سازمان جهانی بهداشت: تاکنون بیش از 400 کشته و 3500 مجروح در نبردهای سودان

سازمان جهانی بهداشت: تاکنون بیش از 400 کشته و 3500 مجروح در نبردهای سودان

یک مقام گفت که 11 حمله تایید شده به مراکز بهداشتی، از جمله 10 مورد از 15 آوریل تا کنون صورت گرفته است.

ژنو:

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که 413 نفر در درگیری‌های سودان جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد که کودکان هزینه زیادی می‌پردازند و حداقل 9 نفر در این جنگ کشته و بیش از 50 نفر به شدت زخمی شده‌اند. خبرگزاری آنادولو گزارش داد.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی سازمان ملل گفت که بر اساس آمارهای دولت سودان، 413 نفر در این درگیری جان خود را از دست داده و 3551 نفر زخمی شده اند.

این درگیری بخشی از درگیری های جاری بین ارتش این کشور و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است.

او گفت 11 حمله تایید شده به مراکز بهداشتی از جمله 10 مورد از 15 آوریل انجام شده است.

هریس گفت: «طبق گزارش وزارت بهداشت سودان، تعداد مراکز بهداشتی که از کار افتاده اند 20 مرکز است. همچنین طبق اعداد وزارت بهداشت، تعداد مراکز درمانی در معرض خطر توقف 12 مورد است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: «بنابراین این بدان معناست که همه افرادی که نیاز به مراقبت دارند، و این نه تنها افرادی هستند که مجروح شده‌اند، درگیری‌های وحشتناک شنیده می‌شوند، بلکه افرادی که قبلاً به درمان و ادامه درمان نیاز داشتند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند». آنادولو گزارش داد.

در همان کنفرانس مطبوعاتی، جیمز الدر، سخنگوی یونیسف گفت: «به وضوح، مثل همیشه، جنگ تلفات ویرانگری بر کودکان وارد می‌کند.

او افزود: “ما اکنون گزارش هایی از کشته شدن حداقل 9 کودک و زخمی شدن حداقل 50 کودک داریم. این تعداد تا زمانی که درگیری ها ادامه داشته باشد، افزایش خواهد یافت.”

به گزارش آنادولو، الدر گفت که تعداد زیادی از مردم گرفتار شده اند و به برق دسترسی ندارند.

او گفت: «آنها از تمام شدن غذا، آب و دارو وحشت دارند» و افزود: «یکی از نگرانی‌های جدی ما در مورد بیمارستان‌هایی است که زیر آتش گرفته‌اند».

الدر گفت سودان در حال حاضر یکی از بالاترین نرخ های سوء تغذیه در جهان را در بین کودکان داشته است.
سخنگوی یونیسف گفت: «و ما اکنون با وضعیتی مواجه هستیم که حمایت حیاتی برای حدود 50000 کودک در خطر است.

الدر گفت، جنگ همچنین «زنجیره سرد» در سودان از جمله واکسن و انسولین به ارزش بیش از 40 میلیون دلار را به خطر می‌اندازد که دلیل آن قطع شدن منبع برق و ناتوانی در ذخیره مجدد ژنراتورها با سوخت است.

به گزارش آنادولو، یونیسف همچنین گزارش هایی از پناه گرفتن کودکان در مدارس و مراکز مراقبتی دارد در حالی که درگیری در اطراف آنها بیداد می کند و بیمارستان های کودکان مجبور به تخلیه با نزدیک شدن به گلوله باران شده اند.

الدر گفت قبل از تشدید خشونت ها در سودان، نیازهای بشردوستانه کودکان در این کشور بالا بود و تخمین زده می شود که سه چهارم کودکان در فقر شدید زندگی می کنند.

در همان زمان، 11.5 میلیون کودک و اعضای جامعه به خدمات آب و فاضلاب اضطراری نیاز داشتند، 7 میلیون کودک از مدرسه بازمانده بودند و بیش از 600000 کودک از سوء تغذیه حاد شدید رنج می بردند.

به گزارش آناتولی، درگیری شنبه گذشته بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در پایتخت خارطوم و اطراف آن آغاز شد.

سودان از اکتبر 2021، زمانی که ارتش دولت انتقالی عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور را برکنار کرد و وضعیت اضطراری را در آنچه نیروهای سیاسی «کودتا» نامیدند، اعلام کرد، بدون دولت فعال بوده است.