آیا بریکس می تواند آرژانتین را از فاجعه نجات دهد؟ – اخبار جهانی RT

دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی می تواند در عین حل بحران خود به بخش مهمی از جهان چندقطبی تبدیل شود

توسط الیور وارگاس، روزنامه نگار مستقر در آمریکای لاتین، یکی از بنیانگذاران Kawsachun News و مجری پادکست “مرور آمریکای لاتین”

آرژانتین اخیراً اعلام کرد که برای تجارت با غول آسیایی به جای دلار آمریکا از یوان چین استفاده می کند – آخرین پیشرفت در یک روند جهانی گسترده تر دلارزدایی.

این در حالی است که آرژانتین در حال حاضر برای پیوستن رسمی به بریکس تلاش می کند، که می گوید از حمایت برزیل، هند و روسیه و چین در گذشته به حمایت احتمالی از آن برخوردار است. آرژانتین دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی است که پتانسیل قابل توجهی برای مشارکت در برجام دارد، اما این کشور همچنین در چنگال یک بحران اقتصادی شدید فزاینده با تورم ناپایدار است که هر هفته به بالاترین حد خود می رسد.

آیا یک سیستم مالی چندقطبی می تواند به اقتصادهایی مانند آرژانتین کمک کند؟ آیا این دور شدن از دلار و عضویت در بریکس می تواند کشور را از فاجعه احتمالی نجات دهد؟ بله، اما به شرطی که آرژانتین از تلنگر در تصمیم گیری های اقتصادی و سیاست خارجی دست بردارد.

آشفتگی اقتصادی آرژانتین به سطوح ناامیدکننده ای رسیده است که نتیجه بردگی بدهی به صندوق بین المللی پول، عدم دسترسی به دلار و خشکسالی تاریخی است که صادرات مهم کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است. در حالی که نرخ رسمی مبادله با دلار آمریکا 222 پزو برای 1 دلار است، «دلار آبی»، نرخ غیر رسمی ارائه شده در بازار سیاه، در روزهای اخیر به 500 پزو رسیده است. برای زمینه، در سال 2014 در زمان رئیس جمهور چپگرا کریستینا کرشنر، نرخ رسمی 8 پزو برای 1 دلار بود و نرخ غیر رسمی حدود 12-14 پزو بود.


کشورهای آمریکای جنوبی به دنبال اجتناب از دلار هستند

تورم سالانه 104 درصد است و آرژانتینی ها سعی کرده اند با نگه داشتن پس انداز خود به دلار آمریکا و حتی در ارزهای دیجیتال با آن مبارزه کنند. بازار کریپتو به اندازه چند سال پیش صعودی نیست و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به همراه سفته بازی در آرژانتین، دسترسی به دلار را بسیار سخت و گران کرده است. مهمتر از آن، بدهی عظیمی که با صندوق بین المللی پول ساخته شده است، دلار است.

گیسلا سرناداس، اقتصاددان آرژانتینی که اکنون در چین با Dongsheng News کار می کند، به طور انحصاری با RT صحبت کرد و وضعیت خطرناک ناشی از وابستگی به دلار را توضیح داد.

آرژانتین برای مدت طولانی از یک حساب جاری ساختاری نامتعادل رنج می برد. او گفت. این بدان معناست که کشور برای عملکرد به دلار آمریکا بیش از آنچه که دارد نیاز دارد.

آرژانتین برای انجام فعالیت های تولیدی خود به نهاده های فوری نیاز دارد که باید وارد شوند، مانند ماشین آلات و تجهیزاتی که باید به دلار وارد شوند. سرناداس توضیح داد.

بنابراین، هر چه آرژانتین بیشتر بخواهد تولید کند، به دلار آمریکا بیشتری نیاز دارد. بنابراین، این حساب جاری نامتعادل ساختاری، بازار مبادلات ارز را تحت فشار قرار می دهد.

روزهای بهتری در پیش است؟

در این زمینه، اقدام برای دلارزدایی از تجارت با چین به وضوح یک حرکت مثبت است، تا جایی که خفقان دلار آمریکا بر این کشور را کاهش خواهد داد. همچنین به حفاظت از ذخایر ارزی بانک های مرکزی کمک خواهد کرد.

پرداخت بخشی از واردات از چین با استفاده از ارز چینی به جای دلار آمریکا به کاهش فشار بر کسری حساب جاری کمک می کند. سرناداس گفت. مشکل ساختاری نیاز به ارز بیشتر برای تولید و انجام فعالیت‌های تولیدی را حل نمی‌کند، اما حداقل بخشی از تقاضای آنها را کاهش می‌دهد.»

او خاطرنشان کرد که آرژانتین و چین در سال 2021 20 میلیارد دلار در مقایسه با کسری 7.4 میلیارد دلاری داشتند و این معامله قطعاً به کاهش وضعیت وخیم و کسری دلار آمریکا کمک خواهد کرد.

BRICS

تغییر به یوان برای تجارت با چین در حال حاضر یک واقعیت است. سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد و کار آرژانتین می گوید بیش از یک میلیارد دلار تجارت به یوآن تبدیل خواهد شد. مزایای برداشتن این یک گام فراتر و ادغام اقتصاد آنها با کشورهای بریکس غیرقابل انکار است. تضعیف موسسات مالی تحت تسلط ایالات متحده مانند صندوق بین المللی پول که آنها قربانی آن هستند نیز غیرقابل انکار است. این چقدر قابل اجراست؟


سفر لولا به چین ثابت می کند که آمریکای لاتین دیگر «حیاط خلوت» ایالات متحده نیست

توافق با چین نشان دهنده تعهد دولت به یک سیستم مالی چندقطبی است. با این حال، آشفتگی سیاسی در داخل کشور به این معنی است که این روند می تواند بسیار دشوار باشد، حتی با عضویت در بریکس.

رئیس جمهور فعلی آلبرتو فرناندز اندکی قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین به روسیه و چین سفر کرد. او به صراحت گفت که آرژانتین می‌خواهد بخشی از دنیای چندقطبی باشد که در آن روسیه و چین نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند. از آن زمان، او برخلاف دولت‌های برزیل، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی که همگی چند هفته پیش در تور آمریکای لاتین با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه دیدار کردند، در رابطه با روابط خود با روسیه مبهم بود.

علاوه بر این، و شاید مهمتر از همه، آرژانتین انتخابات ریاست جمهوری را در ماه اکتبر برگزار خواهد کرد که می تواند چشم انداز سیاسی این کشور را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

رئیس جمهور فرناندز قبلاً گفته بود که برای انتخابات مجدد نامزد نخواهد شد. وضعیت وخیم اقتصادی کشور باعث می‌شود که او یا یکی از متحدانش به طور کامل پیروز نشود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محتمل‌ترین نتایج یا چالشی از سمت چپ است، مانند کریستینا کرشنر، معاون رئیس‌جمهور کنونی، که از رویکرد سرد رئیس‌جمهور خود در قبال صندوق بین‌المللی پول و مسائل سیاست خارجی انتقاد کرده است، یا چالشی از جانب راست محافظه‌کار. از هوراسیو لارتا.

جناح کرشنر در دولت، تعهد آرژانتین به چندقطبی را، مطابق با ایدئولوژی ضد امپریالیستی و سابقه مخالفت با صندوق بین المللی پول، عمیق تر خواهد کرد. با این حال، اگر حق به دست آوردن قدرت بود، آنها به سیاست‌های برده‌دار طرفدار واشنگتن مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور سابق، برمی‌گردند و احتمالاً از پیشنهاد خود برای عضویت در بریکس خارج می‌شوند.

سناریویی حتی شدیدتر، اما به همان اندازه محتمل‌تر، پیروزی خاویر مایلی «آزادی‌خواه» آتشین خواهد بود. مایلی یک شخصیت رسانه ای است که به عضویت کنگره درآمده است و در حال حاضر با حمایت حدود 23 درصد در نظرسنجی ها پیشتاز است، در مقایسه با 19 درصد برای راست محافظه کار و 17 درصد برای چپ. مایلی یک شخصیت پوپولیست جنجالی است که خود را آزادیخواه توصیف می کند و پیشنهاد اصلی او دلاری کردن اقتصاد آرژانتین است. یعنی دلار آمریکا را به پول ملی تبدیل کنید و پزو را لغو کنید. بدیهی است که این امر به طور قطعی به نقش آرژانتین در ساختن یک سیستم مالی چندقطبی آینده پایان می دهد.

همه اینها عواملی هستند که کشورهای بریکس باید هنگام بحث درباره عضویت آرژانتین در این بلوک ارزیابی کنند. آشفتگی سیاسی و اقتصادی کنونی این کشور نتیجه سلطه مالی بین‌المللی نواستعماری ایالات متحده است، اما باید دید که آیا آرژانتین می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد یا خیر.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.