر احزاب سیاسی تاکید کرده بود که برای حل این مسائل با هم بنشینند.

در همین حال، آصف علی زرداری، رئیس مشترک حزب مردم پاکستان (PPP) حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرد و از متحدان خود و سایر احزاب سیاسی خواست تا گرد هم آیند و برای پایان دادن به بحران های جاری تلاش کنند.

قمر زمان کایرا، رهبر ارشد PPP نیز تایید کرد که ائتلاف حاکم با PTI تماس گرفته است. امیر سراج الحق، امیر جماعت اسلامی (جماعت اسلامی) نیز فعالانه تلاش کرده است تا پلی بین حزب تحریک انصاف و احزاب ائتلاف در دولت ایجاد کند.

با این حال خان مدعی شد که دولت از مذاکرات برای به تاخیر انداختن بیشتر انتخابات استفاده خواهد کرد.